מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד (כו יג)
פירש רש"י שהיו אומרים זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך. והקשו הראשונים הרי לקמן בפרשת וישלח (לו כד) פירש רש"י "הוא ענה אשר מצא את הימים במדבר" שהוא מצא את הפרדים, שהרביע חמור על סוס נקבה וילדה פרד. א"כ בזמן יצחק אבינו עדיין לא היו פרדים כלל.
ותירץ החזקוני לקמן בפרשת תולדות ומובא בפירוש הריב"א כאן, שקודם ענה ג"כ היו פרדות שנעשו מאליהן שהורכבו על ידי עצמן, וענה היה הראשון שמצא את החכמה כיצד לעשות פרדים והתחיל לעשות כן בידים. ובאמרי שפר לרבינו יהודה בנו של מהר"ם חלואה זצ"ל כתב דהוא טעות סופר וצ"ל "זבל פרותיו".
ויש לעיין מאי פסיקא להו להראשונים דענה לא היה בזמן יצחק אבינו, הרי הוא היה חותנו של עשו שהרי אשת עשו היתה אהליבמה בת ענה, וא"כ אפשר שהוא היה בן גילו של יצחק אבינו, ויתכן שמצא את הימים בילדותו וכדכתיב ברעותו את החמורים לצבעון אביו, משמע שהיה עדיין ברשות אביו והיינו בילדותו, וא"כ בזמן שיצחק אבינו היה בימי פלשתים כבר היו ידועים הפרדות, וצע"ג. ושוב ראיתי במהרש"א פסחים נד. שכתב כן.
ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד (כו יג)
פירש רש"י שהיו אומרים זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך. והקשו הראשונים הרי לקמן בפרשת וישלח (לו כד) פירש רש"י "הוא ענה אשר מצא את הימים במדבר" שהוא מצא את הפרדים, שהרביע חמור על סוס נקבה וילדה פרד. א"כ בזמן יצחק אבינו עדיין לא היו פרדים כלל.
ותירץ החזקוני לקמן בפרשת תולדות ומובא בפירוש הריב"א כאן, שקודם ענה ג"כ היו פרדות שנעשו מאליהן שהורכבו על ידי עצמן, וענה היה הראשון שמצא את החכמה כיצד לעשות פרדים והתחיל לעשות כן בידים. ובאמרי שפר לרבינו יהודה בנו של מהר"ם חלואה זצ"ל כתב דהוא טעות סופר וצ"ל "זבל פרותיו".
ויש לעיין מאי פסיקא להו להראשונים דענה לא היה בזמן יצחק אבינו, הרי הוא היה חותנו של עשו שהרי אשת עשו היתה אהליבמה בת ענה, וא"כ אפשר שהוא היה בן גילו של יצחק אבינו, ויתכן שמצא את הימים בילדותו וכדכתיב ברעותו את החמורים לצבעון אביו, משמע שהיה עדיין ברשות אביו והיינו בילדותו, וא"כ בזמן שיצחק אבינו היה בימי פלשתים כבר היו ידועים הפרדות, וצע"ג. ושוב ראיתי במהרש"א פסחים נד. שכתב כן.
◆ ◆ ◆
