יאיר יחזקאל
Active member
שלום רב,
השו"ע כתב שאם רוצה לאכול משאר הפירות שלפניו, עליו לברך עליהם שנית אפילו הם ממין אחד. ובפשטות אפילו אם בשעת הברכה על הפרי שנפל היתה דעתו עליהם בפירוש.
והרמ"א הגהה שאם הייתה דעתו בפירוש על אותן פירות אינו צריך לברך עליהם שוב.
וראיתי שנחלקו אחרונים אם הוא חולק על מרן או מפרש דבריו.
בכל אופן, דברי הרמ"א מקורם מכמה ראשונים (ראב"ד, ר"ת, אבודרהם ואף לרמב"ם אין הכרע שאינו כך, אף שבב"י כתב להשוות דעתו לרא"ש והוא להדיא כתב שאף שדעתו על שאר הפירות צריך לברך).
וישנן ראשונים שכתבו בדעת הראב"ד ור"ת הנ"ל, דאיירי בסתמא (ולא כהב"י והרמ"א) ואפ"ה אינו צריך לחזור ולברך כשהיו לפניו הפירות ועוד שיש שיטות שכן הוא דעת הרא"ש ומרן. וכ"כ עוד כמה פוסקים לדינא. ומדוע לא חש להם מרן הראשל"צ בילקו"י ברכות (סעיף יז') שם פסק שאם לא היתה דעתו עליהם, אף שהיו לפניו חוזר ומברך? למה לא יאמר סב"ל, אחרי שכבר חש לדעתם אליבא דהרמ"א וכדברי הרה"ג דוד יוסף בהל"ב? וכ"כ הביאור הלכה ג"כ.
השו"ע כתב שאם רוצה לאכול משאר הפירות שלפניו, עליו לברך עליהם שנית אפילו הם ממין אחד. ובפשטות אפילו אם בשעת הברכה על הפרי שנפל היתה דעתו עליהם בפירוש.
והרמ"א הגהה שאם הייתה דעתו בפירוש על אותן פירות אינו צריך לברך עליהם שוב.
וראיתי שנחלקו אחרונים אם הוא חולק על מרן או מפרש דבריו.
בכל אופן, דברי הרמ"א מקורם מכמה ראשונים (ראב"ד, ר"ת, אבודרהם ואף לרמב"ם אין הכרע שאינו כך, אף שבב"י כתב להשוות דעתו לרא"ש והוא להדיא כתב שאף שדעתו על שאר הפירות צריך לברך).
וישנן ראשונים שכתבו בדעת הראב"ד ור"ת הנ"ל, דאיירי בסתמא (ולא כהב"י והרמ"א) ואפ"ה אינו צריך לחזור ולברך כשהיו לפניו הפירות ועוד שיש שיטות שכן הוא דעת הרא"ש ומרן. וכ"כ עוד כמה פוסקים לדינא. ומדוע לא חש להם מרן הראשל"צ בילקו"י ברכות (סעיף יז') שם פסק שאם לא היתה דעתו עליהם, אף שהיו לפניו חוזר ומברך? למה לא יאמר סב"ל, אחרי שכבר חש לדעתם אליבא דהרמ"א וכדברי הרה"ג דוד יוסף בהל"ב? וכ"כ הביאור הלכה ג"כ.
נערך לאחרונה: