• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בענין השרוולים המגוחכים לחזנים

תחילה יש לדון בענין חזן בבית כנסת של אברכים, ועולה להתפלל עם חולצה קצרה. האם אנחנו מסתכלים על אברך נורמלי (שבוודאי לא יעמוד בפני גדולים בלי כובע וחליפה), או על מה שמקובל בעולם - שחולצה קצרה זה מכובד?

לכאורה הולכים אחר מה שמקובל בעולם, ולדוגמא ברוב העולם מקובל שההולך בגופיה הוא אדם נבזה.

כמו כן יש לדון האם מסתכלים מה בזוי (ואסור), או מה הכי מכובד (וכך צריך ללכת)? לכאורה מהמקורות דלהלן מוכח שמסתכלים מה בזוי.

ועכ"פ בוודאי שהשרוולים המגוחכים שהמציאו כיום, שנותנים לחזן ללבוש עד מרפקו, גרועים יותר מגופיה, שהרי נראה ממש כמו ליצן. ואיני יודע מי המציא שטות זו.

הרב עובדיה דן בשאלת לבושו של החזן בשו"ת יחוה דעת (ח"ד סי' ח) והסיק שכיוון שגם אנשים מכובדים הולכים בשרוול קצר אין מניעה ששליח הציבור ילבש שרוול קצר, אך הוא הגביל את דבריו שהשרוול יכסה את רוב הזרוע, דהיינו שיגיע קרוב למרפק. הרב עובדיה מנמק את דבריו בכך שהגמ' תלתה דין זה בכבוד הציבור ואם אדם ילך למקום הדורש כבוד (לדוגמא ראיון עבודה, פגישה עם המנכ"ל בעבודה וכד') בשרוול קצר אז גם אין בעיה שהוא יעמוד כך לפני התיבה.

יש לציין שבמסכת סופרים (פרק יד הי"ב) מבואר שפוחח הוא מי ש"נראין כרעיו, או בגדיו פרומים". בעקבות מסכת סופרים הלך רש"י.

וכן הרמב"ם (הל' תפילה פ"ח הי"ב) כתב שפוחח הוא מי ש"מי שכתפיו מגולות". גם הרי"ף כתב בדומה לרמב"ם "והוא מי שבגדיו קרועים וכתיפיו וזרועותיו מגולים שנמצא בגדיו שעליו כעין אזור תחת אצילי ידיו ולמטה".

ומרן השולחן ערוך כתב הלכה זו כך (סימן נג סעיף יג):
"פוחח, והוא מי שבגדו קרוע וזרועותיו מגולים, לא ירד לפני התיבה".

לשון זרוע משמש לפעמים לחלק מעל המרפק ולפעמים מתחת למרפק, אבל פה מובן בפשטות גם מהרמב"ם וגם מהרי"ף וגם מהשו"ע שכוונתם למה שנקרא בימינו "גופיה", אבל חולצה עם שרוול קצר אינה דומה לזה כלל.

וכן הוא במציאות שאדם ההולך בגופיה הוא אדם בזוי, דלא כאדם ההולך בחולצה קצרה שאין בזה שום אלמנט של ביזיון.
 
ראיתי ששאלו בענין זה את הגאון הגדול רבי בן ציון מוצפי שליט"א וזוהי לשון השאלה והתשובה.

שאלה

לכבוד הרב
מה דעת הרב לגבי ה"שרוולים" שמלבישים לחזן עם חולצה קצרה, האם ראוי ללבוש אותם? שכן, כמו שבפני מלך לא אשים שרוול שכזה ולא אצא איתו לרחוב, כך גם לא אלבש אותו בתפילה?​

תשובה

זה הרע במיעוטו .​

וד"ל...
 
במקום אחר השיב שזה כמו תחבושת, ובלית ברירה אין מה לעשות. והתשובות האלה תמוהות מאוד, הרי פשוט שחולצה קצרה הרבה יותר מכובד משרוולים שנראה כמו ליצן.

ראיתי תמונה ששר האוצר יושב עם בכירי המשק והוא לבוש חולצה קצרה (וכדברי הרב עובדיה לעיל).

לו יצוייר שמישהו יבוא וילחש על אוזנו שיכבד את המעמד ולא מתאים חולצה קצרה, האם יכסה ידיו בשרוולים? הרי כל העולם יצחקו ממנו. אז למה מהקב"ה אפשר לעשות צחוק?

לא מדובר כאן בענין של צניעות שצריך לכסות את המקומות המכוסים, אלא בענין של כבוד.
 
בבית הכנסת של מרן שליט"א יש אחד בעל בית, שבימות הקיץ הולך באופן קבוע עם שרוולים קצרים, יש לו חיוב, ומידי פעם עולה למנחה וערבית. בהתחלה היה שם טלית, ומרן שליט"א אמר לו שלא צריך כלום... ועד החורף היה עולה ושרווליו הקצרים בידיו, בנוכחות מרן שליט"א.
 
אגב, ממתי שמענו שיש "חיוב" אצלנו???
לא דק...
וכוונתי לומר, שלמרות שמעיקרא אין כזה מנהג אצלינו, אבל עין רואה שהרבה נוהגים בזה, באופן שיש באפשרותם. רק שאין זה "חיוב גמור" כמו שנוהגים אצל האשכנזים.
 
יש איזשהו מקום שהראשל"צ רושם שבימינו, שיש רגילות ללכת בחולצה קצרה, וכך הולכים חלק מתלמידי חכמים, שמותר להיות שליח ציבור בחולצה קצרה?
 
יש איזשהו מקום שהראשל"צ רושם שבימינו, שיש רגילות ללכת בחולצה קצרה, וכך הולכים חלק מתלמידי חכמים, שמותר להיות שליח ציבור בחולצה קצרה?
זכור לי שאמר שבקיבוצים ובמקומות שרגילים ללכת במכנסיים קצרים, גם אנשים מכובדים, מותר להעלות חזן עם מכנס קצר
 
זכור לי שאמר שבקיבוצים ובמקומות שרגילים ללכת במכנסיים קצרים, גם אנשים מכובדים, מותר להעלות חזן עם מכנס קצר
תודה.
אבל מעניין אם יש משהו רשום בשמו או מענה שנתן ובו הוא רושם בפירוש שניתן להיות שליח ציבור עם שרוולים קצרים
 
במקום אחר השיב שזה כמו תחבושת, ובלית ברירה אין מה לעשות. והתשובות האלה תמוהות מאוד, הרי פשוט שחולצה קצרה הרבה יותר מכובד משרוולים שנראה כמו ליצן.

ראיתי תמונה ששר האוצר יושב עם בכירי המשק והוא לבוש חולצה קצרה (וכדברי הרב עובדיה לעיל).

לו יצוייר שמישהו יבוא וילחש על אוזנו שיכבד את המעמד ולא מתאים חולצה קצרה, האם יכסה ידיו בשרוולים? הרי כל העולם יצחקו ממנו. אז למה מהקב"ה אפשר לעשות צחוק?

לא מדובר כאן בענין של צניעות שצריך לכסות את המקומות המכוסים, אלא בענין של כבוד.
עד שכבודו מביא ראיה משר האוצר שהוא יכול להיות חדל אישים, תביא ראיה מהרבה שרי אוצר רוחניים ראשי ישיבות אמריקאים שכולם הולכים בצורה פשוטה וכדבר מובן עם חולצות קצרות
 
לפי מה שזכור לי אינו תלוי מה מנהג העולם אלא כל אחד לפי מה שרגיל ללבוש וכמו אומן שמתפלל בבגדי אומנותו (איני זוכר המקור כעת) וממילא אדם שלובש כל הזמן שרוול ארוך ראוי שלא יתפלל עם שרוול קצר.
 
חזור
חלק עליון