התביעו והשפיעו קריטי לפתיחת ת"ת ספרדי באזור מאוד משוכנז בירושלים ברצון מעלה הסקר לידע מה הם גבולות הגיזרהאלול מתקרב ובפתח באו נתחזק יחד יותר בדיונים העולים במדור עניני דיומא שלא לפגוע להקניט או להעליב ושלא לבקר את ההולכים אחר אחינו האשכנים עוד ישבו הבנים ונשוב ונהיה לממלכת כהנים
הרשה לי למחות בך.לענ"ד ההצבעה כאן לא תעלה ולא תוריד
יש הבדל בין השכנזים המנוסים והוותיקים לבין הצעירים יותר
יש לפעמים הבדלים בין החסידים לליטאים
יש שלבם קשה כאבן, ויש שלבם רך כחמאה ומלאים חמלה
ואותו הדבר לגבי הספרדים
כאחד שעוסק בשדה החינוך יכול להעיד על כך שבד"כ בגיל הישיבות גדולות יש לשכנזים יותר סבלנות וקיבולת למשוגות הנעורים מה שאין כ"כ לספרדים
בגיל היותר קטן אין כ"כ נפק"מ כיון שכיום עוברים עובדי ההוראה הכשרה וימי עיון עם כלים מצוינים למי שרוצה להצליח
זה כבר תלוי במשגיח ובסגנון הישיבה, לצערנו יש היום הרבה ישיבות פתוחות להרבה דעות.כאחד שעוסק בשדה החינוך יכול להעיד על כך שבד"כ בגיל הישיבות גדולות יש לשכנזים יותר סבלנות וקיבולת למשוגות הנעורים מה שאין כ"כ לספרדים
דבר זה פתוח ר' יצחק לשתי כיונים נכון שיש יותר סובלנות ופתיחות אומנם לפעמים דבר זה גורם להרס וקילקול רב בשורש וכלפי חוץ לא נראה כלום
כבר קובלני מרבותי (מה שאמרתי קודם לכן) שספרדי בת״ת אשכנזי זה לא נכון, לא אותה הנהגה לא אותה השקפה ואפילו לא אותו הרגלים שתרצה לחנכו, מצווה רבה להכניסו לת״ת ספרדי בו מלמדים את הילדים איך לכבד את גדולי התורה ראשונים ואחרונים וד״ל.שמעו נא רבותי
בא לידי הערב ספר הכי קרא שמו {מאורות שלמה מאיר} אשר חיברוהו בהלכות מוקצה בני חבורה יקרה אברכי כולל, ושם הובאה תשובת הגאון הצדיק מרגניתא דלית בה טימי צדיק יסוד עולם ח"ר משה צדקא שליט"א בזה"ל
האם ראוי להחזיק מלמדים חסידים בת"ת ספרדי?
ת. זה לא אותה נשמה, אין חיבור מתאים.
וכיון שיצא כן מפי החכם, מי אני ומה חיי שאביע דיעה, ובודאי שאם אמר כן דבר ה' בפיהו אמת, ואמר כן מכוח הנסיון שראו עיניו הצופיות למרחוק, וכל דברי לעו כלא היו, והם בטלים ומבוטלים כחרס הנשבר וכדבר שאין בו ממש.
[ואין הספר בידי כעת, רק כרגע נראה לי בביהכנ"ס, וביקשתי ממישהו שיצלם לי התשובה וישלח לי למייל]
מחילה מכבודו אבל ההכללות האלו צורמות לאוזןכבר קובלני מרבותי (מה שאמרתי קודם לכן) שספרדי בת״ת אשכנזי זה לא נכון, לא אותה הנהגה לא אותה השקפה ואפילו לא אותו הרגלים שתרצה לחנכו, מצווה רבה להכניסו לת״ת ספרדי בו מלמדים את הילדים איך לכבד את גדולי התורה ראשונים ואחרונים וד״ל.
ח״ו לא התכוונתי לפגום בת״ת אשכנזי מבחינת דיני יראת שמיים או הלכה אפילו כמלוא נימא, כבודו ידקדק בדבריי בבקשה, אני מדבר על השקפה נטו, ולכן גם סיימתי בדי למבין.מחילה מכבודו אבל ההכללות האלו צורמות לאוזן
אנא ישתדל לא להכליל כל השכנזים בחדא מחתא
כל עוד שלא בדקנו ולא ראינו שכולם ככה
מה גם שכפי הנשמע יש מהם דזהירי טפי בבין אדם לחבירו
כחלק מתת"י הרב זילברמן
והישיבות של הרב שטינמן
וגם בספרדים חזיון לא נדיר למצוא אנשים וזרמים שפוסלים את כל מי שלא מוצא חן בעיניהם באותה עת
וממש אמש באה לידי איזה חוברת של בחורי ישיבה כזו שבטוחים שרק הם ירדו משמיא עם רבם, וכל האחרים שוגים וטועים פתאים וחסרי בינה ללא דעת ותבונה, ה' הטוב יכפר בעד כולנו
אין לי כוח להתווכח, אבל כל דברי כבודו מוקשים לגמרי מקשה אחת, אטו ת"ת שכנזי שבו לא "מלמדים את הילדים איך לכבד את גדולי התורה ראשונים ואחרונים וד״ל" [כלשון כב'], יכול להיקרא שיש לו יראת שמים וכפיפות להלכה??!! הרי אפילו תלמיד חכם שמזלזל באחרים כתב עליו מרן בשו"ע יו"ד סימן גר"ם דברים חמורים ביותר, אנא יעיין שם כבודו ויראה שהמצוה לכבד חכמים אינה ענין של השקפה אלא של הלכה טהורה!!!ח״ו לא התכוונתי לפגום בת״ת אשכנזי מבחינת דיני יראת שמיים או הלכה אפילו כמלוא נימא, כבודו ידקדק בדבריי בבקשה, אני מדבר על השקפה נטו, ולכן גם סיימתי בדי למבין.
סליחה מכבוד כת״ר אך השתדלתי לעשות רמזים לכך ולא לכתוב כן בהדיא כדי שלא ישמע זלזול אפילו קטן מפי ח״ו דאינני מזלזל בהשקפתם של הליטאים או החסידים כלל וכבודו הוא זה שהוציא מפי זלזול ולא התכוונתי לכך כלל ועיקר ואוי לי שכך דקדקו ממני והרי מוחה בכל תוקף כל זלזול שיכול לצאת מדברי דלא באתי לזלזל בהשקפתם ודעותם כמלוא נימא, אך כל בן תורה ספרדי ובמיוחד אנן שזכינו ללכת בהשקפתו ודרכו של מרן יבין למה אני מתכוון, ושוב, ד״ל.אין לי כוח להתווכח, אבל כל דברי כבודו מוקשים לגמרי מקשה אחת, אטו ת"ת שכנזי שבו לא "מלמדים את הילדים איך לכבד את גדולי התורה ראשונים ואחרונים וד״ל" [כלשון כב'], יכול להיקרא שיש לו יראת שמים וכפיפות להלכה??!! הרי אפילו תלמיד חכם שמזלזל באחרים כתב עליו מרן בשו"ע יו"ד סימן גר"ם דברים חמורים ביותר, אנא יעיין שם כבודו ויראה שהמצוה לכבד חכמים אינה ענין של השקפה אלא של הלכה טהורה!!!
[ולפני שתשאלו שאלות תבדקו טוב טוב ותראו שכל ה'חכמים' שכתבתי נגדם בתוקף ועוד אכתוב, זהו בגלל שהם זלזלו בגדולי הדור ברבים ולא התנצלו באותה מידה שזלזלו, אוי להם על שברם]