זה לא נקרא ששמעת - כי הם לא היו באירופה
האנטישמיות של אירופה הייתה ברמות גבוהות, לא כמו בארצות המזרח,
ודרך אגב
נקודה נוספת שעולה לי
והיא קשורה לימים אלו ממש.
והוא- דבגולה בחו"ל משך מאות שנים לא יכלו להדליק חנוכיה כלפי חוץ , הן בפתח הבית והן בחלון הפונה לרה"ר, וכל זה בגלל חיותם בין הגויים [כאשר אביא את המקורות] , ולכן מחמת זה היו מדליקים בתוך הבית, ובלי שום פרסומי ניסא.
ואילו היום בזכות שאנחנו פה ולא בשלטון הגויים אנו יכולים לקיים מצוות חנוכה כהלכתה לרה"ר ולפירסומי ניסא.
אביא את המקורות לכך
א. ראבי"ה סי' תתמ"ג- תנו רבנן נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ וכו', פירוש בשעת הסכנה, שגזרו על המצוות כדאמרינן וכו',
"וה"ה סכנה אחריתי כגון אנו שאנו דרים בין הגוים" ולהכי לא מדליק מבחוץ.
ב. ארחות חיים הל' חנוכה סי' ט"ו- וכתבו מקצת הגאונים ז"ל דבזמן הזה שמדליקין בפנים
"מפני חשש שמא יכבוה עכ"ם שאנו דרים ביניהם" לא חיישינן לרגל מן השוק ומברכין אחר זמן זה לכתחילה והוי זמנה לבני הבית עד עמוד השחר וכן דעת הבעל התרומה ז"ל וכו'.
וכן בארחות חיים סוף סי' ג-
"ועכשיו בגלות שאין אנו יכולים לקיים המצוות בשלמות" מניחה על פתח ביתו מבפנים בטפח הסמוך לדלת.
ג. כל בו הל' חנוכה סי' מ"ד- וכתבו מקצת הגאונים ז"ל דבזמן הזה שמדליקים מבפנים
"מפני חשש שמא יכבוה הגויים הדרים בינינו" לא חיישינן לרגל מן השוק ומברכין אחר זה לכתחילה.
ד. ספר המאורות בסוגיין- ושמענו שיש מקומות מצרפת שמדליקין נר חנוכה קרוב לחצי הלילה כשבאין בני הישיבה מבית המדרש, ונראה לומר שסומכין על זה השיעור של תרמודאי לא ניתן אלא בעת שהיו מניחין נר חנוכה מבחוץ משום פרסומי ניסא אבל כשמדליקין בתוך הבית
"כגון עכשיו שאדם מתיירא מפני גוים שלא יזרקו בהם אבנים ויזיקו לנו והוי כשעת הסכנה", פרסום הנס הוא כשבני אדם נכנסים ויוצאים בבית ולכן אפשר לומר שזמן המצווה הוא כל אותו זמן שבני הישיבה הם בביתם וכן כתב הרב בעל התרומה וכו'.
ה. ספר הנייר הל' חנוכה- ובשעת הסכנה מניחה על שולחנו ודיו,
"ולדידן דביני גוים דיירינן כשעת הסכנה הוא", ומנחא בגו ביתא בכל מקום.
ו. צרור החיים דרך שביעי סי' ב'- ד"ה באי זה מקום מן הבית מניחין הנר- מצוה להניחה על פתח הבית בחוץ סמוך לרה"ר ממש מפני פרסום הנס, וכן הוא הפירוש הנכון,
"אבל מפני שמדות נהגו העולם להניחה בטפח הסמוך לפתח הבית מבפנים והפרסום הוא לאנשי הבית ודיו".
ז. וכן הוא להדיא בב"י בשם הריב"ש- בסי' תרע"א סעיף ז' גבי שמדליקין נר בבית כנסת מביא דברי הריב"ש בתשובה סי' קי"א המנהג הזה להדליק בבית הכנסת מנהג ותיקין הוא משום פרסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצווה כתיקונה להדליק כל אחד בפתח ביתו מבחוץ
"מפני שיד האומות תקיפה" וכו'.
ח. וכן הוא להדיא בדרכי משה בשם ר' ירוחם- סי' תרע"א סק"ט דמביא דברי ר' ירוחם חלק א' דף סא: וזה לשונו ועתה נהגו להדליק מבפנים לפתח הסמוך לרה"ר ויש שנוהגים להדליק מבפנים לפתח הסמוך לחצר
"משום דשכיחי גוים וגנבים" ועוד דאין רגילין לקבוע מזוזה בפתח הפתוח לרה"ר "משום גוים שיטלו אותה" וכו'.
ט. וכן הוא בלבוש [תלמיד הרמ"א] סי' תרע"א סעיף ח'-
"ולדידן שיד האומות תקיפה עלינו" ואין אנו מדליקין בחוץ ברחוב העיר אלא מדליקין בפנים ואין פרסום לנס וכו'.
י. וכן הוא בחיי אדם הל' חנוכה כלל קנ"ד הלכה יב'- מקום הדלקתה בזמן הגמ' היה מצותה להדליק בפתח הסמוך לרה"ר וכו'
"אך בזמן הזה שאנו דרים בין האומות" מנהגינו להדליק כל אחד בביתו וכו'.