• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכות השחר אחר חצות לילה

בן יוסף

Active member
באשכול כאן הובא תשובה של מרן הראש"ל לענין ברכות השחר אחר חצות ולכאורה יש לשאול שהרי מרן החיד"א הביא במחזיק ברכה(סי מז') שמפורש בזוהר הק' שאפשר לברך וכ' שכ"כ גם בס' הפרדס לרש"י , ולפי"ז היות ונחלקו הראשונים לכאו' אפשר לסמוך על דברי הזוה"ק וכמו שכ' מרן זצ"ל בהליכות עולם[דבכה"ג שאין בבלי מפורש אזלי' בתר הזוהר]
אשמח לקבל יישוב או מקורות בנושא.
 
באשכול כאן הובא תשובה של מרן הראש"ל לענין ברכות השחר אחר חצות ולכאורה יש לשאול שהרי מרן החיד"א הביא במחזיק ברכה(סי מז') שמפורש בזוהר הק' שאפשר לברך וכ' שכ"כ גם בס' הפרדס לרש"י , ולפי"ז היות ונחלקו הראשונים לכאו' אפשר לסמוך על דברי הזוה"ק וכמו שכ' מרן זצ"ל בהליכות עולם[דבכה"ג שאין בבלי מפורש אזלי' בתר הזוהר]
אשמח לקבל יישוב או מקורות בנושא.
 
וכי עעחה על דעת אדם
שיברך מלביש ערומים וזוקף כפופים ופוקח עורים ומעביר שינה מעיני וכו'
ואחר שמברך הולך ופושט בגדיו וכופף קומתו ועוצם עיניו ונותן תנומה לעיניו.

וחצי הלילה זמן שכיבה היא
 
אני חוזר ושואל; איפה כתוב בתשובה הנ"ל שאסור לעשות כן, ומי שעשה כן ברכתו לבטלה ח"ו??
במכתב הנ"ל כתוב סה"כ שעדיף לברך בשחר, ושכן יש לנהוג למעשה לדעת הראשלצ שלי' ומרן הגרע"י זצ""ל שהחשש רק שמא יברך שוב בשחר או מנהג וכמו שכתב במכתב הנ"ל
מ"מ יתכן ומעיקר הדין יודו שראוי לברך בחצות כדברי הזוהר אלא שלענין למעשה עדיף להחמיר, ולכן אין להורות כן לכתחילה
ובפרט דמי שישן וקם באמצע הלילה גם בזה מודים היבי"א וי"י שאין צריך להמתין עה"ש לברכות השחר ויכול לברך מחצות, וכדעת מרן השלחן ערוך דמי שישן מברך כל הברכות לפני עה"ש חוץ מ"הנותן לשכוי"

רק לעניין מעשה אין ראוי לעשות כנ"ל מכמה סיבות, אבל אה"נ פשוט דמי שעבר בדיעבד וברך כדעת המקובלים והבן איש חי ועוד, אין ברכתו לבטלה ויצא יד"ח
הדברים כמובן לא אמורים לעניין ברכות התורה אלא לעניין ברכת השחר
 
אני חוזר ושואל; איפה כתוב בתשובה הנ"ל שאסור לעשות כן, ומי שעשה כן ברכתו לבטלה ח"ו??
במכתב הנ"ל כתוב סה"כ שעדיף לברך בשחר, ושכן יש לנהוג למעשה לדעת הראשלצ שלי' ומרן הגרע"י זצ""ל שהחשש רק שמא יברך שוב בשחר או מנהג וכמו שכתב במכתב הנ"ל
אחה"מ אני הבנתי דבריו אחרת, שהרי כ' שלפי דברי המהר"ח אור זרוע זה ברכה לבטלה ואילו היה הרב פעלים לא היה כותב וכו' דמשמע שאין זה רק עדיפות בעלמא, ומה שהמשיך ויש בזה עדיפות כוונתו דלא רק מצד הדין אין לברך(משום חשש ברכות ) אלא גם מצד ההנהגה כן נראה לי פשוט כוונתו
 
אחה"מ אני הבנתי דבריו אחרת, שהרי כ' שלפי דברי המהר"ח אור זרוע זה ברכה לבטלה ואילו היה הרב פעלים לא היה כותב וכו' דמשמע שאין זה רק עדיפות בעלמא, ומה שהמשיך ויש בזה עדיפות כוונתו דלא רק מצד הדין אין לברך(משום חשש ברכות ) אלא גם מצד ההנהגה כן נראה לי פשוט כוונתו
לדידי פשיטא לי שגם אם הרב בא"ח ז''ל היה רואה דברי מהר"ח אור זרוע לא היה חוזר בו, והיה פוסק כרש"ש ז''ל.
 
אני חוזר ושואל; איפה כתוב בתשובה הנ"ל שאסור לעשות כן, ומי שעשה כן ברכתו לבטלה ח"ו??
כתוב שם שאילו הרב פעלים שכתב לברך בחצות לילה, היא רואה דברי מהר"ח אור זרוע, שכתב שהמברך בחצות הוי ברכה לבטלה, היה חוזר בו
 
לתועלת אעתיק כאן כל דברי מהר"ח אור זרוע [שיש מה לדון בדעתו]
שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן קא
על הברכות ששאלת אם אדם השכים קודם עלות השחר וברך כל הברכות הקצרות. וחזר וישן עד אור הבקר אם יחזור ויברך בקומו בבקר אי לאו? לא שמעתי מזה מרבותי. אמנם מקצת כגון לשכוי בינה ושלא עשאני גוי ועבד ואשה היה נראה שלא היה צריך לחזור ולברך. וטעם לא ידעתי למה בכל יום תקנו לברך שלא עשאני עבד וגוי ואשה וכי לא יהא די בברכה אחת כל ימיו? אכן ברכות כמו פוקח עורים מלביש ערומים זוקף כפופים מתיר אסורים רוקע הארץ על המים אשר הכין מצעדי גבר שעשית לי כל צרכי אוזר ישראל בגבורה עוטר המעביר שינה מעיני אותם ברכות נראה דנתקנו לברכה ביום כשעברה הלילה. דלא איברא אלא לשינתא ואפילו אם אדם נעור בלילה יותר מן הראוי קומתו כפופה ואין ערב עליו כמו ביום. וכי אם אדם ישן ביום וכשיקיץ יברך כל אלו הברכות? או אם יחלוץ מנעליו כשינעלם יברך שעשית לי כל צרכי? וכבר ראיתי כתוב בשם רבינו שמחה כשהיה ישן ביום היה מברך אלהי נשמה. וכן נהגתי עד שאמר לי ר' יעקב ב"ר מאיר אם כן בצאתך מן המרחץ ולובש בגדיך תברך מלביש ערומים. ועל כן אלו הברכות לא נתקנו כי אם בהחליף הזמן דהיינו כשיאיר היום שהוא זמן לכל אלו הענינים. אבל אם ישן ביום או בלילה כמה פעמים או מפשיט בגדיו וחוזר ולובשן וכל כיוצא בזה לא תיקנו ברכה על ככה. ושמא גם שלא עשאני עבד וגוי ואשה אין לברך כי אם כשיגיע זמן קיום תפילין וציצית ושאר מצות. ועל כן נראה שכל אלו הברכות אין לברכם כי אם ביום. אכן אם אדם משכים קודם עמוד השחר לצאת לדרך או ללמוד ואין דעתו לחזור ולישן קודם היום שמא באותה שעה יברך. ולבי מגמגם בכך אם נהוג עלמא כשמשכימים לסליחות פעמים כשמסיימים הסליחות קודם שיעלה עמוד השחר מתחילים הקהל לברך אותן ברכות בעוד לילה. ועל נטילת ידים שמברכין באותו פעם אחר סיום הסליחות לא הבנתי כל ימי. וכי כשהוא משכים לסליחות ונפנה ונוטל או אינו נפנה ונוטל וכי לא יברך על נטילת ידים כשהולך להתפלל סליחות. ואם ברך למה יברך שנית? וכן אשר יצר וכי אין לו לברך מיד כשנפנה אלא /אולי צ"ל במקום אלא ולמה/ ימתין עד שיסיים הסליחות ויאור היום. וכבר שאלתי את מורי רבינו מאיר זצוק"ל עד מתי מברכין על הנקבים? דאין זה דומה לברכת המזון שמברך עד שיתעכל המזון שבמעיו דהיינו עד שירעב. כי לשם הוא נהנה מן המזון שבמעיו כל זמן שאינו רעב. אבל כאן אינו כן. ולא שמעתי ממורי הקדוש זמן לזה. וכאן אם ימתין לברך אשר יצר עד סיום הסליחות ופעמים שהוא שליש הלילה או יותר על מה יברך. ובכל יום פעמים כשאדם עומד בבקר ממיטתו אינו צריך לנקביו. ואם צריך לקטנים ולא לגדולים לרבינו מאיר שכתב בספר המצות משמו שלא היה מברך אשר יצר על הקטנים על מה יברך? ואם יברך תחלה אשר יצר כשנפנה ובסיום הסליחות יחזור ויברך על מה יברך וכבר ברך? ומתוך המנהג היה נראה שכך נתקנו לברכם בכל בקר וטעם לא ידעתי. ועל מה שרבינו מאיר היה נוהג שלא לברך אשר יצר על הקטנים אין תימה כל כך. כי למה אין מברכין אשר יצר על הרוחות וכיחו וניעו וצואת החוטם ואי אפשר לאדם בלא זה. ואם היה כך שנתקנה ברכת אשר יצר בבקר אפילו אם באותה שעה אינו ממשמש בנקביו לא ידעתי אם שייך לומר שנתקנה לפוטרו בכך כל היום וכל הלילה. כמו שכתבתי בשאר ברכות לעיל. וכמו שכתב מורינו ורבי' פרץ זצוקל"ה בספר המצות קצר בברכת התורה שאנו מברכין בבקר ואנו פטורין בה כל היום וכל הלילה עד יום המחרת. והוא תלה הטעם עבור שהיא ברכה מיוחדת לתורה. ואיני מבין והלא ברכת תפילין וציצית היא מיוחדת להם וצריך לברך בכל פעם ופעם? ובסידור רבינו שלמה ראיתי שכתב וזה לשונו אבל אברכת נקבים לאחר שיברך שחרית אינו צריך לברך כל היום כולו. כל שעה שאדם נפנה. צריך לברך אשר יצר את האדם אפילו לקטנים עכ"ל. ולא הבנתי דקשיא רישא לסיפא אם לא שסיפא מיירי אם לא ברך שחרית או בא להשמיענו אפילו לקטנים. ושמא רוצה לומר שאין לברך שחרית אלא אם שימש נקביו ואז שוב יפטר בזה כל היום. אבל אם לא שימש נקביו לא יברך ואז צריך לברך בכל פעם. וצריך ליתן טעם מאי שנא? ומיד אחר זה כתב שרבינו יעקב בר' יקר אמר לו אם אני עומד לעסוק בתורה לאלתר או לילך לבית הכנסת או להוציא בפיו שום דבר שבקדושה אז אני מברך על נטילת ידים ואשר יצר. אבל בשעה שאני יושב ובטל איני חושש לברך על נטילת ידים אלא אשר יצר לחודיה לפי שצורך הנקבים עכ"ל. ואני מגמגם ליישבה אם לא כאשר כתבתי. וחמותי ז"ל הגידה לי שרבינו אבא מרי זצ"ל היה רגיל כשהיה עומד בלילה לנקביו בכל פעם היה נוטל ומברך. ומורי רביני /רבינו/ מאיר זצוקלה"ה היה נוהג כמו שכתב רבינו שלמה שהיה נוהג רבינו יעקב ב"ר יקר. ותמהתי אפילו כשלא היה דעתו ללמוד או להתפלל למה לא ברך על נטילת ידים והלא צריך לברך אשר יצר והוא דבר שבקדושה? ושוב ראיתי שהקשה כן מורי רבינו פרץ זצוקלה"ה.
 
וכדעת מרן השלחן ערוך דמי שישן מברך כל הברכות לפני עה"ש חוץ מ"הנותן לשכוי"
היכן שו"ע זה ?
רק לעניין מעשה אין ראוי לעשות כנ"ל מכמה סיבות, אבל אה"נ פשוט דמי שעבר בדיעבד וברך, אין ברכתו לבטלה ויצא יד"ח
אם זה פשוט אז למה למעשה אין לעשות כך (אולי זה לא כל כך פשוט...).
הדברים כמובן לא אמורים לעניין ברכות התורה אלא לעניין ברכת השחר
כמובן, אבל נהפכו הדברים, וברכות התורה שונים מברכות השחר (כן, לא ברכות הלילה) שאם הפסיק הפסק גדול לרוב בדעות מברך שוב ולכן אם ישן חצי הלילה והשכים בחצי הלילה מברך לדעת רוב החכמים (ורבינו תם אמר שא"צ לברך. וי"א שיברך רק אקב"ו ולא אשר בחר. וזה עיקר).
 
גם הטענה של דברי המהר"ח אור זרוע אינה נכונה כ"כ, וזה רק סניף בעלמא, לעדיפות לברך בעלות השחר, ולא בחצות.
אך פשוט מעיקר הדין אי"צ לחשוש לשיטתו (עכ"פ אליבא דהבן איש חי והנגררים אחריו כה"ח אול"צ ועוד) כיון דהסוברים לברך בחצות ס"ל דלא אמרינן סב"ל נגד האר"י (אמנם כידוע, מרן רבנו עובדיה זצ"ל לא ס"ל הכי וס"ל דאמרינן סב"ל נגד האר"י, אך עדיין קי"ל דל"א סב"ל נגד מנהג - שהרי גם לדידהו פשוט שמברך הברכות בשו"מ אע"פ שלא נתחייב בהם ודלא כדעת מרן שפסק כהרמב"ם, וכן מברך "הנותן ליעף כח" אפי' שלפי מרן זו ברכה לבטלה, ויתכן שהיה מנהג מסוים לברך בחצות בזמן הבן איש חי או בזמנים אחרים)
ואם באנו לחשוש לכל סב"ל הרי שלא נוכל לברך ברכות השחר כלל, כיון דאם לא ישן על מיטתו לא נתחייב בברכת "המעביר חבלי שינה" ואם לא שמע תרנגול לא יברך "הנותן לשכוי" וכן לא יברך כלל "הנותן ליעף" או "שעשה לי כ"צ" ביוה"כ וט"ב (אך מה שמעניין שם דדוקא המקובלים דס"ל דמברך אפי' שלא נתחייב בהם, מורים שלא לברך ברכה זו בט''ב, וזה מעניין) - אלא פשוט דלא בכל מצב חיישינן לסב"ל ואכמ"ל.
 
היכן שו"ע זה ?

אם זה פשוט אז למה למעשה אין לעשות כך (אולי זה לא כל כך פשוט...).

כמובן, אבל נהפכו הדברים, וברכות התורה שונים מברכות השחר (כן, לא ברכות הלילה) שאם הפסיק הפסק גדול לרוב בדעות מברך שוב ולכן אם ישן חצי הלילה והשכים בחצי הלילה מברך לדעת רוב החכמים (ורבינו תם אמר שא"צ לברך. וי"א שיברך רק אקב"ו ולא אשר בחר. וזה עיקר).
עיין שו"ע או"ח סימן מ"ז סעיף י"ג
למעשה לא רצו להורות כן לרוחא דמילתא, גם (אולי אולי) לחשוש לד' אור זרוע (בפרט לשיטת מרן זצ"ל דאמרינן סב"ל נגד האר"י כידוע) וגם שמא יטעו ויברכו שנית בעמוד השחר וגם שמא מתוך ההרגל יבואו לברך ברכת התורה (כמדומה שכ"ז מבואר בילקוט יוסף חלק ב' על הל' ברכות השחר)
ואם כבר חיישינן לסב"ל הרי לפי חלק מהראשונים מי שניעור כל הלילה לא יברך ברכת התורה (וכמנהג אשכנזים שיוצאים יד"ח ע"י מישהו שישן)) א"כ למה לא לחשוש לדבריהם, אלא דבזה פשט המנהג לברך וכדעת מרן, ול"א סב"ל. א''כ בנידו"ד פשוט לי דגם לשיטת מרן זצ"ל אם עבר ובירך בכה"ש בחצות הלילה כדעת הבא"ח יצא, ואינו ברכה לבטלה, ואי"צ לחזור לברך, ע"כ לעניות דעתי...
אשמח אם יהיו הערות או הארות עניינות כדרכה של תו'
 
חזור
חלק עליון