אליהו חמוי
Active member
'א א מן'
שאלה: הנה מצוי כיום ברוב בתי ישראל שעונים על ברכות הדלקת החנוכיה אמן בניגון 'א א מן' ונשאלת השאלה האם הדבר מותר ע''פ ההלכה?
תשובה: כאשר אדם עונה אמן יש לו להיזהר שלא לחלק התיבה לשנים שזה בכלל אמן קטופה ולכן יש להקפיד שלא לענות 'א א מן' אולם כאשר אינו מפסיק באמצע התיבה אלא מאריך בניגון האות א' הדבר מותר ובלבד שלא יאריך מעבר לשיעור זמן אמירת "אל מלך נאמן" שמאבד בזה את משמעות המילה[1]
[1] ברמ''א [בסי' קכד סעי' ח] מבואר שהמפסיק באמצע תיבת אמן הוא בכלל אמן קטופה והובא בפסק''ת [שם אות יד] ובהלכה ברורה [אות כג] וה''ה לנ''ד שיש ליזהר מלחלק תיבת אמן דהוי אמן קטופה והנה רבים נוהגים בכל מני הזדמנויות להאריך בתיבת אמן כגון בקדיש שקודם לתפילה בר''ח ובחנוכה וע''ז אמרו חז''ל [ברכות מז.] ''וכל המאריך באמן מאריכים ימיו ושנותיו'' ובלבד שלא יאריך יותר מדי שמאבד משמעות התיבה כמ''ש השו''ע [שם] "ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן ולא יאריך בה יותר מדאי לפי שאין קריאת התיבה נשמעת כשמאריך בה יותר מדאי" ועי' בספר נוטרי אמן [ח''ב עמ' צ הע' ז] שיש ענין גדול להאריך באות א' של אמן ויזהר שסה''כ יהיה ארוך כדי שיוכל לומר א-ל מלך נאמן ע''ש וע''ע בשו''ת יחו''ד [ח''ב ס''ס ה]
שאלה: הנה מצוי כיום ברוב בתי ישראל שעונים על ברכות הדלקת החנוכיה אמן בניגון 'א א מן' ונשאלת השאלה האם הדבר מותר ע''פ ההלכה?
תשובה: כאשר אדם עונה אמן יש לו להיזהר שלא לחלק התיבה לשנים שזה בכלל אמן קטופה ולכן יש להקפיד שלא לענות 'א א מן' אולם כאשר אינו מפסיק באמצע התיבה אלא מאריך בניגון האות א' הדבר מותר ובלבד שלא יאריך מעבר לשיעור זמן אמירת "אל מלך נאמן" שמאבד בזה את משמעות המילה[1]
[1] ברמ''א [בסי' קכד סעי' ח] מבואר שהמפסיק באמצע תיבת אמן הוא בכלל אמן קטופה והובא בפסק''ת [שם אות יד] ובהלכה ברורה [אות כג] וה''ה לנ''ד שיש ליזהר מלחלק תיבת אמן דהוי אמן קטופה והנה רבים נוהגים בכל מני הזדמנויות להאריך בתיבת אמן כגון בקדיש שקודם לתפילה בר''ח ובחנוכה וע''ז אמרו חז''ל [ברכות מז.] ''וכל המאריך באמן מאריכים ימיו ושנותיו'' ובלבד שלא יאריך יותר מדי שמאבד משמעות התיבה כמ''ש השו''ע [שם] "ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן ולא יאריך בה יותר מדאי לפי שאין קריאת התיבה נשמעת כשמאריך בה יותר מדאי" ועי' בספר נוטרי אמן [ח''ב עמ' צ הע' ז] שיש ענין גדול להאריך באות א' של אמן ויזהר שסה''כ יהיה ארוך כדי שיוכל לומר א-ל מלך נאמן ע''ש וע''ע בשו''ת יחו''ד [ח''ב ס''ס ה]