• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעל חי לסוכה

האם מותר להכניס בעל חי לסוכה כלבלב קטן שננכס גם לבית במשך השנה
אתה שואל מצד ההלכה או הנהגה?
מצד ההלכה איני יודע, אבל מצד ההנהגה, ברור שלא להכניס חיה טמאה למקום קדוש כל כך!!! צילא דמהימנותא - צילו של האמונה בקב"ה!!!!
 
כן
התקשר אלי ידיד לפני החג ושאל אותי את זה
ותוך כדי אני נזכר שהפוסקים דנו לענין להכניס כלב נחיה לעיור לתוך בית הכנסת
כן כך חשבתי שאתה שואל מצד ההלכה, וכן שהשאלה היא לא עליך אלא על מישהו ששאל אותך, ואכן הבאת נושא שקשור לזה.
 
ובנתיבות ההלכה מא' עמ' 386 נשאל הגרח"ק האם מותר להכניס גוי לסוכה ? וענה כשם שאסור להכניס כלב ודבר מאוס. אבל לצורך מותר.
וכן פסק מקראי קדש הררי עמ' תרלא'
 
מחילה מכבוד הרב אביטבול, אבל לא נראה לאסור משום הש"ך הנ"ל, הרי האדם חי עם בעלי החיים כל השנה בביתו.
ועוד בספר כי בא מועד שציטט לא כתב כן כלל, אלא כתב שמעיקר הדין מותר להכניסם אל ביתו ומהיות טוב אם אפשר לא להכניסם.
ובהערה למטה כתב שנתחבט בדין זה הרבה זמן להורות הלכה והביא ראיות לדבריו, עד שקיבל תשובה ממרן זצ"ל הגרע"י על ידי שליחו להורות להתיר בזה.
אם כן יוצא למסקנה שהדבר מותר מעיקר הדין, שאלה יפה!
 
מחילה מכבוד הרב אביטבול, אבל לא נראה לאסור משום הש"ך הנ"ל, הרי האדם חי עם בעלי החיים כל השנה בביתו.
מהש"ך מבואר שיש לנהוג בכבוד באימה ויראה לכבוד האושפיזין, ומוכח שאין להכניס בע"ח וכ"ש טמאים לסוכה.
וכן נראה מסברא.
האם מרן זיע"א כתב להתיר בזה מעיקר הדין?
ומ"מ גם אם יש שכתבו להתיר, לכאורה כל זה לזמן מועט ממש, אבל להשאירם בסוכה דרך קבע נראה לכאו' דאין להתיר, משום קדושת הסוכה, וקדושת האושפיזין, וכמו שמשמע מהש"ך ועוד.
 
יש צילום של הספר כי בא מועד
עוד בספר כי בא מועד שציטט לא כתב כן כלל, אלא כתב שמעיקר הדין מותר להכניסם אל ביתו ומהיות טוב אם אפשר לא להכניסם.
ובהערה למטה כתב שנתחבט בדין זה הרבה זמן להורות הלכה והביא ראיות לדבריו, עד שקיבל תשובה ממרן זצ"ל הגרע"י על ידי שליחו להורות להתיר בזה.
 
חזור
חלק עליון