ידוע שכל הספירות מתנקזים דרך יסוד למלכות.
היסוד נקרא אלוהים חיים כיון שמושך את החיים מהבינה וכיון שהיא ממלאת מידת המלכות [שהיא מידת הדין אלוהים] חיים
ונמצא שגם היסוד וגם המלכות קרויים אלוהים חיים כיון שהמלכות מלאה מהחיים .
ועוד הסבר כיון שאלוהים שזה מידת הדין גם הוא סובר שעפ''י דין צריך לתת חיים כיון שיש סדרים למידת הדין וכאשר המלכות מחוברת דרך היסוד גם מידת הדין גוזרת לתת חיים.
וכמו שכתוב ועתה יגדל נא כח אדני ואח''כ כתוב סלחתי כדבריך ואולם חי ''אני''
המלכות נקראת אני [הכתר זה הוא שאין השגה משא''כ מלכות נקרא אני שיש בו השגה] כלומר שנתמלא במידת המלכות [אני] חיים ע''י שמשה מילא בה חיים
שהרי מבואר במדרש על הפסוק הזה שהקב''ה אמר למשה אין שלום בעירך אמר לו משה כלום עבד נותן שלום לרבו והקב''ה אמר לו היה לך לעוזרני מיד אמר לו משה ועתה יגדל נא כל אדני אמר לו החייתני בדבריך
וביאור הדבר ששלום הלא זה יסוד [וכמבואר בפנחס הנני נותן לו את בריתי ''שלום''] ו''עירך'' זה מלכות [כמו ולירושלים עירך] והקב''ה אמר לו מדוע לא חיברת יסוד למלכות וזהו אין שלום בעירך
ומשה ענה כלום עבד נותן שלום לרבו כלומר שהתחתונים הם מעמידים את המלכות ועי''ז וגם ד' יתן הטוב [יסוד] ואין תפקידם לחבר יסוד
והקב''ה אמר לו מ''מ היה לך לעוזרני שע''י התעוררות התחתונים מתעורר החיבור העליון ומתחבר יסוד למלכות [רוכב שמיים אש ומים שזה החיבור בעזרך בעזרת ישראל ]
מיד אמר משה ועתה יגדל נא כח אדני א''ל הקב''ה ואולם חי אני החייתני בדבריך שמידת חיים התמלאה במלכות.
ועוד יש לבאר ויגדל זה חסד כמו שהגדולה זה חסד כלומר שהחסד מושך מהכתר ומעביר למלכות דרך היסוד וזהו שנקרא כח אדני כלומר מה שאין במלכות עצמה אלא מהכתר.
ובראש השנה שזה יום המלכות שזה יום הדין שתי השמות אלוהים חיים שזה המלכות וגם אל חי ומגן [כך כתוב בדרכי משה להגיד ומביא מהשערי אורה הביאור הנ''ל]שזה היסוד שרוצים להמשיך חיים דרך היסוד למלכות מהבינה.
[ובכל ראש השנה יש ב' ענינים יום הדין שזה מלכות ויום זכירה שזה היסוד וזה זכרנו לחיים שהלא באותו היום נפקדה שרה וכו' ואכמ''ל]
ב.
היסוד נקרא אל שדי כלומר שיש השפעה לעולם די סיפוקו והעולם אומר די והעלם היינו מלכות שממלא כל מידת המלכות
וכמו שראינו באלוהים חיים שכאשר היסוד מחובר במלכות קוראים לו כן גם באל שדי.
וכמו שאצל אברהם אני אל שדי ורש'י ואמר שיש די באלהותי וביאור הדבר שלכל שר יש את הכל שלו ומוגבל אבל באל שדי שבעל הכוחות כולם אבל לפי פנימיות שזהו מידת היסוד שממלאה וזהו יש די באלהותי
וכן צדיק יסוד עולם שמחזיק את כל העולם שתפקיד היסוד הוא להכניס את הדברים שקשורים לבפנים שאלו הדברים ששייכים לקדושה ואת הדברים של בחוץ שזה עניני טומאה הוא מוציא לבחוץ וכיון שהיסוד מעמיד את הרצון העליון להעמיד כל דבר לתיקונו וכמו ברית שעושה את החיבור ומסלק את הערלה
וכיון שיסוד מושך מהג''ר לכן צדיק גוזר והקב''ה מקיים שזה מעל המשפט וכעין ענין היובל שיסודו מהבינה.
ויעקב אבינו אמר ואל שדי יתן לכם רחמים כלומר שמהיסוד שימשוך מהבינה יתן לכם רחמים
היסוד נקרא אלוהים חיים כיון שמושך את החיים מהבינה וכיון שהיא ממלאת מידת המלכות [שהיא מידת הדין אלוהים] חיים
ונמצא שגם היסוד וגם המלכות קרויים אלוהים חיים כיון שהמלכות מלאה מהחיים .
ועוד הסבר כיון שאלוהים שזה מידת הדין גם הוא סובר שעפ''י דין צריך לתת חיים כיון שיש סדרים למידת הדין וכאשר המלכות מחוברת דרך היסוד גם מידת הדין גוזרת לתת חיים.
וכמו שכתוב ועתה יגדל נא כח אדני ואח''כ כתוב סלחתי כדבריך ואולם חי ''אני''
המלכות נקראת אני [הכתר זה הוא שאין השגה משא''כ מלכות נקרא אני שיש בו השגה] כלומר שנתמלא במידת המלכות [אני] חיים ע''י שמשה מילא בה חיים
שהרי מבואר במדרש על הפסוק הזה שהקב''ה אמר למשה אין שלום בעירך אמר לו משה כלום עבד נותן שלום לרבו והקב''ה אמר לו היה לך לעוזרני מיד אמר לו משה ועתה יגדל נא כל אדני אמר לו החייתני בדבריך
וביאור הדבר ששלום הלא זה יסוד [וכמבואר בפנחס הנני נותן לו את בריתי ''שלום''] ו''עירך'' זה מלכות [כמו ולירושלים עירך] והקב''ה אמר לו מדוע לא חיברת יסוד למלכות וזהו אין שלום בעירך
ומשה ענה כלום עבד נותן שלום לרבו כלומר שהתחתונים הם מעמידים את המלכות ועי''ז וגם ד' יתן הטוב [יסוד] ואין תפקידם לחבר יסוד
והקב''ה אמר לו מ''מ היה לך לעוזרני שע''י התעוררות התחתונים מתעורר החיבור העליון ומתחבר יסוד למלכות [רוכב שמיים אש ומים שזה החיבור בעזרך בעזרת ישראל ]
מיד אמר משה ועתה יגדל נא כח אדני א''ל הקב''ה ואולם חי אני החייתני בדבריך שמידת חיים התמלאה במלכות.
ועוד יש לבאר ויגדל זה חסד כמו שהגדולה זה חסד כלומר שהחסד מושך מהכתר ומעביר למלכות דרך היסוד וזהו שנקרא כח אדני כלומר מה שאין במלכות עצמה אלא מהכתר.
ובראש השנה שזה יום המלכות שזה יום הדין שתי השמות אלוהים חיים שזה המלכות וגם אל חי ומגן [כך כתוב בדרכי משה להגיד ומביא מהשערי אורה הביאור הנ''ל]שזה היסוד שרוצים להמשיך חיים דרך היסוד למלכות מהבינה.
[ובכל ראש השנה יש ב' ענינים יום הדין שזה מלכות ויום זכירה שזה היסוד וזה זכרנו לחיים שהלא באותו היום נפקדה שרה וכו' ואכמ''ל]
ב.
היסוד נקרא אל שדי כלומר שיש השפעה לעולם די סיפוקו והעולם אומר די והעלם היינו מלכות שממלא כל מידת המלכות
וכמו שראינו באלוהים חיים שכאשר היסוד מחובר במלכות קוראים לו כן גם באל שדי.
וכמו שאצל אברהם אני אל שדי ורש'י ואמר שיש די באלהותי וביאור הדבר שלכל שר יש את הכל שלו ומוגבל אבל באל שדי שבעל הכוחות כולם אבל לפי פנימיות שזהו מידת היסוד שממלאה וזהו יש די באלהותי
וכן צדיק יסוד עולם שמחזיק את כל העולם שתפקיד היסוד הוא להכניס את הדברים שקשורים לבפנים שאלו הדברים ששייכים לקדושה ואת הדברים של בחוץ שזה עניני טומאה הוא מוציא לבחוץ וכיון שהיסוד מעמיד את הרצון העליון להעמיד כל דבר לתיקונו וכמו ברית שעושה את החיבור ומסלק את הערלה
וכיון שיסוד מושך מהג''ר לכן צדיק גוזר והקב''ה מקיים שזה מעל המשפט וכעין ענין היובל שיסודו מהבינה.
ויעקב אבינו אמר ואל שדי יתן לכם רחמים כלומר שמהיסוד שימשוך מהבינה יתן לכם רחמים
נערך לאחרונה: