• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר לקרוא תהילים בשעת אזעקה לפני ברכות התורה?

abc123

Well-known member
קריאת תהילים בזמן האזעקה. לפנות בוקר, ללא נטילת ידיים וללא ברכות התורה, שזה בדרך תחינה לה' שישמרינו ולהרגיע הילדים. האם דיברו בזה הגדולים?
 
קריאת תהילים בזמן האזעקה. לפנות בוקר, ללא נטילת ידיים וללא ברכות התורה, שזה בדרך תחינה לה' שישמרינו ולהרגיע הילדים. האם דיברו בזה הגדולים?​
ראיתי למרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצוק"ל שנדבר בזה בספרו שו"ת 'בית נאמן' חלק שלישי חאו"ח סי' י"ב (עמ' ל"ד), בתשובה מחשון התשמ"ט. ושם ציין לדברי הרמב"ם בשו"ת פאר הדור (סי' ק"ד), ולהערת הראש"ל הגר"ד יוסף שם. והוסיף הגר"מ כי "הסכים לו מר אביו הגאון (נר"ו) בספר ילקוט יוסף החדש (עמוד נ"ז בהערה)".​
 
נערך לאחרונה:
אתמול שאלתי שאלה זו, ואמנם מצד נטילת ידיים פחות עלתה השאלה, כיון שיכול לנקות במידי דמנקי, אך השאלה היתה מצד ברכות התורה, שלכתחילה גם לצורך תפילה כגון סליחות או שירים וכד' אנחנו מצריכים לברך ברכות התורה, אמנם הוא רק לכתחילה (כמו שכתב השו"ע שנכון לחוש לסברא ראשונה וכו'), וא"כ בשעת הדחק כגון זו לכאו' יהיה אפשר להקל. (וראה כאן מכתב בעניין אחר ודון מיניה ואוקי באתרין).
 
ראיתי למרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצוק"ל שנדבר בזה בספרו שו"ת 'בית נאמן' חלק שלישי חאו"ח סי' י"ב (עמ' ל"ד), בתשובה מחשון התשמ"ט. ושם ציין לדברי הרמב"ם בשו"ת פאר הדור (סי' ק"ד), ולהערת הראש"ל הגר"ד יוסף שם. והוסיף הגר"מ כי "הסכים לו מר אביו הגאון (נר"ו) בספר ילקוט יוסף החדש (עמוד נ"ז בהערה)".​
אתה מביא רק ציטוטים של מקומות, ושהסכימו וכו'. אבל מה אמרו שם ומה הסכימו. שמה? שמותר? שאסור? שאפשר?.....
 
אתה מביא רק ציטוטים של מקומות, ושהסכימו וכו'. אבל מה אמרו שם ומה הסכימו. שמה? שמותר? שאסור? שאפשר?.....

קריאת תהילים בזמן האזעקה. לפנות בוקר, ללא נטילת ידיים וללא ברכות התורה, שזה בדרך תחינה לה' שישמרינו ולהרגיע הילדים. האם דיברו בזה הגדולים?
ציינתי שדיברו והיכן. הוא אשר ביקשת...
 
אין לפני את כל הנ"ל. אז אולי תצטט מה כתבו.​
אז הנה הבאתי את צילום דברי הגר"מ מאזוז זצ"ל.

נוסף לזה כעיקרון: מרן כתב בשלחן ערוך או"ח סי' מ"ו סעיף ט' וז"ל: "לא יקרא פסוקים קודם ברכת התורה אף על פי שהוא אומרם דרך תחנונים. ויש אומרים שאין לחוש כיון שאינו אומרם אלא דרך תחנונים, ונכון לחוש לסברא ראשונה". וכתבו ב'הערות איש מצליח' שם בזה"ל: "ובחזון עובדיה (ימים נוראים עמוד ה') כתב שגם דעת מרן מעיקר הדין כיש אומרים, אלא שנכון לחוש לסברא ראשונה. ומ"מ למעשה צריך להקדים ברכות התורה, כיון שכן דעת הרמב"ם בתשובה (פאר הדור סימן ק"ד). ולכן הקמים לסליחות צריכים לומר ברכות התורה, ובפרט שאומרים תפילה לדוד קודם הסליחות" עכ"ל.

ועי' למרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו שו"ת 'יביע אומר' ח"ד חאו"ח סי' ז' אריכות דברים בזה (וכן בחזו"ע ימים נוראים שציינו ב'הערות אי"מ' הנ"ל).​
 
חזור
חלק עליון