• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שתית מיץ ענבים בערב תשעה באב

כתב השו"ע בסימן תקנ"ח סעיף א: בתשעה באב לעת ערב הציתו אש בהיכל ונשרף עד שקיעת החמה ביום עשירי ומפני כך מנהג כשר שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בליל עשירי ויום עשירי.
ובכה"ח ס"ק י כתב שלדעת מר"ן יש לאסור כל היום, וכ"כ באול"צ ח"ג פכ"ט סכ"ו שכן הוא מנהג בני ספרד לאסור אף לאחר חצות היום.
 
 
פשוט שבסעודת המפסקת, רק בט' הימים שזה מנהג - הרב עובדיה כתב שמנהג ירושלים להקל

חזו"ע עמ' קע

וז"ל שיירי כנסת הגדולה
הצג קובץ מצורף 35403
1753272190546.png

וז"ל השלחן מלכים וראה בהערה 9
1753271730544.png

וז"ל פרי האדמה על הרמב"ם פ"ה ה"ב (ובדפוס ישן דין ו).
1753272865927.png

ומשמע שהבין מהשלחן מלכים שביין הקלו בתשעת הימים אמנם בשלחן מלכים העתיק לשון הכנה"ג שהוא חוזר על יום ר"ח עצמו.

וכתב הכף החיים:
1753271594615.png

לכא' מבואר דסמכי ואזלי על השלחן מלכים. כדקושיית הרב המגיה הנ"ל.

ובחזון עובדיה כתב
1753273381109.png
[
ומזה נלמד גם ששתיית מיץ ענבים אסורה בסעודה מפסקת דון מינה ואוקי באתרין]

ועיין בשער המפקד שגם הביא

1753273626420.png

וכתב לבאר בהערה

1753273810147.png

ותו"ד שאין הפרי אדמה מסתמך שהמנהג להקל מכח עדות השלחן מלכים אלא שהוא ראה שכן המנהג וביאר המנהג על פי הטעם שכתוב בשלחן מלכים. וכעין זה רציתי ליישב בס"ד.

ומה שמסיים פה במילים "וזאת היא שקשה בעיני", מעיר על הפרי אדמה שכתב כן בשם השולחן מלכים ולא בשם בעל הטעם להקל ביין ולהחמיר בבשר. שהוא שיירי הכנה"ג.

ונעלם דבר זה מהמגיה הנ"ל.
 

קבצים מצורפים

  • 1753273381109.png
    1753273381109.png
    86.4 KB · צפיות: 3
  • 1753271704436.png
    1753271704436.png
    267 בתים · צפיות: 0
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון