• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בעניין האיסור להזמין נכרי ליום טוב

גרינפלד

Well-known member
בביצה (כא, ב) מבואר שאסור להזמין גוי ביום טוב, שמא ירבה בשבילו, ובפשוטו ה"ה מומר, כי כתב המשנ"ב שאסור לבשל בשביל מומר.

ומובא בשם הגריש"א שיש עצה, שישבע שלא ירבה לו, וכשיש גם איסור שבועה - אין את הגזירה.

ויש להוסיף שאמנם שבועה לא חלה על דבר מצווה - י"א שלאיסור זה כן חל,
ואכן כאן לא צריך לזה, כי בלא"ה למומר הרי לא יבשל דברים אסורים, ודברים מותרים - מותר מדאורייתא משום הואיל, וכל הגזירה היא לחלק מהראשונים מכח האיסור דרבנן, ועל איסור דרבנן חלה שבועה.

מיהו לכאורה זהו חידוש עצום לומר שכמתווסף איסור אין את הגזירה,
רק אולי היה אפשר לתת עצה [אם כי היא קצת קשה], שישבע שאינו מבשל ואינו עושה שום דבר שאסור בשבת בין ליהודי ובין לגוי, וא"כ כלפיו זה כמו שבת, ואין את הגזירה.​
 
וכי תימא ניחוש שמא ישאל על השבועה, וימשיך הגוי להיות בביתו
לכאורה לזה לא חיישינן, וגם כיון שצריך לפרט את הנדר - החכם לא יתיר לו אם זה יגרום לאיסור.
 
חזור
חלק עליון