• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בעניין מעמיד בהמת חבירו על קמת חבירו

גרינפלד

Well-known member
בב"ק (נו, ב) מבואר שהמעמיד בהמת חבירו על קמת חבירו חייב, ושיטת התוס' שהוא משום שן. ושמעתי בשם הגרד"ל שליט"א שלפי"ז אם העמיד את בנו הקטן לצד מוצרים והזיקם, לא חייב משום מעמיד, כיון שמבואר בב"ק (נד, ב) שכל הדברים הנלמדים בגז"ש שור שור משבת, זה לא כולל אדם [וכגון כלאי הנהגה].

אך לכאורה יל"ד שנזיקין שאני, כי הר"ש בשטמ"ק (ב"ק יז, ב ד"ה וזה לשון הר"ש ז"ל קמ"ל דחיה בכלל בהמה) כתב שלפי רב אבנו סכינו ומשאו שלא אפקרינהו [כן נראה כוונתו] חייבים כיון שלומדים משבת שבעירה לאו דוקא, והם תולדה [ומה שבכלאי הנהגה לא אמרינן לאו דוקא, י"ל שיתכן שבהם אין תולדה]. וא"כ כמו שלרב לומדים גם על אבן, ה"נ לדידן נלמד גם לגבי מעמיד באדם [או מעמיד רובוט]. וצ"ע.​
 
אך לכאורה יל"ד שנזיקין שאני, כי הר"ש בשטמ"ק (ב"ק יז, ב ד"ה וזה לשון הר"ש ז"ל קמ"ל דחיה בכלל בהמה) כתב שלפי רב אבנו סכינו ומשאו שלא אפקרינהו [כן נראה כוונתו] חייבים כיון שלומדים משבת שבעירה לאו דוקא, והם תולדה [ומה שבכלאי הנהגה לא אמרינן לאו דוקא, י"ל שיתכן שבהם אין תולדה]. וא"כ כמו שלרב לומדים גם על אבן, ה"נ לדידן נלמד גם לגבי מעמיד באדם [או מעמיד רובוט]. וצ"ע.​
מיהו לנוסח האחרונים (עי' חת"ס ב"ק ג, ב וחזו"א א, א [בסוגריים]) שלרב אבנו סכינו ומשאו הם כעין בור בלי פטור כלים, א"כ לא קשה קושיית הר"ש שא"א ללמוד משבת, וכנראה שבדרך זו הלך הגרד"ל, ועי' תוס' (ב"ק כח, ב ד"ה ה"מ) שנראה שחיובו הוא כן מעין שור. והאריכו בזה המחברים.​
 
מיהו לנוסח האחרונים (עי' חת"ס ב"ק ג, ב וחזו"א א, א [בסוגריים]) שלרב אבנו סכינו ומשאו הם כעין בור בלי פטור כלים, א"כ לא קשה קושיית הר"ש שא"א ללמוד משבת, וכנראה שבדרך זו הלך הגרד"ל, ועי' תוס' (ב"ק כח, ב ד"ה ה"מ) שנראה שחיובו הוא כן מעין שור. והאריכו בזה המחברים.​
ויתכן גם בלא הנוסח הזה, שהוא בור בלי פטורים, שמ"מ לשיטת הרשב"ם (בתוס' ג, ב) שהוא הצד השוה משור ובור, אין להקשות שאינו בהמה, כי הרי נלמד גם מבור. ורק על הראב"ד (הובא ברשב"א כח, ב) שנלמד מקרן לבד, יש לדון כמו שנכתב.​
 
חזור
חלק עליון