• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אסור לומר תהילים בשבת!!!!!

ראה בחזו"ע ברכות בסוף הלכות ברכת המפיל בהערה, שהעיר על הכה"ח שכתב דלא לומר הריני מוחל וסולח בשבת ויו"ט. והרב הוכיח שאין איסור לומר בקשות כשהם כתובים בנוסח מודפס. כמו שלא נמענים מלומר נצור לשוני, ובריך שמיה והרמחן בברכת המזון. גם הכה"ח בס' רפ נראה שחזר בו. ויש להוסיף שהכה"ח כתב שיש לומר בשבת יהי רצון שלפני קורבן התמיד בשחרית וכ"כ בספר ארחות ציון (אך כרגע אינו מצוי אצלי לחפש מקומו)
 
הרב מאזוז בעצמו תמיד מדבר על אמירת תהילים ומשבח את זה מאוד. והוא בעצמו אומר תהילים בשבת...
כמו כן, אם אתה רוצה לראות הרחבה על זה, הרב דניאל זר שליט"א בדרשתו האחרונה דיבר על מעלת אמירת תהילים בלילה. והתייחס גם לגבי ביטול תורה באיכות.
להרחבה בעניין ביטול תורה באיכות, כתב על כך בשו"ת מרכבות ארגמן חלק ה.
 
מה יענו סידור חזון עובדיה ויחוה דעת
מה קשור סידור חזון עובדיה ויחוה דעת?
תשאל מה יענו כל הדורות הקודמים. לפני שנולדו הרב מאזוז והרבנים יוסף שליט"א
יש כאן שאלה עקרונית על שיטת הרב מאזוז "שלא מתאים" לומר את זה בשבת, אני מצרף לך כאן לינק למה שהארכתי יותר במקום אחר כאן בפורום
https://forum.moreshet-maran.com/index.php?threads/רופא-חולי-עמו-ישראל-ברך-עלינו.917/
 
בפשטות הרב מאזוז רק בא להסביר את מנהגם [הקדום, ואין זה המצאה שלו כפי שנראה מדבריכם], לא שזה הלכה.

ואף לפי מנהגם מסתמא זה רק בתפילות ולא בקריאת תהילים, וכפי שנראה לי שמותר לומר מזמור יענך וכדומה בימים שאין אומרים תחנון [ואיני זוכר כעת מה המקור להקל בזה] (ולכן גם אין זה קשור לשאלה לגבי רופא חולי עמו ישראל).

ומה שצ"ע לי הוא על מה סומכים להקל לשורר פיוט עזרני אל חי, שהוא ממש וידוי. וצל"ע בחילוק שבין התפילות הקבועות לבקשות ואמירת תהלים.
 
המקורות שיש לומר בקשת יהי רצון שלפני קרבן התמיד הם- כה"ח ס' נא, יד וס' קלא, טו בשם מהר"י צמח בנגיד ומצוה ובהגהות על פרי עץ חיים תפילות ר"ה פ"ז. שו"ת בית דוד ס' שפא. שלמי צבור דף שי. וכן פסק בארחות ציון פ"ד, יד. וכן יש להוכיח מחזון עובדיה ברכות עמ' תקיא-תקיב ובתשובתו המובאת בילקו"י ימים נוראים עמ' ריד ע"ש.
והיסוד הוא שכל בקשה כתובה בנוסח אין בה חשש של שאלת צרכיו בשבת. וכן כתבו הפוסקים שמותר לומר פסוק והוא רחום שבתוך התפלה (בהודו וביהי כבוד)
 
התשובה היא פשוטה. יש הבדל אם אומרים פסוקי תהילים על הסדר, שאז הדבר מותר, לבין אם אומרים פסוק אחד בפני עצמו, שאז לא אומרים אותו אם אינו מתאים לשבת.

וגם ביום חול בימים שאין אומרים תחנון, לא נמנעים מלקרוא תהילים על הסדר.
 
לפי מה שכתוב כאן "לא מתאים" לומר תהילים בשבת...
אשמח לדעת תשובה על כך...
הרי הקשיבה לקול שועי זה פסוק בתהילים.
א"כ צריך לדלג בשבת את כל המקומות "שלא מתאים" לומר בשבת
שוב דיברתי בזה עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמר לי שאכן יש לומר במנחה של שבת את הפסוק "הקשיבה לקול שועי מלכי ואלהי כי אליך אתפלל". ואין לחוש בזה. ואמר לי שאכן דברי צודקים. ושהעלה כן ג"כ בתשובתו במקום אחר. [ולע"ע לא מצאתי בנדפס].
 
שוב דיברתי בזה עם מרן הראש"ל שליט"א, ואמר לי שאכן יש לומר במנחה של שבת את הפסוק "הקשיבה לקול שועי מלכי ואלהי כי אליך אתפלל". ואין לחוש בזה. ואמר לי שאכן דברי צודקים. ושהעלה כן ג"כ בתשובתו במקום אחר. [ולע"ע לא מצאתי בנדפס].
דברי עטרת תפארת ישראל חכם יצחק ברורים ואין בהם נפתול ועיקש, וזה שנמצא בספר בית מנוחה השמטת הפסוק אינו ראיה כ"כ, ואיני יודע אם זו הדרך לקחת מכל ספר מה שמתאים, וכל שאר הדברים שמובאים שם כלא היו.
ומה גם שלא הבנתי מה החילוק בין זה לבין הנאמר באנא בכח 'שועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות'?
וכ"כ החכם השלם ר' ן' ציון מוצפי בשיבת ציון ח"ב (עמ' מה"ר) לומר הקשיבה לקול שועי (ומה שציין לסידור הרוקח לא מצאתי לפום ריהטא)
ובארגנטינה יע"א נוהגים לומר את הפסוק וירא ויאמר מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלקים וזה שער השמים.
 
חזור
חלק עליון