לא הבנתי מה ההו''א שניקח את היקר
מכנס ג'ינס קרוע עולה 700 ש''ח, והמכנס שלי עם שלייקס עולה 70 ש''ח
וכי בגלל זה אני ילבש ג'ינס?!
למה דוגמא קיצונית?
דוגמא מצויה ושנתקלתי בה כבר -
יש חליפת צמר יקרה ואיכותית, שוויה בערך 700-900 ש״ח (כמובן שרק כשהיא בדוקה משעטנז). אך היא נראית בדיוק כמו דוגמתה בחליפה שהיא לא צמר. יש הבדל בתחושה (מנסיון) ובמגע, אך חיצונית אין כמעט הבדל.
לעומת זאת יש חליפה זולה של 400-500 ש״ח, היא לא צמר, אך היא נראית יותר מסוגננת.
חלק מהשאלה בא כיוון שאני רואה הרבה לובשים חליפות פסים או חליפות כחולות בשבת מאשר בחול. כשחליפות צמר בד״כ נראות יותר ״פשוטות״. החליפות האלו (מבדיקה) לא עולות יותר מ-600 ש״ח.
עכשיו, בהנחה שלאדם יש כסף כזה, ועוד שסומך על כך שהקב״ה מחזיר הוצאות שבת - האם לכבוד שבת יש להשקיע עבור חליפת צמר פשוטה בשווי 700 ש״ח, או חליפה יפה ב-400 ש״ח.
משום מה, ליבי נוטה לאפשרות הראשונה מחמת שחליפת צמר פשוט חשובה יותר, ולכאורה יותר שייך בה ״כבוד שבת״.
תראה פסק"ת רסב
שכתב שהבגד צריך שיהיה ניכר שהוא לכבוד שבת ע"כ.
למשל חפתים על חולצה אז ניכרת או לאשכנזים קפותא מבריקה אבל אם לא ניכר זה חסר בענין
ואני מקוה שעזרתי
לולא השורה השלישית שהוספת הייתי לומד, ש״ניכר שהוא לכבוד שבת״ דהיינו שידוע שזה לא חליפה של חול.
גם אם ב׳ חליפות נראות אותו דבר רק שאחת יותר יקרה כמו בדוג׳ שהבאתי לפני כן, בחליפה היקרה יותר ניכר שהיא לכבוד שבת כי סוג הבד שלה שונה והיא גם יותר קלה. באופן החיצוני הן זהות.
רציתי להביא עוד דוגמא מ-ב׳ שעונים, אחד יקר יותר למרות שהשני אומרים שהוא יפה יותר. אך זה כבר חומרא יותר מדי גדולה.
אך כן, זכיתי להכיר ת״ח גדולים שיש להם שעון אחד לחול, ושעון אחד לשבת.