• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ברכות בארוחת בוקר וצהרים האם אפשר לברך לבד

א.א

Well-known member
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
אך צריך להבין מאי שנא מהב"י הזה
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת

האם יש לזה יישוב המניח את הדעת
 
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
אך צריך להבין מאי שנא מהב"י הזה
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת

האם יש לזה יישוב המניח את הדעת
בהלכ"ב כתב לחשוש לזה, והרב יצחק בשיעור חלק ע"כ.
מתוך העלון "השיעור השבועי" אחרי מות תשפ"ד:
1745747369917.png
 
1745747369917.png
עליך נאמר דרש כל תעלומה
יש לזה המשך
 
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
ראה מש"כ בילקו"י ברכות כרך א' החדש עמ' ש"פ.
 
בכל אופן הפיתרון הוא לעשות תנאי לכל החיים לא לצאת ידי חובה שאני עומד לברך
הוא כותב "כיון ששמע יצא" דהיינו אם לא היה בדעתו לברך יצא, אבל אם דעתו מתחילה היתה לברך הוי ככוונה נגדית וכמו בהבדלה.
דחוק דהא הטור והב"י קאי גם על ישבו לאכול
 
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת
זכור לי שהרב דוד כתב לחשוש לזה, אך לא הביא ראיה מספיה"ע.
והרב אופיר כתב שלא לחשוש לזה, אך בתוך דבריו רצה להביא ראיה מספיה"ע.
לא עיינתי בזה כרגע, אך כך זכור לי משנה שעברה.
 
חזור
חלק עליון