מתוך ה'מגדלות מרקחים':
כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר (כו יב)
בספרי פיסקא ש"ב ובפרשת ראה פיסקא ק"ט לפי גירסת הגר"א "יכול אף שנה שביעית תהא חייבת בביעור תלמוד לומר שנת המעשר, שנה שחייבת במעשר יצתה שנה שביעית שאינה חייבת במעשר". וצריך ביאור, למה צריך מיעוט שאין ביעור מעשרות בשנה השביעית, הרי בלאו הכי אינה חייבת במעשר.
ויש לומר, שגם באופנים ששייך חיוב מעשר בשביעית, כגון פירות שגדלו בחו"ל ואין בהם קדושת שביעית, ואח"כ נתמרחו בארץ וחייבות במעשר כמ"ש הרמב"ם תרומות פ"א הכ"ב, ובכס"מ שם צידד דהוי מה"ת, מ"מ אין על זה חיוב ביעור, וכעי"ז כתב במשנת יעבץ או"ח סי' ל"ג דנפק"מ למש"כ הב"י בשו"ת אבקת רוכל סי' כ"ד שאם לא הפקיר את הפירות בשביעית חייב במעשר, עי"ש. ובזה נתמעט הכא דעכ"פ פטור מן הביעור. עוד ראיתי מי שכתב, דנפק"מ לביכורים, לפי שיטת רש"י (שמות כג יט) דביכורים נוהגים בשביעית, והרי ביכורים טעונים ביעור כדתנן בביכורים פ"ב מ"ב, ונתמעט הכא דמ"מ בשביעית אינם טעונים. וכן נפק"מ לחלה, שגם בה יש חיוב ביעור, ועיסת שביעית חייבת בחלה.
אמנם קשה על זה, דא"כ נפק"מ ג"כ לנטע רבעי של שביעית, שהרי נטע רבעי שפיר נוהג בשנת שביעית, וחייב בביעור, ולפי מה שנתבאר לא יהיה חיוב ביעור על נטע רבעי זה, והנה במשנה בפאה פ"ז מ"ו נחלקו ב"ש וב"ה האם לנטע רבעי יש לו ביעור, והביא הר"ש מהירושלמי, דרבי סובר שלא נחלקו ב"ש וב"ה אלא בשביעית שאין נוהג בה מעשר שני, ומבואר דלב"ה גם לנטע רבעי של שביעית יש ביעור. ומבואר דגם לפירות שנה שביעית יש ביעור, וקשה על גירסת הגר"א הנ"ל.
כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר (כו יב)
בספרי פיסקא ש"ב ובפרשת ראה פיסקא ק"ט לפי גירסת הגר"א "יכול אף שנה שביעית תהא חייבת בביעור תלמוד לומר שנת המעשר, שנה שחייבת במעשר יצתה שנה שביעית שאינה חייבת במעשר". וצריך ביאור, למה צריך מיעוט שאין ביעור מעשרות בשנה השביעית, הרי בלאו הכי אינה חייבת במעשר.
ויש לומר, שגם באופנים ששייך חיוב מעשר בשביעית, כגון פירות שגדלו בחו"ל ואין בהם קדושת שביעית, ואח"כ נתמרחו בארץ וחייבות במעשר כמ"ש הרמב"ם תרומות פ"א הכ"ב, ובכס"מ שם צידד דהוי מה"ת, מ"מ אין על זה חיוב ביעור, וכעי"ז כתב במשנת יעבץ או"ח סי' ל"ג דנפק"מ למש"כ הב"י בשו"ת אבקת רוכל סי' כ"ד שאם לא הפקיר את הפירות בשביעית חייב במעשר, עי"ש. ובזה נתמעט הכא דעכ"פ פטור מן הביעור. עוד ראיתי מי שכתב, דנפק"מ לביכורים, לפי שיטת רש"י (שמות כג יט) דביכורים נוהגים בשביעית, והרי ביכורים טעונים ביעור כדתנן בביכורים פ"ב מ"ב, ונתמעט הכא דמ"מ בשביעית אינם טעונים. וכן נפק"מ לחלה, שגם בה יש חיוב ביעור, ועיסת שביעית חייבת בחלה.
אמנם קשה על זה, דא"כ נפק"מ ג"כ לנטע רבעי של שביעית, שהרי נטע רבעי שפיר נוהג בשנת שביעית, וחייב בביעור, ולפי מה שנתבאר לא יהיה חיוב ביעור על נטע רבעי זה, והנה במשנה בפאה פ"ז מ"ו נחלקו ב"ש וב"ה האם לנטע רבעי יש לו ביעור, והביא הר"ש מהירושלמי, דרבי סובר שלא נחלקו ב"ש וב"ה אלא בשביעית שאין נוהג בה מעשר שני, ומבואר דלב"ה גם לנטע רבעי של שביעית יש ביעור. ומבואר דגם לפירות שנה שביעית יש ביעור, וקשה על גירסת הגר"א הנ"ל.