• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בחור לוקח חתיכת בשר חמה, ומניחה במרק חלבי קר [לא ברור אי חושב שהבשר הוא דימוי או שהמרק אינו חלבי]....

זה לא חלב אמיתי או שזה חלב אמיתי בלי טעם של חלב?
חלב אמיתי בלי מהות החלב. כל המושג "חלב" הוא עם השומן שבו, ואם נשאב ממנו כל השומן, שוב אינו סמיך וממשי ומוטעם כחלב, אלא טעמו חלש וקלוש וכמעט כמים אע"פ שלא נתערבה בו שום טיפה של מים.
 
מה?! למיטב ידיעתי שואבים מזה את כל השומן ומה שנשאר זה רק 3% שומן... לכן זה נקרא חלב רזה. (זה מה שראיתי באחרוני זמננו)
מתוך המכלול
לעומת זאת, חלב פרה מתאפיין ברמה נמוכה יותר של סוכרים, מכיל כ-3.5% שומן ורמה גבוהה של חלבונים, כדי לאפשר לוולד לגדול במהירות ולהכפיל את משקלו במהלך 50 הימים הראשונים שלאחר הלידה.
בישראל חלב פרה זמין לצרכנים בכמויות שונות של שומן: טבעי 3.5%-3.8%, 3%, 1% ו-0%. בחלב המשווק לצרכנים (חלב פרה בעל 3% שומן 100 מ"ל) יש 60 קלוריות, 9 מיליגרם כולסטרול, 4.6 גרם פחמימות, 3.2 גרם חלבון ו-3 גרם שומן. חלב פרה מכיל כ-3.5% שומן, 8.5% מוצקי חלב ו-88% מים. רוב החלבון בחלב פרה (80%) הוא קזאין.

 
גם החלב עצמו אולי נידון כמי חלב, כיון שהוא רק 3% שומן...
חס ושלום לומר כן!
וכי התורה אסרה שומן?! חלב בהמה אסרה תורה וזהו חלב גמור, כמבואר בראשונים להדיא מה גדר מי חלב, ע"ש בסימן פז, אנוכי הקטן אתמהה איך ראש כולל יכול לומר דברים כאלו??
 
מפורש כן להדיא ברשב"א ובש"ך שם בצ"א

כבר מצאתי הש"ך. הוא אכן סובר שמה שנמצא במקומו נחשב התתאה. אמנם, ראיתי שהחוו"ד חולק. לכאורה גם היד יהודה שסובר ש'תתאה גבר' מיוסד על הדוחק של העילאה על התתאה, יחלוק. א"כ, ההלכה כמאן?
 
זה דווקא בצלי רותח, כאן לכאו' זה מחמת בישול, לא?
ברמ"א סוף סעיף ז' שם 'וה"ה אפוי ומבושל'.

הל' 'ה"ה' משמע שהוא בא לפרש הש"ע, לא לחלוק.

אם היה חולק היה כותב 'וי"א' או 'ולי נראה'.

כך נשמע, אבל איני בקי בהכללים בזה. תחכמני, אא"ט.
 
חזור
חלק עליון