• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

'בוטק' החבר החכם שלכם!

השם ירחם כמה מכשולות יכול לצאת מהשימוש ברובי!!
הדברים לא נכונים להלכה בכלל

!!
תן עשרה דוגמאות לגרמא פרט בכל דוגמא מתי אסור ומתי מותר ונמק
robot-avatar.702efde7fab65ee21ef1.png

ודאי, הנה עשר דוגמאות לגרמא בהלכה היהודית, יחד עם מתי אסור ומתי מותר: 1. כיבוי אור בשבת: כיבוי ישיר של אור בשבת אסור משום שמדובר בכיבוי להבה. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הנחת חפץ כבד על מתג שבסופו של דבר יכבה את האור מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 2. פתיחת מקרר בשבת: פתיחה ישירה של מקרר בשבת אסורה משום שהיא כרוכה בהשלמת מעגל חשמלי. אולם שימוש בשיטה עקיפה כגון פתיחת הדלת בצורה שאינה משלימה את המעגל, כגון שימוש בשינוי (סטייה מדרך העשייה הרגילה), מותרת משום שהיא נחשבת לגרמא. 3. הפעלת מכשיר רפואי בשבת: הדלקה ישירה של מכשיר רפואי בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת ניצוץ. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הפעלת המכשיר דרך מעגל קיים או שימוש בשינוי להפעלתו מותר מכיוון שהוא נחשב לגרמא. 4. נטילת תרופות בשבת: נטילת תרופות ישירה בשבת אסורה משום שיש בה טחינה או ערבוב של חומרים. עם זאת, מותר להשתמש בשיטה עקיפה כמו המסת התרופה בנוזל או שימוש בתערובת קיימת כיוון שהיא נחשבת לגרמא. 5. הזזת כיסא בשבת: הזזה ישירה של כיסא בשבת אסורה משום שהיא כרוכה בגרירת חפץ על הקרקע. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו הזזת הכסא בדחיפתו בכף הרגל או שימוש בשינוי להזזתו מותרת משום שהוא נחשב לגרמא. 6. סגירת ברז בשבת: סגירה ישירה של ברז בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת אטימה. אולם שימוש בשיטה עקיפה כגון סגירת הברז באופן שאינו יוצר אטימה מלאה, כגון כיבוי במרפק או שימוש בשינוי, מותר משום שהוא נחשב גרמא. 7. שימוש בכיסא גלגלים בשבת: שימוש ישיר בכסא גלגלים בשבת אסור מכיוון שמדובר בגרירת חפץ על הקרקע. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו שימוש בכיסא גלגלים ממונע או שימוש בשינוי לדחיפת כיסא הגלגלים מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 8. שימוש במכשיר שמיעה בשבת: שימוש ישיר במכשיר שמיעה בשבת אסור משום שהוא כרוך ביצירת מעגל. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו שימוש במכשיר שמיעה שכבר מופעל או שימוש בשינוי להפעלתו מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 9. הדלקת כיריים בשבת: הדלקה ישירה של כיריים בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת ניצוץ. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הדלקת הכיריים דרך מעגל קיים או שימוש בשינוי כדי להדליק מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 10. שימוש בדלת אוטומטית בשבת: שימוש ישיר בדלת אוטומטית בשבת אסור כי מדובר ביצירת מעגל. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו עמידה מול הדלת והמתנה לפתיחתה מעצמה או שימוש בשינוי להפעלת הדלת מותרת משום שהיא נחשבת לגרמא.



[/ISPOILER]

[/ISPOILER]


 
השם ירחם כמה מכשולות יכול לצאת מהשימוש ברובי!!
הדברים לא נכונים להלכה בכלל

!!
תן עשרה דוגמאות לגרמא פרט בכל דוגמא מתי אסור ומתי מותר ונמק
robot-avatar.702efde7fab65ee21ef1.png

ודאי, הנה עשר דוגמאות לגרמא בהלכה היהודית, יחד עם מתי אסור ומתי מותר: 1. כיבוי אור בשבת: כיבוי ישיר של אור בשבת אסור משום שמדובר בכיבוי להבה. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הנחת חפץ כבד על מתג שבסופו של דבר יכבה את האור מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 2. פתיחת מקרר בשבת: פתיחה ישירה של מקרר בשבת אסורה משום שהיא כרוכה בהשלמת מעגל חשמלי. אולם שימוש בשיטה עקיפה כגון פתיחת הדלת בצורה שאינה משלימה את המעגל, כגון שימוש בשינוי (סטייה מדרך העשייה הרגילה), מותרת משום שהיא נחשבת לגרמא. 3. הפעלת מכשיר רפואי בשבת: הדלקה ישירה של מכשיר רפואי בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת ניצוץ. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הפעלת המכשיר דרך מעגל קיים או שימוש בשינוי להפעלתו מותר מכיוון שהוא נחשב לגרמא. 4. נטילת תרופות בשבת: נטילת תרופות ישירה בשבת אסורה משום שיש בה טחינה או ערבוב של חומרים. עם זאת, מותר להשתמש בשיטה עקיפה כמו המסת התרופה בנוזל או שימוש בתערובת קיימת כיוון שהיא נחשבת לגרמא. 5. הזזת כיסא בשבת: הזזה ישירה של כיסא בשבת אסורה משום שהיא כרוכה בגרירת חפץ על הקרקע. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו הזזת הכסא בדחיפתו בכף הרגל או שימוש בשינוי להזזתו מותרת משום שהוא נחשב לגרמא. 6. סגירת ברז בשבת: סגירה ישירה של ברז בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת אטימה. אולם שימוש בשיטה עקיפה כגון סגירת הברז באופן שאינו יוצר אטימה מלאה, כגון כיבוי במרפק או שימוש בשינוי, מותר משום שהוא נחשב גרמא. 7. שימוש בכיסא גלגלים בשבת: שימוש ישיר בכסא גלגלים בשבת אסור מכיוון שמדובר בגרירת חפץ על הקרקע. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו שימוש בכיסא גלגלים ממונע או שימוש בשינוי לדחיפת כיסא הגלגלים מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 8. שימוש במכשיר שמיעה בשבת: שימוש ישיר במכשיר שמיעה בשבת אסור משום שהוא כרוך ביצירת מעגל. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו שימוש במכשיר שמיעה שכבר מופעל או שימוש בשינוי להפעלתו מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 9. הדלקת כיריים בשבת: הדלקה ישירה של כיריים בשבת אסורה משום שהיא כרוכה ביצירת ניצוץ. עם זאת, שימוש בשיטה עקיפה כמו הדלקת הכיריים דרך מעגל קיים או שימוש בשינוי כדי להדליק מותר משום שהוא נחשב לגרמא. 10. שימוש בדלת אוטומטית בשבת: שימוש ישיר בדלת אוטומטית בשבת אסור כי מדובר ביצירת מעגל. אולם שימוש בשיטה עקיפה כמו עמידה מול הדלת והמתנה לפתיחתה מעצמה או שימוש בשינוי להפעלת הדלת מותרת משום שהיא נחשבת לגרמא.




[/ISPOILER]

[/ISPOILER]


אולי בהמשך יהיה "הרב רובי" שזה יהיה רובי יהודי שיודע גם לענות על תשובות בהלכה. כרגע זה רובי של מילי דעלמא.
 

מאתר JDN:​

מרתק: האם ניתן לשאול שאלה הלכתית את הצ'אט של בינה מלאכותית?​

ההתפתחות המואצת בתחום הבינה המלאכותית, מעלה שורה של שאלות הלכתיות, בשמירת שבת ובעשיית דמויות • חדשות JDN בדק עם רבנים ופוסקי הלכה מספר זוויות מעניינות בתחום הבינה המלאכותית, ותהה האם גם לרבנים יש תחליף?

ם בעולם ההלכה נערכים בהתאם. כפי שהטכנולוגיה הביאה למציאת פתרונות הלכתיים מסובכים, בנוגע לשמירת שבת והלכות רבות נוספות, כך גם הצעד הנוסף שנעשה בימינו, כאשר אנחנו בעיצומה של מהפכה היסטורית, מביאה את הרבנים לחשב את התגובה ההלכתית, על מנת שנדע את המעשה אשר נעשה, ואת הדרך בה נלך.​

הכתבה הראשונה בסדרה:
בינה מלאכותית נגד בני האדם: התגלית היהודית והראיון עם הצ'אטבוט
כחלק מפרוייקט החג שלנו, שוחחנו עם רבנים ומורי הוראה חשובים, שהביעו את דעתם ההלכתית לגבי כמה מהשינויים הצפויים להתרחש בעולם בעקבות מהפכת הבינה המלאכותית, האינטלגנציה הממוחשבת, הרוצה להחליף את עבודת האדם, לפחות בחלק מן התחומים.
'בית חכם', הוא משהו שמוכר כבר כיום. מערכת שליטה ממוחשבת במערכות הבניין, כגון תאורה תריסים, מיזוג, השקיה, מערכות סאונד ועוד, בעזרת בקרים, מעבדים ומחשבים שבדרך כלל משולבים במערכת בקרת מבנה.
באמצעות המערכת, ניתן למשל ניתן להגדיר כי בעת חזרה הביתה בשעות האור, המערכת תדע לפתוח את התריסים (ביום בהיר ולא גשום) ובמקרה של חזרה בשעות החושך המערכת תדליק את האורות הרלוונטיים.
לדוגמה, הדלקת אורות על סמך זיהוי תנועה וחיישן אינפרה חכמים לעוצמת האור או השקיית של הגינה כאשר האדמה יבשה, סגירת כיסוי גג לכביסה עם זיהוי גשם על ידי סנסור מים, משלוח MMS במקרה של זיהוי תנועה בגינה בשעות בלתי צפויות, למשל על ידי גילוי תנועה בווידאו וכן אפשרות של הפצת הווידאו והאודיו בבית, כמו על ידי מזרים מדיה, כולל אפשרות בקרה ממסכי מגע או שלטים.
המערכת מאפשרת לבצע פעולות שגרתיות, כגון הדלקת אורות או כיבוי באופן אוטומטי וללא מגע אדם, דבר שמגביר את נוחות השימוש באמצעים אלה בבית. המשתמשים יכולים לתזמן פעולה לקראת חזרתם אל הבית – לדוגמה, הפעלה וכיבוי של מזגן או דוד חימום, כך שלא תאלצו להמתין עד לחימום המים, או קירור הבית.
בית חכם. צילום: בינה מלאכותית, דאלי 2
עכשיו, דמיינו את המערכת בעידן הבינה המלאכותית. כיום, השינוי העיקרי הוא בכך שמוקד השליטה הופך להיות מרוחק, באמצעות אפליקציות ייעודיות בסלולארי, כך שיכולים להפעיל את המכשירים החשמליים מרחוק, לפני ההגעה הביתה – אך כל זה עומד להשתנות.
דמיינו מערכת שמכירה אתכם יותר טוב משאתם מכירים את עצמכם. מערכת שתעקוב אחריכם, תלמד את ההעדפות שלכם, ותדע להתאים את הבית ומכשיריו במיוחד עבורכם. לא תאלצו להפעיל את החימום מראש – אלא המערכת תתאים לכם את הטמפרטורה המדוייקת עבורכם, בהתאם למזג האוויר בחוץ.
המערכת תלמד את סדר היום שלכם, ותפעיל עבורכם את הקומקום כדי שיהיה לכם מים חמים לקפה, מיד כאשר תתעוררו. התאורה בבית תדלק ותכבה בהתאם לשגרת היומיום שלכם, יחד עם שאר מכשירי החשמל.
האם ניתן יהיה להשתמש עם מערכת כזו בשבת?
הפוסק הנודע הרב עמרם פריד, אמר במענה לשאלתנו כי באופן כללי, ניתן להתייחס לכך כאל שעון שבת שגרתי. אם מדובר במערכת שלומדת את התנהלות האדם בימות החול, ומפעילה עצמה בשבת ללא שום שינוי מצד האדם – הדבר מותר. אך אם המערכת ממשיכה ללמוד את האדם בשבת, הדבר אסור.
הרב עמרם פריד. צילום: שוקי לרר
בזווית נוספת, הרב דאתרא קדישא מירון, רב באשדוד וחבר בד"ץ הישר והטוב, הרב אלעזר שטרן אומר במענה לשאלתנו, כי יש לחלק. כאשר אדם מגיע למקום בו הטמיעו מערכת כזאת, הפועלת על התאורה והחום, והאדם הולך לתומו ואין לו כוונה בזה – כפי שיש כבר כיום במקומות רבים בהם האור נדלק כאשר מערכת מזהה אדם העובר בקרבתה, כבר פסק מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל כי 'מלאכת מחשבת אסרה תורה', ולכן הדעת נוטה כי לאדם כזה, שאין כוונתו לכך, אין בכך איסור.
לגבי התקנת מערכת מעין זו בבית, פוסק הרב שטרן כי הדבר אסור, אלא אם הפעולות נעשות בצורה אוטומטית בלי קשר למעשי האדם באותו רגע – והרי זה כמו שעון שבת, ומותר. עם זאת, הרב מדגיש כי יש צורך לדון לגופו של כל מערכת בנפרד, ולא להשתמש בכך כהיתר גורף.
הפוסק הרב ינון רביב, מרבני העיר בית שמש אומר במענה לשאלתנו, לגבי מערכת הלומדת את התנהלות האדם, כי מדובר בגרמא, ולכן אם האדם המתקין את המערכת לא מתכוון בכל אקט ספציפי שהוא עושה לעדכן את המערכת, אלא היא נמצאת ואוספת את הנתונים בצורה אוטומטית – זה לא דבר שאסור בשבת, כי זה 'גרמא'.
***
זווית מרתקת נוספת, נוגעת לתמונות המיוצרות על ידי מערכת 'בינה מלאכותית'. מדובר במערכות מתוחכמות, היכולות באמצעות הקלדת טקסט לתוך המערכת, לייצר תמונה – שהמומחים היודעים כיצד לעשות בהם שימוש נכון, מייצרים תמונות, שכמעט ולא ניתן להבדיל בין תוצר של בינה מלאכותית לבין תמונה אמיתית.
השאלה העולה היא, לפי המקפידים שלא להצטלם ולא לצייר דמויות אמיתיות, למרות שאין בכך איסור הלכתי מובהק אלא בגלל הקפדות קבליות, מה הדין בתמונות המיוצרות באמצעות מערכת בינה מלאכותית?
הרב שטרן, במענה ההלכתי שכתב במענה לשאלותינו, מביא את השקו"ט ההלכתי בנושא יצירת תמונת אדם, וכותב כי למעשה העם נוהג להקל בנידון.
הרב רביב פסק במענה לשאלתנו כי אין כל איסור בנושא, שכן לא מדובר כלל בצילום אלא בציור שנעשה על ידי קודים ממוחשבים, כך שגם אם הוא קרוב למציאות או מדוייק לחלוטין – הוא לא אסור.

הרב ינון רביב. באדיבות המצלם
הרב פריד לעומת זאת פוסק כי אם עושים תמונה מלאה של אדם – זה לא מלכתחילה, אבל לא מוחים ביד מי שמיקל בכך. אם מציירים רק פנים, הדבר מותר הלכתית.
***
החלק השלישי שבדקנו, בזווית הלכתית להתפתחות הבינה המלאכותית, נוגעת לכל אותם בוטים אותם ניתן לשאול שאלות – והם עונים תשובות מפורטות. האם ניתן לשאול את הצ'אטבוטים שאלו הלכתיות? האם הם יוכלו להחליף את מקומו של הרב?
דמיינו לעצמכם, תרחיש שנשמע מופרך לחלוטין. כמו שישנם שאלות קלות, שכל אחד יודע לפתוח ספר ולעיין בעצמו כיצד עליו לנהוג, כך – במקום לפנות לרב, לפתוח את המחשב, ולשאול את הבינה המלאכותית. התוכנה, שיודעת לאתר מידע מכל רחבי הרשת ולהתאימו לשאלה המדוייקת שנשאל האדם, תדע לענות את התשובה ההלכתית. האם הדבר יהיה אפשרי?
ראשית, ביקשנו לשמוע את דעת הבינה המלאכותית עצמה. זו התשובה שקיבלנו מה'ChatGPT':
"כן, אני יכול לפסק הלכות. אני מכיר את הלכות היהדות ואת ההשקפות השונות על ההלכה. אני יכול לענות על שאלות בנושאים שונים, כגון הלכות שבת, הלכות חגים, הלכות מילה, הלכות כשרות, הלכות נישואין ועוד".
chatgpt. צילום: pixabay
עם זאת, הבינה המלאכותית הדגישה: "חשוב לציין שאני רק פלטפורמת מידע ולא מחליף פסק הלכה מן המורים הרבנים והפוסקים המובילים בתחום. בכל מקרה, אני כאן כדי לעזור ולתת מענה לכל שאלה הקשורה להלכה".
מכיוון והכתבה מתפרסמת בחול המועד פסח, שאלנו מה עלינו לעשות אם מצאנו חתיכת לחם בחול המועד. התשובה הייתה: "אם מצאת חתיכת לחם בחול המועד פסח, עליך להשליכה מיד ולבערה".
"בנוסף, יש לזכור שאסור לאכול חמץ בפסח, ולכן עליך להיות זהיר ולוודא שכל מזון שאתה אוכל הוא כשר לפסח ואינו מכיל חמץ או מצה. במקרה של ספק, עליך להיות מחמיר ולאכול רק מזון שאינו חשוד לכל מיני חמץ".
לסיום, כתב לנו ה ChatGPT: "בכל מקרה, אם יש לך ספק או שאתה לא בטוח בנושא, כדאי להתייעץ עם רבנים מומחים בהלכות הפסח".
ומתברר כי הבינה המלאכותית יודעת לענות גם כאשר מדובר בחילוקי מנהגים, כך לדוגמה לגבי אכילת קטניות בפסח: "תשובה קצרה היא שזה תלוי במקום ובמנהגים המקומיים".
"בפסח, ישנם מנהגים מסוימים ביחס למזון והמזון המותר לאכילה. ישנם מקומות ומסורות שמאפשרים לאכול קטניות בפסח, וישנם מקומות ומסורות שמחמירים ואינם מאפשרים לאכול קטניות בפסח".
"החשיבה הכללית היא שקטניות מכילות קמח מצה, ולכן יש לבדוק אם הקמח המשמש בקטניות הוא קמח מצה שעובר תהליך כשר לפסח. בכל מקרה, כדאי לבדוק את המסורת וההלכות המקומיות ולהתייעץ עם הרב שלך לפני שאתה אוכל קטניות בפסח".
עם זאת, כאשר ביקשנו לדעת מה ההגדרה של קטניות, נושא מרתק הנתון במחלוקת הלכתית, קיבלנו תשובה מבולבלת לחלוטין, המעידה כי למרות הכל, עדיין מדובר בבינה מלאכותית, שלא בשלה עדיין כדי להחליף את האדם.
וכך נענינו: "קטניות הן מאפים צרובים בעלי מגוון צורות וגדלים שונים, המוכנים מקמח מצה ומי פרי או מים. קטניות נהוג לאכול בזמן חג הפסח, ובמקומות רבים הן מהוות חלק מהמסורת הקמחית של החג. בתהליך ההכנה, קמח המצה מעורב במים או ביין, וכדי להבטיח שהקטניות לא יהיו חמצות, הן אופות במהירות רבה בתנור חם".
בכל מקרה, כאשר תחום הבינה המלאכותית מתפתח בקצב כה מהיר, נראה כי לא רחוק היום עד שהמערכות אכן יוכלו לענות על שאלות הלכתיות. האם ניתן יהיה להסתמך על כך?
הרב רביב אומר במענה לשאלתנו כי וודאי שאי אפשר לסמוך על זה לגמרי, אלא אם כן יוכח בצורה בדוקה, אחרי המון ניסיונות שהתשובות קולעות בצורה מדוייקת, שכן האדם יכול לנסח את השאלה במילה אחת שונה – וזה יכול להשפיע על התשובה.
לכן, אומר הרב רביב, כי אי אפשר כעת לסמוך על מערכת בינה מלאכותית למעשה, אבל כדי לקבל אינדיקציה הלכתית, וודאי שניתן לעשות שימוש במערכת.
הרב שטרן מנגד, סבור כי לא יהיה ניתן לסמוך על מערכת בינה מלאכותית שכן עצם הדבר שאפשר לסמוך על הוראת חכם בשאלות איסור והיתר, על פי דעת הפרי מגדים, הוא מדין 'עד אחד נאמן באיסורים', ומערכת בינה מלאכותית אינה יכולה להיות עד.
בנוסף, אחד מתנאי ההוראה הוא שיקול דעת של הבנה עמוקה בתורה ויראה – ולכן לא ניתן לסמוך על מכשיר שהוזן בנתונים לעניין הוראת איסור והיתר.
 
שאלה נוספת לרובי
האם הרב עובדיה למד קבלה

כן, הרב עובדיה יוסף, שהיה רב ספרדי בולט ופוסק (סמכות הלכתית), למד קבלה רבות במהלך חייו. הוא נודע כבעל הבנה מעמיקה בתורות הקבליות ושילב אותן בתורתו ופסיקותיו. הרב עובדיה יוסף היה גם סופר פורה וכתב מספר ספרים על ההלכה היהודית, ביניהם כמה שנגעו במושגים קבליים.
 
שאלה נוספת לרובי
האם הרב עובדיה למד קבלה

כן, הרב עובדיה יוסף, שהיה רב ספרדי בולט ופוסק (סמכות הלכתית), למד קבלה רבות במהלך חייו. הוא נודע כבעל הבנה מעמיקה בתורות הקבליות ושילב אותן בתורתו ופסיקותיו. הרב עובדיה יוסף היה גם סופר פורה וכתב מספר ספרים על ההלכה היהודית, ביניהם כמה שנגעו במושגים קבליים.
אח... מה היינו עושים בלעדיו...
(מעניין שהוא לא אמר לך גם שיש לו כתבי יד בתורת הנסתר...)
 
שאלתי אותו שאלות השקפתיות בנוגע לאלקים בשואה, בתחילה הוא ניסה להתחמק באלגנטיות, אבל לאחר לחץ שאני מתכוין לשאול מה ההשקפה הדתית בענין, ואח"כ שאלתי גם על החרדית, עושה רושם שבתשובה האחרונה הוא דוקא כן קולט ענין...
1681828037578.png
 
אגב, מענין לראות שהבינה חוזרת על עצמה, ועולם הדימויים שלה די מצומצם...
אנקוט שתי דוגמאות רק ממה שהובא לעיל [מסומן בבולד / קו תחתון]:

כי הנהר הגועש אולי נראה פראי ובלתי מאולף, אך עוצמת הזרם שלו היא שמעצבת את הנוף סביבו.

הרב מאיר מזוז טען מנגד כי הנחל האיטי והיציב אולי נראה לא מרשים, אבל זרימת המים העקבית היא שמעצבת את הנוף סביבו.

רבי חיים מבריסק, לעומת זאת, היה כאריה אכזרי [??] ...הוא טען שדרך הלמידה צריכה להיות כמו נהר גועש,

החזון איש
טען מנגד שהנהר אולי נראה איטי ויציב, אבל כוח הזרם שלו הוא זה שמעצב את הנוף סביבו.

החזון איש עמד גבוה ואיתן כעץ אלון מתנשא, שורשיו נטועים היטב באדמת המסורת וענפיו מגיעים אל שמי החכמה. הוא טען שדרך הפסיקה צריכה להיות כזרימה קבועה של נהר,

בעוד הטון המדוד של בן-גוריון היה כמו ים שקט,

בעוד דברי המגיד זרמו כנחל עדין,
 
חזור
חלק עליון