• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

בשר שנתעלם מן העין בשליחים של וולט?

האם יש בעייה בשליחם של וולט שמעורבים שם גם שליחים גויים?
שמא יחליפו בבשר אחר וזה מצוי שהם עושים הרבה תאונות וכו...
והאם יש תשובה בזה למורינו פוסק הדור הרב יצחק יוסף שליט"א
 
יש הרבה תנאים שקשורים זה בזה בנידון.
על פניו השאלה העיקרית במידה שאין ב׳ חותמות בבשרי וחותם אחד בחלבי, האם אמרינן כיוון דטריד בעבידתיה חיישינן שמא יחליף. לזיכרוני מרן זצוק״ל מקל בזה.
 
הרב ע"ה ביבי"א חי"א יו"ד סימן י' דן בבשר שהועבר בלי חותם בכלל דרך רשות הרבים (כמו בנידו"ד שהם נוסעים במקום של רבים) וכתב להקל בדיעבד כמו הרשב"א וכ"פ מרן השו"ע בסימן קיח' סעיף ז'. כ"ש בנידו"ד שבדיעבד מותר. ועוד כתב שם מרן הרב עובדיה שאם יש לו חותם אחד (כמו שהרבה שקיות מגיעות משודכות למעלה) מספיק שיהיה עוד כתובית של "כשר" בצידה. וגם כאן יש את העטיפה המיוחדת של המסעדה וכו', וודאי שזה סימן לא פחות טוב. ויש עוד סברות להקל (שו"ע שם בסעיף י' כותב שאם אין לו הנאה מהחליפין אין חשש, ושם ביבי"א הרב כותב שזה תלוי במחלוקת תוס' ורשב"א ונראה שלא ברירא ליה אם השו"ע התיר בכה"ג דווקא בדיעבד או אפילו לכתחילה, וכ"פ בתשובות והנהגות להקל בזה לכתחילה.
 
נערך לאחרונה:
שו"ר שבילקו"י איסור והיתר ח"א בעמ' קלז' פסק שבכל גוונא אם אין לו הנאה מהחליפין מותר לכתחילה, והוא כדאמרן. וודאי שגם כאן אין להם שום הנאה מהחליפין, אלא הם צריכים לבזבז כסף כדי להחליף, ואם תאמר שיש להם הנאה מלהכשיל, השו"ע שם מדגיש מפורשות שלא חיישינן לזה.
 
 
חזור
חלק עליון