• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ביאור המחלוקת בנקטם ראשו של הדס

אד יעלה

Well-known member
השו''ע בסי' תרמו מביא מחלוקת בנקטם ראשו של ההדס [נקטם ראשו הכוונה לעץ ולא לענפים] האם כשר או פסול
ומבואר בבב''י וגם במשנ''ב שם הטעם של המכשירין כיון שאף שנקטם אבל כיון שיש ענפים ליד שמחפים עליו אין נראת הקטימה ואין בזה חיסרון של הדר
ובאמת לפי''ז כתב השער הציון שם שאם נפל אחד מהעלים שכעת נכרת הקטימה פסול שהויא חיסרון דהדר
אלא שהוקשה לי ע''ז מאד שהלא בשו''ע מבואר שמי שמכשיר נקטם מכשיר גם יבש ראשו ומי שפוסל פוסל גם יבש
וצ''ע מדוע מי שמכשיר נקטם יכשיר יבש הלא עד כאן לא הכשיר כיון שלא נכרת הקטימה אבל יבש שהוא העלים העליונים פשיטא שניכר וביותר קשה שבב''י מבואר שמי שמכשיר נקטם ק''ו שמכשיר יבש ואינו מובן איזה ק''ו הוא ושו''ר בב''ח שהקשה כן.
ושמעתי לבאר בזה שמי שמכשיר בנקטם ראשו ס''ל שאין דין של ראש ולכן אם אין בעיה של הדר אין שום בעיה וממילא גם יבש כשר כיון שאין דין ראש אבל לפי הדעה השנייה שנקטם ראשו פסול הלא אין חיסרון בהדר כיון שלא רואים עי הענפים אלא בהכרח דס''ל שיש ראש להדס ואם הוא נקטם חסר בכל ההדס וממילא לשיטתו פסול גם ביבש ודו''ק.
 
חזור
חלק עליון