• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בענין פירורים פחות מכזית אם הם מוקצה

גרינפלד

Well-known member
בגמ' שבת קמ"ג ע"א מבואר שפירורין פחות מכזית [והוסיף החוט שני ח"ג פרק ס' סק"א שמדובר כשאינו עומד לאכילה] אינן מוקצה, כיון שראויים לבעלי חיים. וע"פ זה יל"ד במקום שלא מצויים בע"ח שיתכן שזה מוקצה [וי"א שכיון שאין משמש לבע"ח ממילא עומד לאדם (עי' נחלת ישראל)].
ויל"ד לפי"ז כשנשפך קצת שתייה ומסתמא זה ילך לאיבוד, האם זה מוקצה (לאסוף שלא יתלכלכו מזה יתכן שמותר כדין גרף). ושמעתי לדון שרק פירורין שניכר שזה פירור וגרוע, הוא מוקצה; אבל משקה אין לו צורה גרועה וממילא הוא חשוב.
ושו"ר במהרי"ל דיסקין קונט' אחרון סי' ה' אות קפ"ו שכתב על הדין שפירורין פחות מכזית מותר לאבדם ביד, שמשקה פחות מרביעית (ואפי' מועט מאוד) אינו בכלל היתר זה, כיון שיכול להצטרף עם עוד [ועיי"ש בהערות שבפמ"ג סי' רצ"ו א"א סק"ג נוקט שפחות מרביעית במשקין הוא כפחות מכזית מאוכלין, ולפי"ז לכאורה הוא מוקצה]. ולכאורה זו גם סברא לענין מוקצה ומעין הסברא הנ"ל.​
 
נערך לאחרונה:
ולכאורה זו גם סברא לענין מוקצה ומעין הסברא הנ"ל.
עי' שבת קמ"ג א' גירסת תוס', שהגמ' מוכיחה ממה שפירורים היו אמורים להיות מוקצה, ורק משום שהם מאכל בהמה מותרים, שמותר לאבדם מיד.
 
חזור
חלק עליון