• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכה על הים למי שגר בעיר שיש בה ים

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בעלון אור השבת גיליון 26 כתב @הרב שמעון ללוש שליט"א:
1691398368781.png
1691398346608.png
וכן הביא ב"מנוחת נתנאל" והובא גם בעלון "אור השבת" גיליון 64 מתוך הנ"ל:
1691398447546.png

אשמח לדעת מנין דבר זה ומי הם הפוסקים שסוברים שמי שגר בעיר שיש בה ים אינו מברך את ברכת הראייה על הים.
כיון שגם מסברא ברורה יש לחלק בין ראיית הכותל למי שגר בירושלים לבין הים, (וכן מנין בכלל הטעם לומר שהקריעה על הכותל קשורה להתפעלות...).
וגם כמה רבנים ששמעו דבר זה אמרו לי שפשוט שאין כך הדין ובוודאי אין לומר שמי שגר בעיר שיש בה ים לא יברך את הברכה.
ואולי אין הכוונה לפסוק כך, רק שהיה הו"א לומר כן או שרק כמה פוסקים כתבו כן, אבל אין הכוונה לפסוק כך (ורק במנוחת נתנאל הבין שזהו הדין).
וכן מסתבר לומר שהרב רק רצה להביא סברא נוספת לגבי מי שגר בירושלים שאינו קורע, וכתב שאולי אפש"ל שהוא גם מצד התפעלות והיסח הדעת, ולפי הסוברים שמי שגר בעיר שיש בה ים שאינו מברך, תובן סברא זו יותר, כיון שאין כ"כ התפעלות, והוי סניף וטעם נוסף בכדי להוסיף סברא נוספת לכך שמי שגר בירושלים אינו קורע. אך לא מסתבר שהרב התכוון לומר שכך הוא הדין.
אשמח להבהרת הדברים.
 
היום ניסיתי לומר לאיזה אברך חשוב אחד שאולי אפשר לומר, שמי שגר בעיר שיש בה ים, גם אם הוא לא היה בים 3 שנים, כשהוא מגיע הוא מתלהב פחות מירושלמי שלא היה בים שנה. ועצם זה שהיה לו אפשרות לבוא לים זה גורם לו להתרגש ולהתפעל פחות. (מניסיון...)
הוא אמר לי שנראה לו לחלק שיש ב' גדרי התפעלות והתרגשות מהים. אחד זה ההתפעלות מגודל הים ונפלאות הבורא ועומק הים וכו' וכו', והשני זה ההנאה מעצם האטרציה של להיות בים.
וכמובן שהברכה על הים היא מחמת הגדר הראשון.
אם כן, כשמישהו שגר בעיר שיש בה ים והוא מגיע לים הוא מתלהב פחות, זה מחמת הגדר השני, שבשבילו זה נחשב פחות אטרציה ומשהו מיוחד מכיון שזה נמצא בהישג יד, אבל מבחינת ההתפעלות מנפלאות הבורא, גם אם הוא גר בעיר שיש בה ים, אם הוא לא היה של שלושים יום הוא מתפעל מחדש.
והדברים מסתברים.
 
הוא כותב שגם אם כן, זה רק למי שגר בסמוך ולא באותה העיר, והרב ללוש לא חילק.
ועכ"פ גם הוא וגם ה"וזאת הברכה" כתבו למעשה שנראה לברך.
וא"כ יוצא שרק ר' שלמה זלמן אויערבאך סבר שלא יברך.
אולי בקובץ פידיאף שהעלתי יש דעות
 
שאלה - 228791
שלום לכבוד הרב
האם אדם שגר ליד החוף ורואה כל יום את הים התיכון האם כשמגיע לכנרת מברך את הברכה
"שעשה את הים הגדול"?
תשובה
אין מברכים על ראיית הכינרת.
מה זה קשור?
כאן מישהו שאל אם מברכים על הכינרת "שעשה את הים הגדול".
פשוט שלא!
אפי' על הים זה מחלוקת, אבל על הכינרת אין מי שסובר לברך "שעשה את הים הגדול", ולכן אין כאן כלל שאלה...
 
מה זה קשור?
כאן מישהו שאל אם מברכים על הכינרת "שעשה את הים הגדול".
פשוט שלא!
אפי' על הים זה מחלוקת, אבל על הכינרת אין מי שסובר לברך "שעשה את הים הגדול", ולכן אין כאן כלל שאלה...
אבל על הכינרת מברכים עושה מעשה בראשית
ומה שתפסת בדעת הרב ללוש שתלוי אם גר בעיר, לא הבנתי הרי הלשון שלו מי שגר סמוך לים, וסמוך זה סמוך כמו שציטטת מכמה פוסקים באוצר החכמה שיכול לגשת בקלות לים, אבל אם גר בתל אביו לדוגמא בשכונה הכי מזרחית, איפה הוא ואיפה הים, אני חושב שיש ערים עם שם אחר באזור שם שיותר קרובות לים מהשכונות האלה בתל אביו, כמו חולון ואזור וגבעתיים, אז זה הגיוני שמי שגר בכפר שלם לא יברך כי הוא תל אביבי ומי שגר בחולון כן יברך אפילו שהוא יותר קרוב???
 
ומה שתפסת בדעת הרב ללוש שתלוי אם גר בעיר, לא הבנתי הרי הלשון שלו מי שגר סמוך לים, וסמוך זה סמוך כמו שציטטת מכמה פוסקים באוצר החכמה שיכול לגשת בקלות לים, אבל אם גר בתל אביו לדוגמא בשכונה הכי מזרחית, איפה הוא ואיפה הים, אני חושב שיש ערים עם שם אחר באזור שם שיותר קרובות לים מהשכונות האלה בתל אביו, כמו חולון ואזור וגבעתיים, אז זה הגיוני שמי שגר בכפר שלם לא יברך כי הוא תל אביבי ומי שגר בחולון כן יברך אפילו שהוא יותר קרוב???
נכון, אבל ב"מנוחת נתנאל" כתב "אדם הגר בעיר שיש בה ים" ולא חילק בין סמוך ללא סמוך, ומקור דבריו הם הרב ללוש, וכידוע ה"מנוחת נתנאל" הוא ע"פ הגר"ש ללוש שליט"א וכמדומני שגם עבר על הדברים, וא"כ שם נכתב שהדין הוא על מי שגר בעיר שיש בה ים, ועל כך שאלתי ותמיהתי. (למרות שגם מי שגר סמוך, אם אינו רואה את הים, עדיין לא ברור שלא יברך, אבל מי שגר בקצה השני של העיר, איני מבין למה לא יברך).
 
הוא כותב שגם אם כן, זה רק למי שגר בסמוך ולא באותה העיר, והרב ללוש לא חילק.
ועכ"פ גם הוא וגם ה"וזאת הברכה" כתבו למעשה שנראה לברך.
וא"כ יוצא שרק ר' שלמה זלמן אויערבאך סבר שלא יברך.
למרות שר' שלמה זלמן אוירבך הוא זה שעירער על המנהג של בני י-ם שאינם קורעים על ראיית מקום המקדש כשלא ראהו ל' יום, עי' בהסכמת הגר"א נבנצל לס' מורא מקדש (להרה"ג רבי מאור כהן שליט"א).
 
חזור
חלק עליון