בחורי ישיבה עם פיג'מה בבית מדרש

ואמרו בגמ' בברכות שאפילו אדם יחיד, שיושב ולומד, השכינה כנגדו
זה מדובר גם על אדם שלומד יחידי ולא בבית המדרש, אלא מעצם קדושת הלימוד השכינה כנגדו.
ועכשיו אני שואל, אני רוצה לדעת מי הוא זה שיבוא לדבר בפני מלך בשר ודם כשהוא לבוש בפיגמ'ה?! ק"ו בן בנו של ק"ו בפני מלך מלכי המלכים הקב"ה!!!
זה נאמר דווקא בתפילה ולא בעצם הישיבה בבית המדרש.
ולהפך, הקב"ה לית אתר פנוי מיניה כך אדם צריך להרגיש בכל מקום ואפ' בחדרי חדרים.
אלא שבבית המדרש יש גדרים הלכתיים מצד קדושת המקום, ואילו גדרים אלו לא.
אי מהא לא איריא דגם בביתו נחמיר?

בית מדרש הוא לא בגדר לבוא לפני ה. ואפיו ברכת המזון לא נחשבת לפני ה'
בקיצור לא ראינו שום איסור הלכתי בזה, אלא עניין השקפתי, ומשתנה מהרגש של אדם לאדם כמו שרואים כאן. אלא אם כן מישהו יחדש משהו.
 
סליחה שאני שואל וכי הבגדים שהבחורים לובשים זה יותר טוב מפיגמה?
ראיתי היום בחור ישיבה שבקושי מצליח להוזיז את הרגלים מרוב שהגרביון היה צמוד עליו
סיפר לי בחור שלמד בישיבת פורת יוסף העתיקה
שחכם שלום כהן זצ"ל קם ממקומו לצאת ופתאום הסתכל על בחור שעמד בדרך, ואמר לו מה אתה לובש גרביון???

אתם יודעים עם כל הקפידה שהיה לו!!!


וכבר כתבו החכמים ובראשם מרן הראש"ל שיבדלט"א על המכנסים הצמודות אולי מי מכאן יעלה המכתב
 
לגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל הגיע גבאי ושאלתו כדלהלן:

בבית מדרשנו ישנם מתפללים ששותים כוס תה, בזמן פסוד"ז, [מברכים לפני התפילה],
וטענתם, היכן מוזכר איסור של שתיה תוך כדי תפילה??

ענה הגאון, באותו מקום שכתוב שאסור לנשק חתולה בשעת התפילה,

כלומר, יש דברים שהשאלה היא היא הבעיה.

ע"פ השמועה.
ידעתי שהכה״ח כתב לאסור בזה, אבל עכשיו התחדש שגם בשו״ת רבבות אפרים כתב לאסור בזה (והדברים נלמדים מהמשנ״ב).
לכן נראה שזה לא נכון.
 
זה מדובר גם על אדם שלומד יחידי ולא בבית המדרש, אלא מעצם קדושת הלימוד השכינה כנגדו.
זה מיירי על כל אדם שלומד, וק"ו בבית המדרש שהוא בית מקדש מעט.
זה נאמר דווקא בתפילה ולא בעצם הישיבה בבית המדרש.
מהכ"ת לחלק מסברא?! היכן כתוב שזה רק בתפילה? אולי כך היה נשמע ממה שכתבתי, אבל אין שום אדם שילמד ליד מרן הראש"ל עם פיגמה', זה דבר מוסכם! וק"ו בפני מלך מלכי המלכים הקב"ה!!!

ולעצם הנדון, נראה להביא עוד צד לאסור בזה, וכמו שאסור לשים רגל על רגל בבית המדרש כמ"ש בשו"ת הראש"ל, וה"ט (אם אני זוכר טוב) שהוא מצד שזה ביזוי ביהמ"ד, וה"ה להכא שביזוי ביהמ"ד לבוא ללמוד בבגדי שינה. ודו"ק.

ויתרה מזו, יש שו"ע החמישי, ולא צריך למצוא מקור ש'אסור', כי לכאו' אין מקום כזה שאסור, וכמו שהביאו שלא כתוב בשום מקום שאסור לנשק חתולה באמצע התפילה, וזה דברים שפשוטים מסברא, שזה לא מתאים ולא מכובד וזה ביזוי ביהמ"ד.

אדרבה, מי מצא פוסק אחד שהתיר זאת, שיביא כאן.
 
זה מיירי על כל אדם שלומד, וק"ו בבית המדרש שהוא בית מקדש מעט.

מהכ"ת לחלק מסברא?! היכן כתוב שזה רק בתפילה? אולי כך היה נשמע ממה שכתבתי, אבל אין שום אדם שילמד ליד מרן הראש"ל עם פיגמה', זה דבר מוסכם! וק"ו בפני מלך מלכי המלכים הקב"ה!!!

ולעצם הנדון, נראה להביא עוד צד לאסור בזה, וכמו שאסור לשים רגל על רגל בבית המדרש כמ"ש בשו"ת הראש"ל, וה"ט (אם אני זוכר טוב) שהוא מצד שזה ביזוי ביהמ"ד, וה"ה להכא שביזוי ביהמ"ד לבוא ללמוד בבגדי שינה. ודו"ק.

ויתרה מזו, יש שו"ע החמישי, ולא צריך למצוא מקור ש'אסור', כי לכאו' אין מקום כזה שאסור, וכמו שהביאו שלא כתוב בשום מקום שאסור לנשק חתולה באמצע התפילה, וזה דברים שפשוטים מסברא, שזה לא מתאים ולא מכובד וזה ביזוי ביהמ"ד.

אדרבה, מי מצא פוסק אחד שהתיר זאת, שיביא כאן.
שוב אין בזה נידון הלכתי ומה שאסרו לשים רגל על רגל זה מצד גאוה, ואין זה שייך לנד״ד.
ולעניין שו״ע החמישי אין חולק בזה שההשקפה הנכונה אומרת כך וכו׳ וכו׳ אבל אין זה בתוך הד׳ חלקי שו״ע אלא מעבר לכך. ואין צריך להביא פוסק להתיר, אלא לאסור צריך להביא ראיה.
נפק״מ לאם ראה בחור שלומד כך מכל סיבה שלא תהיה, אין בזה איסור מן הדין אלא כמו שנאמר.
אשריכם ואשרי חלקכם שיראת ה׳ נגעה בליבכם !!!!
 
מהכ"ת לחלק מסברא?! היכן כתוב שזה רק בתפילה? אולי כך היה נשמע ממה שכתבתי, אבל אין שום אדם שילמד ליד מרן הראש"ל עם פיגמה', זה דבר מוסכם! וק"ו בפני מלך מלכי המלכים הקב"ה!!!
יש גם בילקוט יוסף פורים לעניין תפילה עם פיז'מה לחולה
 
לגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל הגיע גבאי ושאלתו כדלהלן:

בבית מדרשנו ישנם מתפללים ששותים כוס תה, בזמן פסוד"ז, [מברכים לפני התפילה],
וטענתם, היכן מוזכר איסור של שתיה תוך כדי תפילה??

ענה הגאון, באותו מקום שכתוב שאסור לנשק חתולה בשעת התפילה,

כלומר, יש דברים שהשאלה היא היא הבעיה.

ע"פ השמועה.
אולם מרן זיע"א בתשובה שהובאה בקובץ משנת יוסף גליון כה אות ז כתב להתיר בזה.
היה גם אצלינו בכולל סיפור כזה, שמישהו שאל שאלה בהל' טהרה את הגר"נ קופשיץ ואמר לו שאסור, וכשביקש מקור אמר לו "חתולה..." (אצלינו בכולל זה נהיה מושג...), ואח"כ ראה שמרן זיע"א הביא בזה כמה פוסקים שכתבו להיתר.
וכבר כתב הנודע ביהודה - בחוקי האישות (נדפס בסוף שו"ת נוב"י אה"ע מהדו' גריינמן, סוף הכלל החמישי): וזה כלל גדול ונכבד הוא אצלינו, שכל דבר שלא נאסר לנו, הוא מותר. ומכלל לאו אתה שומע הן.
 
כתב מרן
שולחן ערוך אורח חיים הלכות בית הכנסת סימן קנא סעיף ח
טיט שעל רגליו, ראוי לקנחו קודם שיכנס להתפלל; וראוי שלא יהא עליו ולא על בגדיו שום לכלוך.

כתב מרן דין זה בהלכות בית הכנסת ונראה כוונתו דזה משום כבוד בית הכנסת
דאם זה להלכות תפלה כתב כתב מרן בהלכות תפלה
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צח סעיף ד
וראוי שיהיו לו מלבושים נאים מיוחדים לתפלה, כגון בגדי כהונה, אלא שאין כל אדם יכול לבזבז על זה; ומ"מ טוב הוא שיהיו לו מכנסים מיוחדים לתפלה, משום נקיות.
 
הראיה מרגל על רגל היא ראיה טובה יישר כח

בית הבחירה (מאירי) מסכת מגילה דף כח עמוד ב
ואין נאותין בהם כלומר כאדם המתיישב בה כעומד בביתו אלא שעומד בה באימה וכמי שבא להתפלל
 
סיפר לי בחור שלמד בישיבת פורת יוסף העתיקה
שחכם שלום כהן זצ"ל קם ממקומו לצאת ופתאום הסתכל על בחור שעמד בדרך, ואמר לו מה אתה לובש גרביון???

אתם יודעים עם כל הקפידה שהיה לו!!!


וכבר כתבו החכמים ובראשם מרן הראש"ל שיבדלט"א על המכנסים הצמודות אולי מי מכאן יעלה המכתב
מכתב-הרבנים-על-צניעותת-לגברים.jpgמכתב-ארבעה-בתי-דינים.jpg
 
חזור
חלק עליון