• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אמירת תחנון אחרי שמח"ת

ניר כהן

Well-known member
שמעתי לבאר מדוע אין תחנון בימים אלה
בשם רבי איסר זלמן מלצר זצוק'ל:
היות ובכל בית הכנסת כמעט יש חתן תורה
שדינו ממש כחתן , שפוטר כל שבעה ימים מאמירת תחנון.
ובישיבת מיר בחו'ל נהגו ללוות את החתן תורה ממקומו לבימה
עם עששיות משני הצדדים כמו חתן אמיתי.
 
שפוטר כל שבעה ימים מאמירת תחנון.
וצ"ל שמנהג זה התחיל בחו"ל ששם ש"ת זה בכ"ג, שאז שבעת הימים שמתחילים בש"ת עצמו מסתיימים בכ"ט, ואילו בא"י היה צריך לכאורה לומר בכ"ט בבוקר, אלא צ"ל שנקבע ע"פ חו"ל.​
אני שמעתי משהו דומה שכל אחד נחשב חתן התורה והקב"ה דהרי שמיני עצרת כחדר יחוד דמי...
ע"פ הנ"ל מיושב, לפי שזה נקבע כמנהג כללי.
 
נערך לאחרונה:
"מנהג ארץ ישראל שלא לומר תחנון עד סוף חודש תשרי כיון שרובו קדושה ויש בו הרבה מצוות ומפני שנכנס בעינוי ראוי שיצא בשמחה - כה"ח קלא ס"ק צח מאמ"ר אליהו (עמ' 381).
כך כתבו כל הפוסקים, הטעמים שאתם מביאים הם ווארטים יפים
 
ומה עם דין ימי המילואים שיש לסוכות.
באנציקלופדיה תלמודית הובא שכן כתב בס' א"י (טוקוצ'ינסקי) סי' יב הע' 1. עוד הובא באנציקלופדיה שבשע"ת או"ח סי' קל"א ס"ק י"ט, כתב בשם סדה"י שהטעם מפני שחודש זה נכנס בעינוי ראוי הוא שייצא בשמחה. ובשיירי כנסת הגדולה כתב ב' טעמים א' לפי שרוב החודש יצא בקדושה ואין נופלים אפים, ומתוך שאין נופלים ברובו אין נופלים בכולו ב' לפי שחודש תשרי הוא חודש השביעי המושבע במצוות [ועיי"ש שהקשה על הטעם שהוא השלמה].​
 
חזור
חלק עליון