• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בשר בט' באב לקטנים

הרמ"ע נפסק להלכה במג"א ומשנ"ב תקנ סק"ה - לחם ומים או שאר מאכל פשוט, לפי התינוק
מ"מ החיד"א כתב שלא נהגו כן וכן פסק בחזו"ע
אך הוסיף בחזו"ע שלא יאכילו את הילדים מעדנים ותפנוקים, אבל בשר זה לא מעדנים
אך מ"מ אפשר לומר שבדר"כ אפשר להסתדר יום אחד בלי בשר, אלא כאן זה מאכל שנשאר משבת וההורים חלשים בצום כדי להכין אוכל חדש
 
לענ"ד להחמיר בזה.
מאחר שהרי דעת גדולי האחרונים האשכנזים להחמיר באכילת בשר אפילו בתשעת הימים, כמבואר במג"א חיי אדם א"ר דגמ"ר, משנ"ב. ולדעת המ"ב דעת רוה"פ לאסור אפילו לקטן שלא הגיע לכלל אבלות.
ואע"ג דאנן לא פסקינן הכי, הטעם מבואר בשו"ת יבי"א (ח"ט או"ח סי' נ) שאף לדעת הרמב"ם שאסור למספי לקטן איסור דרבנן בידים, זהו דווקא באיסור ולא במנהג. ועוד, שספק במנהג אזלינן לקולא.
ואמנם כל טענה זו שייכת לתשעת הימים שהאיסור הוא מצד המנהג, אבל בתשעה באב שהאיסור מעיקר הדין דלא גרע מסעודה מפסקת דהוי מדינא דגמרא. א"כ בזה הדרינן לדברי הרמב"ם שאסור למספי לקטן איסור דרבנן בידיים. וגם לא שייך בזה שהוא בגדר חולה שאב"ס, שהרי יום אחד בלא בשר אינו מחליש, וגם אפשר לתת לו במוצאי ת"ב.
וגם מה שהוא פטור מתענית זהו לפי שאין מחנכים להתענות, שבמהרה יבנה המקדש, אבל חינוך דהשתא לא מצאנו שיפטרו אותו, אדרבה הוי ככל חינוך באיסורי דרבנן.
וגם מדברי הרמ"ע שכתב ליתן מים ולחם, מבואר דיש חינוך לקטן בת"ב. ועד כאן לא פליגי עליה אלא משום שמאחר ואין עליו דין תענית א"כ שפיר דמי ליתן לו כפי צורכו ורצונו. אבל לכאו' זהו בשאר מאכלים אבל בבשר דאיכא איסור דרבנן אין למספי ליה בידיים.
אך זאת יש להעיר שכל הסברא הנ"ל הוא מצד שפשיטא לן שיש איסור דרבנן באכילת בשר בת"ב מק"ו דסעודה מפסקת, אולם מודה אני לך שיד הדוחה נטויה דסו"ס אין ציווי כזה על ת"ב, מאחר שהוא יום שאסור בלא"ה באכילה. וא"כ אין כאן איסור דרבנן. והבוחר יבחר.
 
לענ"ד להחמיר בזה.
מאחר שהרי דעת גדולי האחרונים האשכנזים להחמיר באכילת בשר אפילו בתשעת הימים, כמבואר במג"א חיי אדם א"ר דגמ"ר, משנ"ב. ולדעת המ"ב דעת רוה"פ לאסור אפילו לקטן שלא הגיע לכלל אבלות.
ואע"ג דאנן לא פסקינן הכי, הטעם מבואר בשו"ת יבי"א (ח"ט או"ח סי' נ) שאף לדעת הרמב"ם שאסור למספי לקטן איסור דרבנן בידים, זהו דווקא באיסור ולא במנהג. ועוד, שספק במנהג אזלינן לקולא.
ואמנם כל טענה זו שייכת לתשעת הימים שהאיסור הוא מצד המנהג, אבל בתשעה באב שהאיסור מעיקר הדין דלא גרע מסעודה מפסקת דהוי מדינא דגמרא. א"כ בזה הדרינן לדברי הרמב"ם שאסור למספי לקטן איסור דרבנן בידיים. וגם לא שייך בזה שהוא בגדר חולה שאב"ס, שהרי יום אחד בלא בשר אינו מחליש, וגם אפשר לתת לו במוצאי ת"ב.
וגם מה שהוא פטור מתענית זהו לפי שאין מחנכים להתענות, שבמהרה יבנה המקדש, אבל חינוך דהשתא לא מצאנו שיפטרו אותו, אדרבה הוי ככל חינוך באיסורי דרבנן.
וגם מדברי הרמ"ע שכתב ליתן מים ולחם, מבואר דיש חינוך לקטן בת"ב. ועד כאן לא פליגי עליה אלא משום שמאחר ואין עליו דין תענית א"כ שפיר דמי ליתן לו כפי צורכו ורצונו. אבל לכאו' זהו בשאר מאכלים אבל בבשר דאיכא איסור דרבנן אין למספי ליה בידיים.
אך זאת יש להעיר שכל הסברא הנ"ל הוא מצד שפשיטא לן שיש איסור דרבנן באכילת בשר בת"ב מק"ו דסעודה מפסקת, אולם מודה אני לך שיד הדוחה נטויה דסו"ס אין ציווי כזה על ת"ב, מאחר שהוא יום שאסור בלא"ה באכילה. וא"כ אין כאן איסור דרבנן. והבוחר יבחר.
שוב עיינתי במה שצידדתי בסוף הדברים, ויעויין בקובץ תשובות להגריש"א זצ"ל (סי' נז) שנשאל מהגרח"ק שחולה יהיה פטור מהבדלה, הואיל ואיסור יין בט"ב הוא מעיקר הדין. והשיב לו מהגרי"ז שתשתה יין הואיל וט"ב חשיב כאבל לאחר הקבורה, בשונה מערב ט"ב שחשיב כמתו מוטל לפניו. אלא שהעיר ע"ז הגריש"א מדברי האו"ז שאף ת"ב חשיב כמתו מוטל לפניו ועל כן יבדיל על יין מגיתו.
אולם יעויין במשנ"ב (סי' תקנו סק"ג) ובשעה"צ שם שמבואר שחולה ישתה את היין בעצמו בהבדלה במוצאי ת"ב, ואין צורך ליתן לתינוק. ולא דמי למ"ש הרמ"א במוצאי שבת שבתשעת הימים שיביא לתינוק, דהכא קיל טפי. גם בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' עז סק"ה) כתב בתו"ד שאינו דומה ת"ב לסעודה מפסקת שאסור, ע"ש. (ויל"ע בכוונתו). וע' בחזו"ע תעניות (עמ' שמח והלאה). ולדינא יש לעיין עוד בזה.
 
ולכאו' עוד יש להוסיף ולדון לפי מה שהאריך בחזו"ע (עמ' קעז והלאה) אי אמרינן הואיל ואשתרי אשתרי, ושרי לאכול מה שנשאר מסעודות שבת, ומסקנתו שהמקל יש לו ע"מ לסמוך, ע"ש. ולפי"ז לקטנים שפיר דמי להקל אף לכתחילה.
אך לכאו' יש לתמוה בעיקר הדימוי של האחרונים לסוגיא דבשר נחירה, דשאני בשר נחירה שהאיסור הוא על החפצא שהבשר הוא אסור, והואיל ובתחילה היה עליו שם היתר שפיר דמי. אבל הרי האיסור בתשעת הימים הוא על הגברא, שרבותינו רצו שהאדם ירגיש באבל, ומה שייך לומר אישתרי אישתרי, הרי יש כאן מציאות של שמחה ורבותינו רצו איפכא. ואטו יעלה על הדעת לאכול בסעודה מפסקת (ביום רגיל) בשר שנשאר מע"ש, הואיל ואישתרי אישתרי. או שנקל לאכול בשר בי' באב שנשאר משבת.
וליישב דברי רבותינו ייתכן שמאחר וכל עיקר האיסור של אכילת בשר בתשעת הימים עיקרו מנהג, לכן ניתן להתיר אף בראיות כל דהוא. אבל להתיר איסור מבורר ודאי שאין בכחנו להתיר מכח ההיא סוגיא.
ומעתה הדרינן לקיימתא שאם איסור בת"ב לאכול בשר כסעודה מפסקת, א"כ אין להתיר אף לקטנים, ולא אהני לן צרוף דאישתרי אישתרי.
 
חזור
חלק עליון