• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בעניני תשעה באב

אד יעלה

Well-known member
בג' מקומות בתנך מוזכר עניין חורבן בהמ''ק
בספר מלכים בפרק האחרון שלו בחודש החמישי בשבעה לחודש הגיע נבוזראדן וכו' ומבואר שהחורבן היה בשבעה לחודש אב
ובירמיהו נב כתוב התאריך בעשור לחודש אב
והגמרא במסכת תענית כא שואלת את השאלה הזו ומביאה ברייתא שזה בתשעה באב שזה בעצם תאריך שלישי
והגמרא מבארת שבשביעי נכנסו הגוים להיכל ואכלו ושתו וקלקלו עד התשיעי וביום התשיעי סמוך לחשכה הדליקו אש ובערה האש כל היום העשירי

בפוסקים מבואר שבתפילת מנחה כבר יושבים על כסאות
ומבאריפ המג''א כיון שזה רק מנהג מקילים אחה'''צ
ויש נוהגים עפי''ד הגר''א כל היום לשבת על הארץ
בסימן תקנט שבמנחה קמים כיון שזה רק מנהג אבל הגר''א מביא ירושלמי ואומר שא''כ זה מדינא שצריך לשבת על הארץ ולפי''ז כל היום צריך לשבת על הארץ וכך נוהגים בישיבת עטרת אליהו [הרב זילברמן] וכ''ה בפסקי הגר''א ודמשק אליעזר בשם הגר''א.
אבל אי''ז מוסכם שהלא המשנ''ב לא מביא מהגר''א כך וכן במעשה רב לא מביא שהגר''א נהג לשבת על הארץ כל היום.
ויכול להיות שאע''פ שהגרא כתב שזה מדינא זה רק לירושלמי אבל לבבלי זה רק מנהג וכמו שהוכיח הגר''א שם וא''כ הלכה כהבבלי נגד הירושלמי כיון שהבבלי הוא בתראי.וברמב''ם מבואר שתלמוד ירושלמי נתחבר בא''י ע''י ר' יוחנן קרוב לשלוש מאות שנה אחר חורבן הבית.

זמן חורבן הבית
רש''י בע''ז ט מחשבן ג'אלפים תכח והתוס חולקים ג'אלפים תכט דהיינו שנה קדימה והפוסקים חולקים וס''ל ג' אלפים תל'
ובקינות של תשעה באב מחשבנים לפי רש''י ויש סימן בשם הג''ר אברהם הררי רפול תקח את המספר של הגוים ותוריד ממנו 68 שנים כמנין חיים [כיון שהגוים הם מצד המוות] תגיע לחשבון לדוגמא השנה 2025-68=1957
ויש בזה הערה גדולה כיון שלגבי שמיטה מונים כהשיטות שג אלפים תרל
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון