• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת קרוטונים

חכם

Active member
ב"ה
שלום לכבוד הרבנים שליט"א
מה הברכה על קורוטונים הנעשים בבית, דהיינו שלקחו לחם המוציא ועשו ממנו חתיכות קטנות ואפאום בתנור עד שנכססים?
[רציתי לומר שיש לברך עליהם מזונות, וכמו לחם פחות מכזית שבישלו או אפאו עם מיני מתיקה (כמבואר במשנ"ב קסח, נט), כן הדבר הזה שהוא פחות מכזית ויש בו את אחד מהתנאים ההופכים אותו למזונות (כוססים אותו כמבואר שם בסע' ז)]
 
ערב שבת שלום

לחם שחתכוהו לחתיכות קטנות וחזרו לאפות אותו ועושה ממנו קורוטונים מברכים עליו המוציא, ואם אכל ממנו שיעור כזית מברך ברכת המזון, אולם אם עירב בחתיכות הלחם שהם פחות מכזית שמן הרבה או דבש שניכר טעם המתיקות וחזר לאפותם מברך על חתיכות הקרוטונים בורא מיני מזונות ואם אכל מהם שיעור כזית מברך ברכת על המחיה ואם קבע שסעודה עליהם ואכל מהם 216 גרם מברך עליהם ברכת המזון.

כ"כ מרן (סימן קסח סעיף י) וז"ל: ואם אינו לא מבושל ולא מחובר, אלא מפורר דק דק, אף על פי שאין בו כזית ולא תואר לחם, מברך עליו המוציא ובה"מ. ובמשנה ברורה (שם ס"ק נט) ואם אפאן נכון שלא יאכלם כ"א בתוך הסעודה אלא א"כ נילוש ברוב שומן או דבש דאז מברך עליהם במ"מ וכדלעיל בס"ז בהג"ה.
וכ"כ בהלכה ברורה (שם עמוד תנח) הלוקחים חתיכות לחם ופורסים אותם לחתיכות קטנות ביותר, ולאחר מכן מטגנים אותם בהרבה שמן כדי לתתפ בתוך המרק (קרוטונים), ברכת אותן חתיכות "מזונות". אבל אם לא טיגנום בשמן אלא אפאום בתנור עד שנעשו יבשים, ברכתם המוציא אפילו נחתכו לחתיכות קטנות, מפני שאין האפיה השניה מבטלת מהן דין לחם. ואפילו נתנום במרק חם שבצלחת ברכת "המוציא", שהרי צורת פת עליהם. ע"ש.

בברכה רבה
 
תודה, האם יש הסבר במה נכסס שונה מאפוי מתוק?
 
תודה, האם יש הסבר במה נכסס שונה מאפוי מתוק?
ראיתי כעת בתשובת הראש"ל שליט"א ששלח הרב ללוש (מצורף), שגם כתב במפורש שאפי' אין בצנימים כזית ברכתם המוציא.
ולכן אשוב על שאלתי אם יוכלו הרבנים שליט"א לזכותי להבין מה הפרש בין זה לזה.
 

קבצים מצורפים

  • מה מברכים על באגט_פיתה קראנץ'_ _ מרן שליט''א .pdf
    6.7 MB · צפיות: 7
תודה, האם יש הסבר במה נכסס שונה מאפוי מתוק?
אולם אם עירב בחתיכות הלחם שהם פחות מכזית שמן הרבה או דבש שניכר טעם המתיקות וחזר לאפותם מברך על חתיכות הקרוטונים בורא מיני מזונות ואם אכל מהם שיעור כזית מברך ברכת על המחיה ואם קבע שסעודה עליהם ואכל מהם 216 גרם מברך עליהם ברכת המזון.
נחכה לתשובה של הרבנים שליט"א, אך נראה לי שהתשובה היא מפני שמה שיוצא מאפיית הפירורי לחם קטנים ביותר עם דבר מתוק אין לו תורת פת [לדוג' קניידלך], מה שאין כן אם עושים לו אפיה אחר אפיה שעדיין תורת לחם עליו.

רק להדגיש, זה לשון ההלכה ברורה לט - 'פירורים קטנים ביותר של לחם', צריך לראות בביאורים שם אם ה"ה לחתיכת פת פחות מכזית אפילו שאינה קטנה ממש שעושים ממנה קרוטונים.
 
נחכה לתשובה של הרבנים שליט"א, אך נראה לי שהתשובה היא מפני שמה שיוצא מאפיית הפירורי לחם קטנים ביותר עם דבר מתוק אין לו תורת פת [לדוג' קניידלך], מה שאין כן אם עושים לו אפיה אחר אפיה שעדיין תורת לחם עליו.

רק להדגיש, זה לשון ההלכה ברורה לט - 'פירורים קטנים ביותר של לחם', צריך לראות בביאורים שם אם ה"ה לחתיכת פת פחות מכזית אפילו שאינה קטנה ממש שעושים ממנה קרוטונים.
הבעיה שגם באפיה אחר אפיה (עם דברים מתוקים) מבואר במשנ"ב שברכתו מזונות
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון