• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בדין אכסנאי

יואח

Member
אני הרואה שאשכול "שאל את הרב" סגור אז אעלה את זה כאן, אשמח אם יש דרך להעלות את השאלה ישירות לרבני הפורום ובפרט לרב ללוש שליט"א.
בן שהתארח אצל הוריו בשבת חנוכה יצא ביום שישי לפני זמן חיוב הדלקת נרות חנוכה (לפני הפלג) אך הנסיעה התארכה והוא הגיע באיחור סמוך לשבת לאחר הדלקת הנרות בבית הוריו, יש לציין שהוא סמוך על שולחנו של אביו כל השבת (וגם האב אמר מפורש לרווחא דמילתא שהוא מקנה לו חלק בשמן) כדי שיצא מדין אכסנאי.
השאלה האם באמת הוא יצא ידי חובת בהדלקת הוריו או היות והוא עדיין לא הגיע לבית הוריו כשהם הדליקו את הנרות עדיין לא היה לו שם "אכסנאי" ועל כן הוא לא יצא איתם מדין אכסנאי והוא צריך להדליק עוד חנוכיה בעצמו (עכ"פ ללא ברכה).
לענ"ד פשוט שיצא, היות ועכ"פ הוא התכוון להתאכסן בבית הוריו בשבת ולישון שם ובפרט שהיה כבר בדרך אליהם, יש לו שם "אכסנאי" אף שלא הגיע עדיין, ומה שלא היה בהדלקה לא מעלה ולא מוריד היות ובהדלקה כיוונו גם עליו. וכן שאלתי כמה מו"צים שאמרו שכך נראה פשוט מסברא.
אך חבר אמר לי ששמע מהגר"ד כהן בעל אור ההלכה שלא יצא, וצריך להדליק עוד חנוכיה בנוסף למה שהדליקו הוריו, וצ"ב, שלא שמענו שאכסנאי שהשתתף עם בעה"ב בשמן (טרם ההדלקה), אם איחר ולא הגיע לבית האכסנאי בזמן ההדלקה לא יצא עם בעה"ב, וצריך להדליק חנוכיה בעצמו.
אשמח אם מישהו שמע או יודע משהו בנידון, וכן לחוות דעת המעיינים.
 
לענ"ד הקטנה. יצא יד"ח. הואיל ומשעה שהוזמן לבית אביו הרי נקרא סמוך על שלחנו. ומה שלא היה בזמן ההדלקה, אי"ז גרע מבן בית שלא היה בזמן ההדלקה של אביו.
אבל שמעתי השבוע חידוש יותר גדול. בשם הרב אהרן בוטובול שליט"א, ותו"ד: אדם בודד, כגון גרוש, שאחר זמן ההדלקה ואחר ההדלקה, חבירו הטוב שמע שאין לו איפה להיות (כגון שבא מחו"ל וכדו'), והזמינו לביתו להיות סמוך על שלחנו. האם יצא יד"ח המארח שכבר הדליק, או דלמא כיון שבשעה שהדליק לא היה סמוך על שלחנו, ורק עכשיו הוא סמוך, אז חל עליו חיוב הדלקה נוסף. והעלה של"צ להדליק שוב, כי נתברר למפרע שהוא סמוך. וילע"ב. ודו"ק.
 
דפח"ח. אשמח אם יש לך מקור שאדם משעה שהוזמן או עכ"פ משעה שאישר את ההזמנה ואת הגעתו למארח, כבר נקרא סמוך (וממילא אכסנאי) עוד פני שהגיע. יישר כח.
 
דפח"ח. אשמח אם יש לך מקור שאדם משעה שהוזמן או עכ"פ משעה שאישר את ההזמנה ואת הגעתו למארח, כבר נקרא סמוך (וממילא אכסנאי) עוד פני שהגיע. יישר כח.
צריך לחפש. כתבתי מסברא.
לשם דוגמא אם אדם שילם למארח עבור כל ההוצאות (כולל ההדלקה), וכי נאמר שאינו נקרא סמוך כי לא הגיע למקום ההוא. כנלענ"ד.
 
חזור
חלק עליון