ביאור דברי הגמ' סוכה ב' ע"ב: כולהו כרבה לא אמרי; ובעניין מצוות עשיית הסוכה

גרינפלד

Active member
דברי התורי"ד נדפס מכת"י באהלי טהרות האזינו תשפ"ד (גליון 155):
1729361539329.png
1729361561526.png
ולכאורה מבואר מדבריו, שלחולקים על רבה, הידיעה מהסכך שמזכירה את הסוכות שעשה הקב"ה לעמ"י ביציאה ממצרים, היא בעשייה ולא בישיבה. ומשמע מזה שיש מצווה בעשייה, וכמו שדייקו האחרונים מרש"י מכות דף ח' ע"א. מיהו יל"ד שלא כל אחד ואחד עושה ורק שכשיושבים נזכרים בעשייה וידברו על זה, וא"כ אולי לא מוכרח שזה גופא מצווה. אך לא הבנתי כ"כ כיצד פירושו של הרי"ד א"ש בלשון הגמ' "ההוא ידיעה לדורות" והרי לכו"ע זה ידיעה לדורות וכל השאלה אם זה בשעת העשייה או בשעת הישיבה. ואולי לא הבנתי נכון דבריו; ואשמח אם יוסיפו על זה.​
 
דברי התורי"ד נדפס מכת"י באהלי טהרות האזינו תשפ"ד (גליון 155):
הצג קובץ מצורף 26615
הצג קובץ מצורף 26616
ולכאורה מבואר מדבריו, שלחולקים על רבה, הידיעה מהסכך שמזכירה את הסוכות שעשה הקב"ה לעמ"י ביציאה ממצרים, היא בעשייה ולא בישיבה. ומשמע מזה שיש מצווה בעשייה, וכמו שדייקו האחרונים מרש"י מכות דף ח' ע"א. מיהו יל"ד שלא כל אחד ואחד עושה ורק שכשיושבים נזכרים בעשייה וידברו על זה, וא"כ אולי לא מוכרח שזה גופא מצווה. אך לא הבנתי כ"כ כיצד פירושו של הרי"ד א"ש בלשון הגמ' "ההוא ידיעה לדורות" והרי לכו"ע זה ידיעה לדורות וכל השאלה אם זה בשעת העשייה או בשעת הישיבה. ואולי לא הבנתי נכון דבריו; ואשמח אם יוסיפו על זה.​
יש לדון שאין ראיה שיש מצווה בעשיית הסוכה
שהתורה מצווה לשבת בסוכה וממילא מוכרח שיבנה סוכה
וכיון שיש סוכה נזכר בענני כבוד אבל לא שיש מצווה לבנות.

ידוע שהנציב מדייק דייוק גמור מבעל הלכות גדולות שיש מצווה בעשיית הסוכה.

בגמרא סוכה מו מבואר שבבנית הסוכה מברכים שהחיינו לכאורה יש ראיה שיש מצווה בעשייה.
 
חזור
חלק עליון