• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אמירת "תודה" למלוה - בירור דעת מרן זצ"ל

יחיאל

Active member
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ח סט"ז, וכיוצ"ב ביביע אומר ח"ד יו"ד סי' ט) סמך על דברי האחרונים להקל מעיקר הדין לענין אמירת תודה או תזכה למצוות למלוה, אלא דכתב שטוב שיאמר זאת הלוה לאחר כדי דיבור משעת הפירעון ולא בתוך כדי דיבור לשעת הפירעון,י וכ"פ בילקוט יוסף (קיצור שו"ע הל' ריבית) בשם אביו.

ונראה מדבריו שמעיקר הדין אפשר להקל גם בשעת הפירעון או בעת קבלת הלוואה כדברי האחרונים הנ"ל.

ויש לעיין מה הדין לדעתו אם מותר לומר תודה בשעת ההלוואה דלכאורה נראה מדבריו שאוסר לומר תודה, דהרי כתב שרק לאחר הפירעון יכול לומר תודה, כיון שהמעות כבר אינם בידו.

וצ"ע דבספר 'הבית היהודי' (ח"ה פרק י"ד סעיף ז הערה 14) הביא שאין לומר תודה, וציין שכן שמע ממרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ומשמע שאסור אף בדיעבד.

ואילו בירחון אור תורה (חשוון תשנ"ב עמוד קי) הובא תשובת של מרן זצ"ל שכתב בזה הלשון: 'מותר להביע תודה למי שהלווהו אחר שיפרע לו ההלוואה, וכמ"ש מהריק"ש בתשובה (אהלי יעקב סי' קכו) ועי' בית דוד סוף סי' עט'. עד כאן לשון התשובה

א"כ יוצא שלושה הבנות בדעת מרן זצ"ל
א. יאמר תודה לאחר כדי דיבור משעת הפירעון
ב. אסור לומר תודה
ג. מותר לומר תודה

א"כ מהי דעתו הברורה של הרב זי"א בענין זה ?
תודה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון