איסור נגיעה למלאכים?

פרשת וירא פסוק טז ויתמהמה ויחזיקו האנשים בידו וביד אשתו כו׳

ק״ק מדוע ליכא איסור נגיעה, וצ״ב
שאלה חמודה
א. כשמישהו עומד למות אין יצה"ר כדברי הגמ' בסוטה שמקרעים בגדיה וכו' מטעם זה
ב. למלאכים אין יצה"ר.
ג. כבר אמר ר' יוחנן אם דומה עליכם ככשורא (כלומר קורה דהיינו כמו חתיכת כץ) מותר אפילו להרימה על כתפיו.
 
מתוך ספר משיבת נפש פרשת וירא:

ויחזיקו האנשים בידו וביד אשתו וכו'. מכאן יש סמך וראיי' שגבי סוטה מניח תחת האשה ומניף, ופריך בירושלמי וכי אין כיעור שיניח הכהן ידו תחת יד האשה, ומשני אין יצר הרע מצוי לשעה, שגבי סוטה יש יראה ופחד ורעדה ואין יצר הרע מצוי לאותו שעה. ומזה נהגו ביש מקומות שהנשים הולכות לפני המטה מפני שהם גרמו מיתה לעולם אף כי אמרו אחרי הארי ולא אחר אשה. אמנם בכאן שיש יראה ורעדה אין יצר הרע מצוי לאותה שעה. ומזה בא הסיפור אף כי (האנשים) באו בדמות האנשים לא מנעו מליגע בידי הנשים מהאי טעמא שהיה שם יראה ופחד ואין יצר הרע מצוי ובבחיי תמצא יותר הפרישה.
 
עיין אזנים לתורה
וזה לשונו: ויחזיקו האנשים בידו וביד אשתו וביד שתי בנתיו, אף שמלאכים המה, אין זו דרך ארץ שיחזיקו בידי א"א, ואפילו בידי הבנות הארוסות, ובפרט אחרי מעשה בני האלהים שלקחו להם נשים בארץ מכל אשר בחרו וגרמו להשחתת דור המבול, וכבר הרגישו בזה בש"ט. ואונקלוס תרגם "ואתקיפו" ולא "ואחיזו", ר"ל שכפו אותן, אבל לא החזיקו בידיהן ממש. ואולי החזיקו המלאכים בידי לוט, והוא בידי אשתו, והיא בידי בנותיהם. מלבד זה, אם הי' זה בגדר סכנה הלא נקרא חסיד שוטה מי שאינו מציל אשה טובעת בנהר (ירושלמי סוטה פ"ג).​
 
מתוך ספר משיבת נפש פרשת וירא:

ויחזיקו האנשים בידו וביד אשתו וכו'. מכאן יש סמך וראיי' שגבי סוטה מניח תחת האשה ומניף, ופריך בירושלמי וכי אין כיעור שיניח הכהן ידו תחת יד האשה, ומשני אין יצר הרע מצוי לשעה, שגבי סוטה יש יראה ופחד ורעדה ואין יצר הרע מצוי לאותו שעה. ומזה נהגו ביש מקומות שהנשים הולכות לפני המטה מפני שהם גרמו מיתה לעולם אף כי אמרו אחרי הארי ולא אחר אשה. אמנם בכאן שיש יראה ורעדה אין יצר הרע מצוי לאותה שעה. ומזה בא הסיפור אף כי (האנשים) באו בדמות האנשים לא מנעו מליגע בידי הנשים מהאי טעמא שהיה שם יראה ופחד ואין יצר הרע מצוי​
בחומש אוצר הראשונים מצטט: אף כי המלאכים באו בדמות האנשים
ובבחיי תמצא יותר הפרישה
גם זה מספר משיבת נפש הנ"ל?
 
נערך לאחרונה:
בחומש אוצר הראשונים מצטט: אף כי המלאכים באו בדמות האנשים

גם זה מספר משיבת נפש הנ"ל?

מתוך ספר משיבת נפש פרשת וירא:

ויחזיקו האנשים בידו וביד אשתו וכו'. מכאן יש סמך וראיי' שגבי סוטה מניח תחת האשה ומניף, ופריך בירושלמי וכי אין כיעור שיניח הכהן ידו תחת יד האשה, ומשני אין יצר הרע מצוי לשעה, שגבי סוטה יש יראה ופחד ורעדה ואין יצר הרע מצוי לאותו שעה. ומזה נהגו ביש מקומות שהנשים הולכות לפני המטה מפני שהם גרמו מיתה לעולם אף כי אמרו אחרי הארי ולא אחר אשה. אמנם בכאן שיש יראה ורעדה אין יצר הרע מצוי לאותה שעה. ומזה בא הסיפור אף כי (האנשים) באו בדמות האנשים לא מנעו מליגע בידי הנשים מהאי טעמא שהיה שם יראה ופחד ואין יצר הרע מצוי ובבחיי תמצא יותר הפרישה.
ובבחיי תמצא יותר הפרישה


מה הכוונה בזה?
 
לכאורה זה תלוי בלמה אסרה התורה בכלל נגיעה ??? שמא יבוא לאיסור... ומלאך שאני ופשיטא
משום מראית העין לא שאני בין מלאכים לבנ"א
ולפי המקובלים שהסיבה הכללית בעריות הוא משום שמשתמש בשרביטו של מלך א"כ שייך גם במלאכים
 
כשקראתי השבוע את הפסוקים האלו, עלתה לי השאלה הזו,
ונתיישבתי בזה מעט.
ליבי אמר לי - ויחזיקו האנשים בלוט, וביד אשתו! המילה "וביד" אשתו מיותרת ע"כ שהיה הפסק בכך שהמלאכים לא נגעו בנשים. וחייב לומר כך, שהרי ראינו שגם מלאכים שירדו לארץ יש בהם יצר הרע. וכמו שמצינו שיש קנאה גם בין המלאכים כמובא על הס"מ.
ועכשיו העלה הרב - דב״ש והרב - מתגעגע מדברי אזניים לתורה שציטט - וברוך שכיוונתי

1731626786311.png
 
גם כאן האריכו.
זה נראה שאותו משתמש נמצא בשני הפורמים ומחפש להגדיל תורה ולהאדירה.
 
חזור
חלק עליון