איב''א קרא דהכי הוא גם בעין יצחק שם דמיירי על שופר שנסדק דאיכא פלוגתא אי נפיק ביה וע''ז כתב דאיכא חזקת חיובא ושמעינן דאי איכא ספק אם יצא חשיב בחזקת חיוב וה''ה הכא
ממש לא דומה, שם מיירי שעוד לא תקע בשופר כלום, ושפיר יש עליו חזקת חיוב לתקוע בשופר, ולכן יכול לתקוע בשופר שנסדק ואף לברך עליו, משא"כ כאן שכבר ספק קיים את המצוה, אין לו שום חזקת חיוב. וזה פשוט.
ואב''א סברא דהא כתב המהרי''ק [כמדומני שורש עב] דענינה של חזקה שלא נוכל לבדות השתנות הדבר מלבינו עד שתתברר אמיתותו [מהזיכרון] והיינו דמה שנתחדש בתורה בענינה של חזקה הוא שכל שלא נתברר בודאות שנוי המצב הראשון מספק אין לנו לשנותו ומאחר וכך הרי הוא כאן מאחר וקודם הנטילה היה בחזקת חייב אלא שעשה מעשה שספק אם פוטרו שוב לא נפיק מחזקתיה
אכן, אבל אנו כעת עומדים לפני מעשה מצוה חדש, והשאלה האם הוא מחוייב בו או לא, ולכן אם יש לו חזקת חיוב שפיר אמרינן ליה שיעשה המצוה ואף יברך עליה ואם אין לו חזקת חיוב לא יכול לברך, ומה שהיה לו בעבר חיוב אינו עניין לנידון המצווה שעכשיו בא לקיים (דהיינו הנענוע בד' מינים שלימות וכשירות), דסו"ס איתרע ליה ההיא חזקה שהרי נענע בד' מינים שלחלק מהראשונים יצא בהם יד"ח, וממילא כעת כשבא לקיים שוב את המצוה אין לו שום חזקת חיוב לעשות אותה. והבן.
וראה עוד ביבי"א ח"ט (או"ח סי' מז, במילואים, ובנד"מ הוא בעמ' קח בהערה) שכתב לגבי הנידון של יעלה ויבוא בברכהמ"ז הנ"ל, וז"ל: ומה גם שיש לחלק בין היכא שיש עליו חזקת חיוב לקיים המצוה, "ועדיין לא קיימה", שאז יש לצרף סברת הרדב"ז לברך ג"כ על המצוה, כשמרן פוסק שהמצוה כהלכתה, לבין נ"ד שהמחלוקת היא בעיקר הדין אם בכלל חייב לאכול פת ביו"ט וכו'. ע"ש. והיינו שדוקא כשיש עליו חזקת חיוב גמורה שודאי הוא חייב כעת, אלא שיש ספק רק האם השופר שנסדק כשר או לא, בזה אזלינן בתר החזקת חיוב (בצירוף שהמחלוקת במצוה, ובצירוף דעת מרן), אבל כאן כשיש לו ספק אם בכלל חייב כרגע, לא הוי חזקת חיוב. ופשוט.
ובכלל בעצם הדבר אם יש חזקת חיוב במצות כתבתי בעבר ואם יש ביקוש אעלה
למה שלא יהיה?
לעצם השאלה נראה שדוקא היכא שיש הכרעה מצד המצוה אמרינן שהברכה נגררת כגון תפילין בבין השמשות דמאחר ומחוייב במצוה ויש לו להניחם דספק תורה לחומרא הרי שהברכה נגררת ממילא אחר המצוה אבל היכא דאין הכרעה מצד המצוה בזה אין הברכה נגררת והכא הספק הוא גם ביחס למצוה וגם ביחס לברכה וכשיטול לולב שוב איכא צד פטור וקיי''ל סב''ל
אין בזה שום תירוץ, כי כאן הספק הוא במצוה דהיינו האם מחוייב ליטול שוב ד' מינים או לא, והברכה נגררת אחרי זה שאם חייב צריך גם לברך ואם פטור לא יברך. וזה פשוט.