משה כהן 1234
New member
הבת שלי מספרת שהמורה שלה לקחה מאחת התלמידות בכיתה שקית שוגי שאכלה באמצע השיעור וזרקה את זה לפח ואז התפתח דיון האם זה נחשב לבל תשחית.. והמורה טענה שזה מותר לה בלא לפרט.
לכאורה יש לדון:
א: האם אין פה משום ביזיון אוכלים. ולא מצד בל תשחית שהרי היא לא השחיתה בפועל את השוגי.
ב: ראינו שבביזיון אוכלים זה רק אם יש כזית בחתיכה עצמה. ויש לדון במקרה שלנו שהרי בכל שוגי ושוגי בפני עצמו אין פה כזית ואפילו שבכל השקית יש יותר מכזית מ"מ אני מסתכל על כל חתיכה בפני עצמה. או שאולי נגיד שהשקית מצרפת את כולם וזה נחשב לכזית
ומצאנו בכמה מקומות שהשקית מצרפת בענינים שונים.. (יש דיון דומה לגבי מעורב ירושלמי בצלחת אחת האם הצלחת מצרפת אותם לעניין חתיכה הראויה להתכבד)
ויש לדון שאולי מצד למען ישמעו ויראו.. זה ייחשב לצורך מצווה או חינוך.. העיקרון הוא שאין בל תשחית אם זה לצורך האדם. (ופה זה לצורך המורה)
השאלה היא האם זה נאמר איפה שיש ביזיון אוכלים?
לכאורה יש לדון:
א: האם אין פה משום ביזיון אוכלים. ולא מצד בל תשחית שהרי היא לא השחיתה בפועל את השוגי.
ב: ראינו שבביזיון אוכלים זה רק אם יש כזית בחתיכה עצמה. ויש לדון במקרה שלנו שהרי בכל שוגי ושוגי בפני עצמו אין פה כזית ואפילו שבכל השקית יש יותר מכזית מ"מ אני מסתכל על כל חתיכה בפני עצמה. או שאולי נגיד שהשקית מצרפת את כולם וזה נחשב לכזית
ומצאנו בכמה מקומות שהשקית מצרפת בענינים שונים.. (יש דיון דומה לגבי מעורב ירושלמי בצלחת אחת האם הצלחת מצרפת אותם לעניין חתיכה הראויה להתכבד)
ויש לדון שאולי מצד למען ישמעו ויראו.. זה ייחשב לצורך מצווה או חינוך.. העיקרון הוא שאין בל תשחית אם זה לצורך האדם. (ופה זה לצורך המורה)
השאלה היא האם זה נאמר איפה שיש ביזיון אוכלים?