amit26
Well-known member
שלום לכולם
אם ברכת המפיל היא על מנהגו של עולם כדברי מרן שליט"א, מפני מה ההוראה לאדם שלא הולך לישון במשך כל הלילה היא לא לברך המפיל בשם ומלכות? (מה שונה בין זה לבין ברכות השחר)
חשבתי א שמא תלוי במנהג, שהמנהג לברך ברכות השחר בכל מקרה לכן לא נאמר סב"ל, אבל אין מנהג כזה במפיל במי שלא ישן, ולכן בגלל שיש הרבה פוסקים שאומרים שזה כמו ברכת המצוות וכן תלוי בשינה, אומרים סב"ל, אבל באמת אם לא החשש לסב"ל לכאורה למאן דאמר שהמפיל זה ברכה על מנהגו של עולם, היה צריך לברך גם אדם שלא הולך לישון בידיעה מראש (כמו ליל שבועות)
ועוד שאלה - למה מרן זיע"א לא חשש לסב"ל במפיל לאחר חצות? הרי אפילו יש ס"ס לא לברך! שיש מי שאומר לא לברך כלל (בן איש חי). וגם אם תגיד שצריך, אז אולי אחרי חצות לא צריך, כמו הרבה פוסקים שאומרים כך, וכן הרבה פוסקים מקובלים
אם ברכת המפיל היא על מנהגו של עולם כדברי מרן שליט"א, מפני מה ההוראה לאדם שלא הולך לישון במשך כל הלילה היא לא לברך המפיל בשם ומלכות? (מה שונה בין זה לבין ברכות השחר)
חשבתי א שמא תלוי במנהג, שהמנהג לברך ברכות השחר בכל מקרה לכן לא נאמר סב"ל, אבל אין מנהג כזה במפיל במי שלא ישן, ולכן בגלל שיש הרבה פוסקים שאומרים שזה כמו ברכת המצוות וכן תלוי בשינה, אומרים סב"ל, אבל באמת אם לא החשש לסב"ל לכאורה למאן דאמר שהמפיל זה ברכה על מנהגו של עולם, היה צריך לברך גם אדם שלא הולך לישון בידיעה מראש (כמו ליל שבועות)
ועוד שאלה - למה מרן זיע"א לא חשש לסב"ל במפיל לאחר חצות? הרי אפילו יש ס"ס לא לברך! שיש מי שאומר לא לברך כלל (בן איש חי). וגם אם תגיד שצריך, אז אולי אחרי חצות לא צריך, כמו הרבה פוסקים שאומרים כך, וכן הרבה פוסקים מקובלים