• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בירך על מאכל חלבי מיד אחרי סיום ארוחה בשרית

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ממש"כ ביחו"ד ח"ד סי' מ"א וכן בהליכו"ע ח"ז עמ' ל' נראה שמי שבירך על מאכל חלבי אחר שעה מאכילת בשר (וכמובן אחרי סיום הסעודה), יטעם מעט כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.
ולכאו' צריך להבין למה נקט דווקא שעה, והרי לכאו' ע"פ המקורות ה"ה גם אם מיד אחרי סילוק הסעודה בירך, שיש לו לסמוך על הסוברים שיכול לאכול אז חלבי, ויטעם, ולמה צריך סניף נוסף של שעה?
(אא"כ נאמר ששעה לאו דווקא, ואולי אפשר לדייק כן מסוף ההערה ביחו"ד אבל בכל התשובה מזכיר את ההיתר של אחר שעה. או שפשוט זו היתה השאלה ובאמת לדינא אה"נ גם מיד אח"כ יכול לאכול. [אא"כ לא עשה סילוק סעודה, שאז לא יעזור מה שיאכל כיון שהברכה לא חלה וכו'])
 
ממש"כ ביחו"ד ח"ד סי' מ"א וכן בהליכו"ע ח"ז עמ' ל' נראה שמי שבירך על מאכל חלבי אחר שעה מאכילת בשר (וכמובן אחרי סיום הסעודה), יטעם מעט כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.
ולכאו' צריך להבין למה נקט דווקא שעה, והרי לכאו' ע"פ המקורות ה"ה גם אם מיד אחרי סילוק הסעודה בירך, שיש לו לסמוך על הסוברים שיכול לאכול אז חלבי, ויטעם, ולמה צריך סניף נוסף של שעה?
(אא"כ נאמר ששעה לאו דווקא, ואולי אפשר לדייק כן מסוף ההערה ביחו"ד אבל בכל התשובה מזכיר את ההיתר של אחר שעה. או שפשוט זו היתה השאלה ובאמת לדינא אה"נ גם מיד אח"כ יכול לאכול. [אא"כ לא עשה סילוק סעודה, שאז לא יעזור מה שיאכל כיון שהברכה לא חלה וכו'])
יפה שאלת!
א. צריך לבדוק אם אכן כך הוא בילקו"י,
ב. לגופה של שאלה נראה שהעיניין הוא מחמת קינוח והדחה שאף המתירים מיד יכריחו לעשות קינוח והדחה ואי אפשר לעשות כן אחר שבירך, מה שאין כן לאחר שעה לסוברים שסגי בהמתנה כזו אין צריך קינוח והדחה.
 
זכורני שבספר אור לציון כ' שלא יטעם בהיות כיון שקבלנו שלא לאכול חלבי תוך שש שעות והוי נדר, וברכה לבטלה מח' אי הוי דאורי'.
אין הספר תחת ידי, ומי שיש לו הספר בידו, יביא את הדברים במלואם.
וצריך להבין סברה זו, שהרי גם שקבלנו דין זה להמתין שש שעות, מ"מ זה לא באופן ששכח ובירך כבר על מאכל חלבי. ויל"ע
 
לענ"ד מה שנקט שעה כי זה מעשה שהיה כך היה ולאוו דווקא נקט
ולכאורה ה"ה שיטעם גם בתוך שעה כי לא יבוא איסור דרבנן וידחה איסור דאורייתא לשיטת הרמב"ם ומרן השו"ע של לא תשא
 
זכורני שבספר אור לציון כ' שלא יטעם בהיות כיון שקבלנו שלא לאכול חלבי תוך שש שעות והוי נדר, וברכה לבטלה מח' אי הוי דאורי'.
אין הספר תחת ידי, ומי שיש לו הספר בידו, יביא את הדברים במלואם.
וצריך להבין סברה זו, שהרי גם שקבלנו דין זה להמתין שש שעות, מ"מ זה לא באופן ששכח ובירך כבר על מאכל חלבי. ויל"ע
כבר כתבנו להעיר על דברי עורכי האול"צ, שהם פלא עצום, והארכנו בזה בתשובה במקו"א. וצ"ל שאם חכם בן ציון גאון עולם, אמרה להאי שמעתתא, לא אמרה אלא לחידוד התלמידים. כי לגופו של הלכה, נדחית קרו לה. וע'.
 
וצריך להבין סברה זו, שהרי גם שקבלנו דין זה להמתין שש שעות, מ"מ זה לא באופן ששכח ובירך כבר על מאכל חלבי. ויל"ע
נראה שכבודו כיון לדגול מרבבה ביו"ד סי' ריד. (ורוב ככל הפוסקים הלכו בדרך אר"ש זו). ויפה כיוונת. ויש בזה עוד אריכות גדולה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון