• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

א א מן

אליהו חמוי

Active member
'א א מן'

שאלה:
הנה מצוי כיום ברוב בתי ישראל שעונים על ברכות הדלקת החנוכיה אמן בניגון 'א א מן' ונשאלת השאלה האם הדבר מותר ע''פ ההלכה?

תשובה: כאשר אדם עונה אמן יש לו להיזהר שלא לחלק התיבה לשנים שזה בכלל אמן קטופה ולכן יש להקפיד שלא לענות 'א א מן' אולם כאשר אינו מפסיק באמצע התיבה אלא מאריך בניגון האות א' הדבר מותר ובלבד שלא יאריך מעבר לשיעור זמן אמירת "אל מלך נאמן" שמאבד בזה את משמעות המילה[1]



[1] ברמ''א [בסי' קכד סעי' ח] מבואר שהמפסיק באמצע תיבת אמן הוא בכלל אמן קטופה והובא בפסק''ת [שם אות יד] ובהלכה ברורה [אות כג] וה''ה לנ''ד שיש ליזהר מלחלק תיבת אמן דהוי אמן קטופה והנה רבים נוהגים בכל מני הזדמנויות להאריך בתיבת אמן כגון בקדיש שקודם לתפילה בר''ח ובחנוכה וע''ז אמרו חז''ל [ברכות מז.] ''וכל המאריך באמן מאריכים ימיו ושנותיו'' ובלבד שלא יאריך יותר מדי שמאבד משמעות התיבה כמ''ש השו''ע [שם] "ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן ולא יאריך בה יותר מדאי לפי שאין קריאת התיבה נשמעת כשמאריך בה יותר מדאי" ועי' בספר נוטרי אמן [ח''ב עמ' צ הע' ז] שיש ענין גדול להאריך באות א' של אמן ויזהר שסה''כ יהיה ארוך כדי שיוכל לומר א-ל מלך נאמן ע''ש וע''ע בשו''ת יחו''ד [ח''ב ס''ס ה]
 
לדעתי- רוב האנשים, כולל אברכים ובני תורה- לא עונים אמן כדין.
שפסק השו"ע (שם, ח) "ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן"
רוב האנשים כשעונים אמן אומרים אותה באורך קצר יותר מאמירת "אל מלך נאמן"
ולא מצאתי עדיין לימוד זכות על הציבור בנושא זה
 
לדעתי- רוב האנשים, כולל אברכים ובני תורה- לא עונים אמן כדין.
שפסק השו"ע (שם, ח) "ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן"
רוב האנשים כשעונים אמן אומרים אותה באורך קצר יותר מאמירת "אל מלך נאמן"
ולא מצאתי עדיין לימוד זכות על הציבור בנושא זה
לימוד זכות פשוט , שבגמ' ברכות מז. הזהירו לא לענות אמן חטופה, קטופה ויתומה והחמירו במי שלא נזהר בכך כמבואר..
ולעניין אמן קצרה אין אזהרה כלל. אלא למדו דין זה מהירושלמי ועיין בבית יוסף ובדרכי משה.
 
חזור
חלק עליון