• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברית מילה בצהריים

אלקנה דוד

New member
ערב טוב,
האם משהו יודע מה דעת מרן הראשל"צ על ברית מילה בצהרים?
האם צריך לעשות בבוקר משום זריזין מקדימין או שגם בצהריים אפשר(לכתחילה), מפני שאז זה יותר נוח ואנשים יוכלו להגיע וכו'.
 
שמעתי שבמשפ' אבוחצירא מקפידים בבוקר אחרי הנץ מיד הגם שעקב כך לא יהיו הרבה אנשים, מטעם וישכם אברהם וכו', כך נהגו מימים ימימה בביתו של הגה"צ רפאל אבוחצירא שליט"א מאשדוד בכל אופן......
 
שאלתי על כך בעבר את הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א:
שאלה - 242250
לכבוד מרן שליט"א
ראשית כל יישר כוח עצום על כל העשייה.
בהמשך לדברי מרן לגבי עשיית ברית בצהריים, מה עדיף א"כ. בבוקר ע"י סנדק שאינו ת"ח, או בצהריים ע"י ת"ח גדול בתורה וירא"ש?
תשובה
וישכם אברהם בבוקר.
 
ברית אמצע הבוקר זה ביטול תורה רבתי וחבל!
אף אחד לא חשב לעשות ברית באמצע הבוקר. השאלה היא בבוקר מיד אחרי התפילה עד שמתחילים את הכולל, או שאפשר גם לחכות עד להפסקת צהריים (ואז יוכלו לבוא עוד בני משפחה ולאכול סעודה יותר כבדה וכו').
 
מרן זיע"א ביבי"א כ' לעשות בבוקר ולא לדחות לצהריים, כדברי הראשונים להדיא, אולם מרן שליט"א בשיעור השבועי (מופיע גם בספרים הנדפסים לא זוכר היכן), אמר שאם זה יגרום ביטול תורה לחברי אבי הבן האברכים אזי לדחות לצהרים. ושכך הסכים מרן זיע"א.
ואדרבא מי שיכול לפני סדר א' וכך גם לא גורם ביטול תורה וגם מקיים את דברי הפוסקים כמבואר ביבי"א, ודאי דעדיף טפי.
 
היינו טעמא דבבוקר מוקדם קשה לעשות כי יש אורחים אז עושים ב11 וזה ביטול תורה ולכן נהגו לעשות בצהריים כידוע וכמפורסם
הדא הוא דאמרן
אבל איך תעשה ברית בלי הסבתא שבאה רק בצהרים?
ומה עם האיפור של האמא?
ועוד הרבה הכנות?
ומה עם צער בעלי חיים לכל המשפחה ?
 
לא צריך ממרחק תביא לחמה ככה היה אצל נכדיו של מרן שליט"א שהברית היתה בצהריים, ברית אמצע הבוקר זה ביטול תורה רבתי וחבל!
אף אחד לא חשב לעשות ברית באמצע הבוקר. השאלה היא בבוקר מיד אחרי התפילה עד שמתחילים את הכולל, או שאפשר גם לחכות עד להפסקת צהריים (ואז יוכלו לבוא עוד בני משפחה ולאכול סעודה יותר כבדה וכו').
מרן הראש"ל כל נכדיו עשו ברית בצהריים
והיינו טעמא דבבוקר מוקדם קשה לעשות כי יש אורחים אז עושים ב11 וזה ביטול תורה ולכן נהגו לעשות בצהריים כידוע וכמפורסם
אחה"מ מכל הכתרי"ם דכאן..
איך אפשר לומר ביטול תורה על מצוות זריזין?
מי חייב את האברכים להגיע? והרי מצוות זריזין עדיפה מ'ברוב עם'
בשביל חברים ומשפחה קדושת התינוק, וכחו לעתיד שיוכל לשמור בריתו תלך לאיבוד??
ואז מה עם אצל מרן כך נהגו, זה אומר שזה עיקר הדין וכך יש לנהוג?? שמא כך עשה כי כך הסתדר מבחינת יומו הצפוף או לא יודע מה..

(עריכה: עתה ראיתי שאפשר לעכב המילה לאחר חצות אם ממתין לסנדק צדיק וגדול ושמע ע"כ סמכו נכדיו לעשות מאוחר (הגם שאין ללמוד מהם שום ראיה) השאלה למה הוא זיע"א לא ביקש חעשות מוקדם [וכנראה מחמת לו"ז לימוד התורה שלו])

אבל זה לא יכול לדחות את מה שכתב מרן השו"ע ביו"ד רסב א.
וכן כתבו כל הפוסקים וגם ביבי"א יו"ד ח"ב, יח שאין לאחרה אחר 5 שעות מן היום שנראה שמצוות מילה בזויה עליו ח"ו כדברי הרב אור זרוע. ואף משום ברב עם אין לדחותה לאחר חצות. וביחוד כתבו ע"כ חכמי הקבלה במעלת הברית הנערכת מיד בבוקר..
ועי' בספר ברית בציון פ"ו ה"ב ומשם בארה..

ומצאתי באתר דורש ציון:
שאלה - 127855
ראיתי שכבודו כתב בספר עולמו של צדיק שמור אביו זצ"ל הקפיד לעשות המילה בבוקר. אך מישהו טען בפני שזה גורם ביטול תורה לאברכים ואין למעלה מהתורה ויעשו בצהרים. מה לענותו?
תשובה
חכם שבחכמים, גאון הגאונים, עוקר המנהגים, מבטל שלחן ערוך מפורש.
עורכים הברית בבית הכנסת בשעה 8.00 סעודה חלבית בשעה 8.15 והאברכים שמאוד מאוד מקפידים על ביטול תורה ולא מבזבזים אפילו דקה אחת לחינם, כבר בשעה 8.45 הולכים לכולל ולומדים עד .0000 בלילה.


ועיין לו עוד שם באתר.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון