• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת מזונות בתוך הסעודה

שלום רב,
ידוע לי שאומרים בזה סב"ל נגד מרן (שכתב בסימן קסח ס"ח גבי לחמניות [וה"ה פת הב"ב] לברך עליהם בתוך סעודה).
השאלה, האם מרן הגר"ע זצוק"ל וכן הרב הראשל"צ שליט"א אוחזים שדעת השו"ע לברך גם על מה שהוא פת הב"ב מחמת ספק (ואז אמרינן סב"ל נגדו) או דס"ל שדעת מרן רק פת הב"ב ודאית (ואין דעתו לברך על פת הב"ב מצד הספק). [דעתי נוטה יותר שדבריו אמורים על כל מה שהוא פסק שנקרא פת הב"ב, אף שפסק כן מחמת ספק].

למה אני שואל? כי אם דעת מרן לברך בתוך הסעודה גם על פת הב"ב מחמת הספק, למה לא נצרף את דעת הפמ"ג (הקדמה להלכות ברכות) שמסתמא לא כיוון עליה כיוון שרגיל לברך עליה 'מזונות' (כך מבאר דעתו הגר"ע יוסף בחזו"ע ברכות רפג'). והרי לנו ס"ס לברך בצירוף דעת מרן.​
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,

לחמניות המבוארות בש"ע אינם בספק מזונות, אלא ברכתם מזונות באופן ודאי, וכיון שאוכל מהם שלא מחמת הסעודה, פסק מרן שיברך עליהם לפניהם, כמו שאר פירות וכיו"ב שבאים לקינוח סעודה. והוא הדין לכל מאפה שהוא פת הבאה בכסנין לכל הדעות, שמכיון שמביאו שלא מחמת הסעודה יברך עליו ברכה ראשונה. אבל דבר שהוא ספק פת כסנין ספק פת גמור, בודאי שגם מרן הש"ע שהכריע לברך עליו מזונות ומעין שלוש מספק, לא יאמר לברך עליו בתוך הסעודה, שהרי סוף סוף הוא גם ספק המוציא, ונפטר מספק בברכת הפת.

אולם נראה שאפילו שיש חולקים על הש"ע בדין הברכה על לחמניות בשעת הסעודה, והכריעו כהרשב"א שהובא בב"י, שמכיון שאם יקבע עליהם סעודה יברך המוציא, לכן אין לברך עליהם גם כשאינו קובע עליהם סעודה, ולפ"ז גם על פת כסנין שלכל הדעות היא מזונות כמו בקלוו'ה אין לברך לשיטתם, וכן פסק בברכת ה' ח"ג פ"י סעיף עו, מכיון דקי"ל סב"ל נגד מרן הש"ע, וגם מכיון שמצא עוד ראשונים שסוברים כהרשב"א,
אולם בזה נראה שהצדק עם כבודו שיש כאן ס"ס בצירוף דעת מרן הש"ע, שמא כשבלי הלקט וסיע' שמברך ודלא כהרשב"א, ואת"ל כהרשב"א, שמא כהפמ"ג דכיון דלא מחית נפשיה לספיקא לא פטר בלא כוונה.
אלא שיש לעיין עוד במ"ש בברכת ה' שמא אילו ראה מרן הש"ע שיש עוד כמה ראשונים כהרשב"א היה חושש בספק ברכות. ועוד חזון למועד אי"ה.

ולמעשה בודאי שהמברך כדעת מרן הש"ע שפיר דמי, וכן פסק מרן הראש"ל שליט"א דכל שהוא לאחר הסעודה ולכולי עלמא הוי פת כסנין, מברך במ"מ אפילו שהוא קודם ברכת המזון.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון