לראשונים שקידוש על היין דאורייתא, כתב הביאור הגר"א סו"ס תרפ"ז שממה שאמרה הגמ' שבת כ"ג ב' שנר חנוכה וקידוש היום - נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא, מוכח שפרסומי ניסא דוחה דאורייתא, עכ"ד; ולכאורה יצא לפי"ז חידוש גדול, שהלא בגמ' שם איתא נר ביתו וקידוש היום נר ביתו עדיף משום שלום ביתו, ולהנ"ל יצא שנר ביתו דוחה דאורייתא [ויש שטענו שאדם אינו חייב להפסיד שלום בית בשביל מצווה, ולכאורה זהו חידוש גדול].
מיהו למהרי"ל דיסקין יש לדחות חידוש זה, שהוא ז"ל [בחי' ר' יהושע ליב מגילה ('אהלים' עמ' שמ"ב)] מקשה על הגר"א, מה הראיה שפרסומי ניסא דוחה דאורייתא מזה שנר חנוכה דוחה קידוש, והרי שם חייב להדליק הנר חנוכה מבעוד יום, קודם שחל חובת הקידוש, ובשעת הקידוש אין לו ברירה; ותירץ המהרי"ל דיסקין שהיה משמע להגר"א שהנר חנוכה של מוצ"ש גם קודם לקידוש, וכאן עוד לא חלה מצוות נר חנוכה, עכ"ד. ולפי"ז י"ל שנר ביתו לא דוחה דאורייתא שעכשיו חייב, כי במוצ"ש אין נר ביתו.
[ובעיקר דינו של המהרי"ל דיסקין שנר חנוכה של מוצ"ש דוחה קידוש, הכה"ח סי' תרע"ח מביא בשם ערך השולחן שקידוש קודם].
ועדיין יל"ד מהמשך הגמ' שם שנר ביתו דוחה נר חנוכה, וא"כ לכאורה כ"ש שידחה סתם מצווה דאורייתא שנדחית מפני נר חנוכה; ויל"ד שלא אומרים ק"ו זה, ולא העדיפו חכמים נר ביתו על פני דאורייתא, וצריך תלמוד.
מיהו למהרי"ל דיסקין יש לדחות חידוש זה, שהוא ז"ל [בחי' ר' יהושע ליב מגילה ('אהלים' עמ' שמ"ב)] מקשה על הגר"א, מה הראיה שפרסומי ניסא דוחה דאורייתא מזה שנר חנוכה דוחה קידוש, והרי שם חייב להדליק הנר חנוכה מבעוד יום, קודם שחל חובת הקידוש, ובשעת הקידוש אין לו ברירה; ותירץ המהרי"ל דיסקין שהיה משמע להגר"א שהנר חנוכה של מוצ"ש גם קודם לקידוש, וכאן עוד לא חלה מצוות נר חנוכה, עכ"ד. ולפי"ז י"ל שנר ביתו לא דוחה דאורייתא שעכשיו חייב, כי במוצ"ש אין נר ביתו.
[ובעיקר דינו של המהרי"ל דיסקין שנר חנוכה של מוצ"ש דוחה קידוש, הכה"ח סי' תרע"ח מביא בשם ערך השולחן שקידוש קודם].
ועדיין יל"ד מהמשך הגמ' שם שנר ביתו דוחה נר חנוכה, וא"כ לכאורה כ"ש שידחה סתם מצווה דאורייתא שנדחית מפני נר חנוכה; ויל"ד שלא אומרים ק"ו זה, ולא העדיפו חכמים נר ביתו על פני דאורייתא, וצריך תלמוד.
נערך לאחרונה: