• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הערות בעניני מחילת אב

אד יעלה

Well-known member
א.
החזו''א כותב פעמיים נראה שאין ראוי למחול תמיד על כבודם ומביא לזה ראיות
והסברא בזה שכיון שהתורה רוצה שיהיה צורת ההתנהגות של כבוד להורים ואם הוא מוחל תמיד הרי הוא עוקר את הרצון של התורה.
ובמשך חכמה מביא שארור מקלה אביו ואמו מבאר שם שמקניט אביו ואמו שהוא יודע שאביו ימחל לו כיון שהאבא לא רוצה שיענש ולכן הוא ארור ומבאר שם שבגלל זה רב לא נתן לבן שלו להוציא את הקוץ ולא סמך על המחילה כיון שיש ארור [ויש מקום לדחות שהכאה יותר חמור]

ובמקום שהאב מחל מבואר בשטמ''ק בב'מ לא. שאף אם האבא מוחל יש עשה והוא מקיים מצווה דאורייתא.
ובספר חסידים כתוב שמה שאמרו שאב שמחל כבודו מחול זה דוקא בדיני אדם אבל בדיני שמיים חייב והחיד''א מביא אותו.
ב.
יש דברים שכלל לא מועיל מחילה כמבואר בריב''ש שעל בזיון לא מועיל מחילה.
ושמעתי ממו''ר שליט''א לדדון אם יש אמא שהולכת עם שני סלים ובנה הולך לידה בחור כארזים והאמא מוחלת לו שלא צריך להרים יש לדון האם זה מחילה מבזיון שלא מועיל.
ג.
האגרו''מ בתשובה לבנו ששאל אותו במה להתחזק לרגל הגיעו לגיל עשרים וכתב לו ללמוד תורה בעמל ומידות טובות וכתב לו עוד
וגם אתה צריך להזהר בכיבוד אם שדבר זה קשה מאד לאנשים שהם רגילים בזה מקנותן שאף אם היא מוחלת ח''ו לסמוך ע''ז .
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון