• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכות בארוחת בוקר וצהרים האם אפשר לברך לבד

א.א

Well-known member
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
אך צריך להבין מאי שנא מהב"י הזה
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת

האם יש לזה יישוב המניח את הדעת
 
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
אך צריך להבין מאי שנא מהב"י הזה
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת

האם יש לזה יישוב המניח את הדעת
בהלכ"ב כתב לחשוש לזה, והרב יצחק בשיעור חלק ע"כ.
מתוך העלון "השיעור השבועי" אחרי מות תשפ"ד:
1745747369917.png
 
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
ראה מש"כ בילקו"י ברכות כרך א' החדש עמ' ש"פ.
 
בכל אופן הפיתרון הוא לעשות תנאי לכל החיים לא לצאת ידי חובה שאני עומד לברך
הוא כותב "כיון ששמע יצא" דהיינו אם לא היה בדעתו לברך יצא, אבל אם דעתו מתחילה היתה לברך הוי ככוונה נגדית וכמו בהבדלה.
דחוק דהא הטור והב"י קאי גם על ישבו לאכול
 
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת
זכור לי שהרב דוד כתב לחשוש לזה, אך לא הביא ראיה מספיה"ע.
והרב אופיר כתב שלא לחשוש לזה, אך בתוך דבריו רצה להביא ראיה מספיה"ע.
לא עיינתי בזה כרגע, אך כך זכור לי משנה שעברה.
 
דחוק דהא הטור והב"י קאי גם על ישבו לאכול
אבל פעם הרגילות הייתה שאחד מברך ופוטר את כולם אפי' בברכות ראשונות ולכן במקרה כזה אפשר באמת לומר סב"ל.
נשמח שכבודו יעלה לנו ציטוט מעיקרי הדברים
עיקרי הדברים שלו שם שהוי ככוונה נגדית כיון שיודע שהולך לברך. ורק "לרוחא דמילתא" טוב לעשות תנאי.
 
בית יוסף אורח חיים סימן ריג
דאילו למאן דאמר אינן צריכות כוונה אף על פי שלא נתכוין לצאת וגם חבירו לא נתכוין להוציאו כיון ששמע יצא כדאיתא התם.

האם חוששים לזה לענין סב"ל
ולכן בארוחות שיש כמה אורחים אם אני בא לברך ולאכול וחברי קדם לי וברך האם יצאתי ידי חובה ואיני יוכל לברך
או דהוי ככוונה נגדית לא לצאת
אך צריך להבין מאי שנא מהב"י הזה
והאריך בזה הרב אופיר לענין ספירת העומר שהקשה איך מברכים אחר שהרב סופר אם לא כיון להדיא לא לצאת

האם יש לזה יישוב המניח את הדעת
יש לדון לפי הנ"ל מי ששמע מחבירו או מהש"ץ את הספירה של אותו יום, ושכח לספור.
האם יכול להמשיך לספור בברכה מחמת ס"ס?
 
יש לדון לפי הנ"ל מי ששמע מחבירו או מהש"ץ את הספירה של אותו יום, ושכח לספור.
האם יכול להמשיך לספור בברכה מחמת ס"ס?
אם שמע בסתמא ותכנן שאח"כ יספור, אז מסתבר שהתכוון להדיא כוונה נגדית שלא יצא יד"ח.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון