• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בגד לכבוד שבת - יוקר או יופי?

לביא

Well-known member
עלתה בלבי השאלה, בציור בו יש ב׳ בגדים - האחד נחשב יקר מחמת סוג הבדים, אך השני זול משמעותית מהראשון, אך נחשב ליותר יפה, הן מבחינת הלובש והן מבחינת אנשים אחרים שרואים שהבגד יפה יותר.

קשה לי לדעת מאיפה להתחיל את ה״חקירה״ בנושא הזה, אשמח למקורות.
 
עלתה בלבי השאלה, בציור בו יש ב׳ בגדים - האחד נחשב יקר מחמת סוג הבדים, אך השני זול משמעותית מהראשון, אך נחשב ליותר יפה, הן מבחינת הלובש והן מבחינת אנשים אחרים שרואים שהבגד יפה יותר.

קשה לי לדעת מאיפה להתחיל את ה״חקירה״ בנושא הזה, אשמח למקורות.
חקירות שמתאימות לרב אופיר מלכה.
 
תראה פסק"ת רסב
שכתב שהבגד צריך שיהיה ניכר שהוא לכבוד שבת ע"כ.
למשל חפתים על חולצה אז ניכרת או לאשכנזים קפותא מבריקה אבל אם לא ניכר זה חסר בענין
ואני מקוה שעזרתי
 
לא הבנתי מה ההו''א שניקח את היקר
מכנס ג'ינס קרוע עולה 700 ש''ח, והמכנס שלי עם שלייקס עולה 70 ש''ח
וכי בגלל זה אני ילבש ג'ינס?!
למה דוגמא קיצונית?
דוגמא מצויה ושנתקלתי בה כבר -
יש חליפת צמר יקרה ואיכותית, שוויה בערך 700-900 ש״ח (כמובן שרק כשהיא בדוקה משעטנז). אך היא נראית בדיוק כמו דוגמתה בחליפה שהיא לא צמר. יש הבדל בתחושה (מנסיון) ובמגע, אך חיצונית אין כמעט הבדל.
לעומת זאת יש חליפה זולה של 400-500 ש״ח, היא לא צמר, אך היא נראית יותר מסוגננת.

חלק מהשאלה בא כיוון שאני רואה הרבה לובשים חליפות פסים או חליפות כחולות בשבת מאשר בחול. כשחליפות צמר בד״כ נראות יותר ״פשוטות״. החליפות האלו (מבדיקה) לא עולות יותר מ-600 ש״ח.

עכשיו, בהנחה שלאדם יש כסף כזה, ועוד שסומך על כך שהקב״ה מחזיר הוצאות שבת - האם לכבוד שבת יש להשקיע עבור חליפת צמר פשוטה בשווי 700 ש״ח, או חליפה יפה ב-400 ש״ח.

משום מה, ליבי נוטה לאפשרות הראשונה מחמת שחליפת צמר פשוט חשובה יותר, ולכאורה יותר שייך בה ״כבוד שבת״.
תראה פסק"ת רסב
שכתב שהבגד צריך שיהיה ניכר שהוא לכבוד שבת ע"כ.
למשל חפתים על חולצה אז ניכרת או לאשכנזים קפותא מבריקה אבל אם לא ניכר זה חסר בענין
ואני מקוה שעזרתי
לולא השורה השלישית שהוספת הייתי לומד, ש״ניכר שהוא לכבוד שבת״ דהיינו שידוע שזה לא חליפה של חול.
גם אם ב׳ חליפות נראות אותו דבר רק שאחת יותר יקרה כמו בדוג׳ שהבאתי לפני כן, בחליפה היקרה יותר ניכר שהיא לכבוד שבת כי סוג הבד שלה שונה והיא גם יותר קלה. באופן החיצוני הן זהות.


רציתי להביא עוד דוגמא מ-ב׳ שעונים, אחד יקר יותר למרות שהשני אומרים שהוא יפה יותר. אך זה כבר חומרא יותר מדי גדולה.
אך כן, זכיתי להכיר ת״ח גדולים שיש להם שעון אחד לחול, ושעון אחד לשבת.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון