הרב ינון, כמדומה שכתבתי לך כדרכה של תורה, למה תתעלם?
בשמחה אענה אם תסכים לקרוא לאט לאט ולהפנים שינוי ממושכלות ראשונים. ובכן:
א. בודאי לא נעלם מעיניך שאת הכה"ח כבר קדם ש"ע הגר"ז (סי' תפו סעיף א) בלשון זו. אבל אדרבה, משם ראיה לסתור דבריך, כי דוקא לענין ספק ברכות יש לחוש לדעת הרי"ף והרמב"ם (ע' בשו"ת יחוה דעת ח"א סימן טז ד"ה אולם) שכזית הוא שליש ביצה, ולכן יש להתרחק גם משיעור זה. אבל לא שלהלכה כזית פחות מחצי ביצה.
דע לך ידידי שאם תלמד מהתחלה לסוף ולא מהסוף להתחלה תבין הכל. וזו דוגמא יפה, שאתה בטוח שלפי הרמב"ם והרי"ף "כזית שליש ביצה" ולכן יש להתרחק משיעור זה. אבל האמת אינה כן שהרי "הרמב"ם לא כתב בשום מקום את שיעור הזית", לא ע"פ הדרהם ולא ביחס לביצה או לאצבעות וכדו'. (אם תמצא "מקום אחד" שביאר הרמב"ם כמה שיעור כזית ביחס לשיעורים אחרים אתן לך שכר טרחא 1000 ש"ח, בהתחייבות) רק הרמב"ם (והשו"ע) כתבו
שגרוגרת היא שליש ביצה. שוב אני חוזר "גרוגרת היא שליש ביצה" לא הזית. ומזה למדו האחרונים
שהרמב"ם סובר שזית פחות משליש ביצה שהרי מבואר בשבת צא. שגרוגרת גדולה מזית. זה הכל. עוד כתבו הפוסקים
שאיננו יודעים כמה באמת הוא שיעור כזית להרמב"ם, האם קרוב לגרוגרת או רחוק מגרוגרת. (שוב לא אני המצאתי שהם לא יודעים "הם" כתבו זאת) ולכן כתבו הגר"ז והובאו דבריו בכף החיים ומשנה ברורה שצריך להחמיר לאכול "הרבה פחות" משליש ביצה כדי לא להיכנס לזית של הרמב"ם. ומה שרגילים לומר "רמב"ם שליש ביצה" זה רק לחומרא מחמת חוסר ידיעת גודל הזית הבינוני.
אמור מעתה כיון שאנו יודעים היום שהזית הבינוני הוא 5-7 סמ"ק או גרם (
שזה כלל לא קשור לסוגיית נפח ומשקל שגלשו אליה כאן בטעות, וחבל כי זה מעלה רגשות שליליים וחסימה לדון העיקר הנידון) ואין לנו שום הכרח לומר שהזית של הרמב"ם היה יותר גדול מזה, לכן אמרתי שחייבים להחמיר כשיעור הזה.
ומה שאני מוסיף "חייבים להחמיר" ולא רק "ראוי להחמיר" זאת משום כמה טענות נוספות חזקות מאוד. צא ובדוק:
סיבה א) שאחר הבדיקה תראה, שרוב ככל הראשונים וכן הגאונים סוברים דלא כתוס' ואת ראיית התוס' שהביאו כדי להוכיח שהזית בזמן חז"ל היה גדול יותר מהזית שלנו כבר דחו ר"ת והמרדכי ותוס' רי"ד ותוס' ישנים ללא דוחק. וממילא כיון שאין לנו שום הכרח לומר שהזית היה גדול וכך סוברים רוב הראשונים והגאונים שוב חייבים להחמיר כן. (זאת גם מבלי להתייחס לכך שאנו מוכיחים בראיות, שהתוס' לא ראו זיתים של ארץ ישראל ולא ידעו שהם קטנים. וגם לא הייתה להם מסורת שהזית היה גדול בזמן חז"ל, שהרי ר"ת שהוא הממציא של הראיה, לבסוף בתירוצו חוזר בו שזית הוא קטן משליש ביצה. והנה גם תלמיד מהר"ם מרוטנבורג וכן רבינו שמשון כשעלו לארץ ישראל וראו זיתים חזרו בהם מיד שהזית אינו חצי ביצה. והראבי"ה אע"פ שהביא את ראיית התוס' מ"מ כתב במקום אחר "שאין אנו בקיאים בשיעור כזית" שים לב לא אני המצאתי שהם לא בקיאים אלא הם מעידים על כך)
סיבה ב) ועוד תדע שכך סובר השו"ע עצמו, שפסק כהרמב"ם הנ"ל, והתיר לברך על מצוות עירוב כאשר מניח ו' ביצים ואילו לתוס' צריך להניח י' ביצים
ולא חשש השו"ע לברכה לבטלה לדברי התוס', הרי שבוודאי סובר מעיקר הדין כהרמב"ם ולא כתוס' וכמו שכבר כתבו כן הרב זרע אמת וכסא אליהו ועוד. וא"כ כיון שהשו"ע סובר מעיקר הדין כהרמב"ם חייבים להחמיר כן.
סיבה ג) אם תבדוק תראה שיש יותר מעשר ראיות מהגמ' שהזית קטן יותר משליש ביצה ומסתבר שהוא כגודל הזית שלנו. ומאידך אין כמעט שום ראיה להיפך (יש מעט ראיות שאפשר לדחות ללא דוחק)
סיבה ד) אם תבדוק תראה "שכל השיעורים האחרים" שגילה לנו הרמב"ם את שיעורם, דהיינו , אצבע, אמה, גרוגרת כביצה , גרעיני שעורה, גרעיני חרוב, גרעיני תמר, רימון. כולם כולם הינם לפנינו היום כמו מה ששיער הרמב"ם ואנו הולכים בזה בעקבותיו ללא עוררין. וראה זה פלא רק בשיעור כזית אנו משערים 27 גרם שהוא פי חמש מגודלו היום. ועכשיו תענה בכנות: האם אתה באמת חושב שהי"ת קילל (כביכול) "רק" את פרי הזית יותר מכל המינים שעל פני האדמה? וזו גם סיבה להחמיר בתורת חובה כהזית שלנו שהרי "המציאות" "מכל המינים" אומרת שזהו השיעור האמיתי.
סיבה ה) ט"ו גאוני עולם כתבו ששיעורי הלכה למשה מסיני שנמסרו לנו, יש לשערם על פי גודל הבינוני שבכל דור ודור ולא אכפת לנו כלל שפעם בזמן קדמון היה שיעורם גדול יותר. והרב זרע אמת כתב על זה שכל מי שיש לו מוח בקודקודו יודה על זה והביא ע"ז ראיות. וכ"כ פתח הדביר ארבעה פעמים בקונטרס כסא דחיי. וגם זה מספיק כדי שנצטרך להחמיר. (וממוצא דבר אתה למד שלא חקרו מהו גדול הזית הבינוני בימיהם ולכן כתבו 9 דרהם ו6 דרהם).
ב. לא יפה לכתוב שמרן על פי המציאות דחה דברי כה"ח, ולהעלים כי דבריו מאיש לוקחו, הוא הגר"ח נאה בע"ס שיעורי תורה (סי' ב אות ג עמוד קכח), וכידוע שמרן סמך עליו בענייני השיעורים. וראה בספרו שהאריך בזה ורק סיים שגם בדק את הדברים במציאות. ועוד שמה שביבי"א לא צירף לס"ס, יתכן שלא סמך על זה בלבד ולכן המשיך ליתן עוד טעם, דלא מהני ס"ס בברכות. וראה עוד בשיעו"ת עמ' קפה מה שכ' בזה. ועוד, שבענין זה לכאו' לא שייך למנות מנין האחרונים, כי כולם כתבו מה שכתבו קודמיהם, ולא כ"א מדד בפנ"ע. והשעו"ת מדד. משא"כ שאר מנייני השיעורים שאין זה תלוי במדידת כל אחד, אלא בקבלה שקיבלנו מרבותינו [כלומר שאם תמדוד היום זית, אין זה שיעור כזית של 9 דרהם, וכעזה"ד. אבל השיעו"ת מדד לפי שיעור הביצה שקיבלנו, כיעו"ש].
בקונטרס הארוך הבאנו הכל בס"ד ועוד הוספנו על דברי הגר"ח נאה. וכאן בפורום אי אפשר להאריך. מ"מ כל מה שכתבת שהפוסקים לא מדדו רק העתיקו אחד מהשני וכו' ונגררו אחר מהרי"ל שכתב זאת ראשון. אולם תמה על עצמך למה לא תאמר זאת על שיעור כזית שכולם העתיקו את התוס' מחמת הראיה החזקה שהביאו. ואנו שבודקים ומראים שהראיה נדחית ע"פ הראשונים בלי דוחק וגם יודעים שהמציאות סותרת את התוס' וגם יודעים שרוב ככל הראשונים חולקים על תוס' וכו' וכו' שאר טענות שכתבתי לעיל, למה כאן אנו ממשיכים להקל שכזית הוא חצי ביצה. אולי בואו נאמר שבזמן חז"ל קליפת הביצה הייתה עבה יותר (וכ"כ הסטייפלר זצ"ל) שהרי מוכח מהגמ' סוטה ד. כדברי מהרי"ל. ואע"פ שאפשר לדחות הראיה מ"מ הרי גם את ראיית התוס' אפשר לדחות.
ותראה שהגר"ח נאה הביא רק שמקושיית התוס' והב"י מוכח דלא כמהרי"ל. (ואולי אם היו שומעים את מהרי"ל באמת היו מודים לו כמו שהודו לו כל האחרונים שבאו אחריו) ועוד הקשה מהמציאות שסותרת. וגם כתב שביום כיפור שהשיעור ככותבת שהיא מעט פחות מביצה בלי קליפתה צריך להחמיר כמהרי"ל והאחרונים (ואילו מרן זצ"ל לא חושש לזה אפילו ביום כיפור להחמיר). ועל זה כתב מרן זצ"ל באחד הטעמים שלא מצטרף לס"ס בגלל שסותר המציאות. ועכשיו תשווה זאת לנידון שיעור כזית ותראה: קודם כל שחייבים להחמיר כגדול זית שלנו. ועוד תראה שראוי לעשות הערכה מחדש אם אפשר גם להקל אם יסכימו גדולי הדור לשנות את המנהג.
ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום. ועוד שלום אחד לאוהבי תורתך, בתקווה שאין למו מכשול.