• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

גדולים אשכנזים שכתבו שמשנה ברורה זה לאשכנזים בלבד

כי הספרדי יודע לפסוק בדרך שהספרדים פסקו.
לא יצויר שבאמת יהיה אשכנזי שיפסוק לפי דרכי הספרדים, ודאי שנוכל לקבל דעתו!
כבודו מחדש חידוש עצום
שמלבד שהספרדים קיבלו השו''ע עליהם
קיבלו על עצמם לפסוק בדרכי הספרדים
במחכ''ת זה דיבורי סרק.
ומה נעשה עם הרמב''ן שהיה ספרדי ולמד אצל רבותינו הצרפתים
כיצד לדונו
 
תחזרו אחרי שתלמדו עין יצחק חלק ג', חבל על הזמן של כולנו.
במקום לתת ציונים תעיין פה ותעיין שם
בוא תביא דוגמא של פוסקים מכל הדורות שהתייחסו לפוסק בגלל המוצא שלו

לא היו דברים כאלה מעולם מזמן הר סיני

ואני מדגיש- מה שלא קשור למנהגים, ומה שלא קשור למח' של שו"ע ורמ"א וכד'

אלא סתם מחלוקות בין הפוסקים השונים לדורותיהם, מעולם לא היה כדבר הזה שבדקו את המוצא

הדבר היחיד שבדקו וזה מה שקבע- זה התוכן, והראיות והסברות והקושיות, זה בלבד מה שנתן את המשקל

זה שהיום- נשתבשו וניטשטשו הדברים, זה לא הופך את זה לכלל, כי איפכא היא מכל פוסקי הדורות לדורותיהם תמיד התייחסו לסברא ולראיה ולא למוצא

ועל כגון דא איתמר- המוציא מחבירו עליו הראיה, בנתיים לא ראיתי ממך שום ראיה אלא רק עיין פה ועיין שם בלי שום תוכן ובלי שום ממש
 
אבל ספרדי לא צריך לפסוק לפי הספרדים כיון שהולכים לפי ספרים
ספרדי לא צריך לפסוק כמו הרב הספרדי, נכון מאוד.
אך כוונתי היא שהפוסקים הספרדים יותר מסתמכים על ספרים מאשר סברות, וכך היה נהוג מאז ומעולם ברוב מקומות הספרדים, ולכן גם אבותיך ואבות אבותיך ואבות אבותיך פסקו בדרך הזו.
אתה רוצה לשנות? בבקשה! אני בטוח שמי שיפסוק כמותם, וגם מי שיפסוק כמו הספרדים, ילך לגן עדן.....
אבל עיקר כוונתי שכך נהגו הספרדים, וכל הרוצה לשנות, ידו על התחתונה.
 
ספרדי לא צריך לפסוק כמו הרב הספרדי, נכון מאוד.
אך כוונתי היא שהפוסקים הספרדים יותר מסתמכים על ספרים מאשר סברות, וכך היה נהוג מאז ומעולם ברוב מקומות הספרדים, ולכן גם אבותיך ואבות אבותיך ואבות אבותיך פסקו בדרך הזו.
אתה רוצה לשנות? בבקשה! אני בטוח שמי שיפסוק כמותם, וגם מי שיפסוק כמו הספרדים, ילך לגן עדן.....
אבל עיקר כוונתי שכך נהגו הספרדים, וכל הרוצה לשנות, ידו על התחתונה.
גם אבותיך ואבות אבותיך לא לבשו את הלבוש שאתה לובש השאלה היא כמה זה משמעותי ומציאות שבכל הדורות אף פעם לא ראינו מי שכתב שכל אחד צריך לפסוק כפי העדה שלו ומוצאו

בברכת התורה
 
אף פעם לא ראינו מי שכתב שכל אחד צריך לפסוק כפי העדה שלו ומוצאו
שוב, אנסה להסביר, הדברים פשוטין מאוד.
אתה לא פוסק כמו הספרדי בגלל גוון העור שלו, בגלל המוצא שלו, בגלל המבטא שלו, או בגלל השם של המשפחה שלו.
פשוט, דרך הפסיקה היא שונה, אצלנו הספרדים יותר מסתמכים על פוסקים ואצל האשכנזים יותר על סברות.
זה עיקר ההבדל.
וכך תמיד היו נוהגים הפוסקים הספרדים לתת משקל למי שסומך יתדותיו על פוסקים ופחות על סברות.
 
שוב, אנסה להסביר, הדברים פשוטין מאוד.
אתה לא פוסק כמו הספרדי בגלל גוון העור שלו, בגלל המוצא שלו, בגלל המבטא שלו, או בגלל השם של המשפחה שלו.
פשוט, דרך הפסיקה היא שונה, אצלנו הספרדים יותר מסתמכים על פוסקים ואצל האשכנזים יותר על סברות.
זה עיקר ההבדל.
וכך תמיד היו נוהגים הפוסקים הספרדים לתת משקל למי שסומך יתדותיו על פוסקים ופחות על סברות.
גם אני אחדד שאתה כתבת שכך נהגו אבותינו וזה המנהג שחייבים להמשיך ועניתי שכל עוד שלא מצינו כזאת וכל הפוסקים הספרדים הסתמכו גל על האשכנזיים וכן להיפך והבאתי ראיה מג גדולים ספרדים שלא חששו לזה כלל ויש עוד רבות וגם האשכנזים לא חשו להיפך בהכרח שאין כזה מנהג יתכן שאולי אצל הספרדים יותר פסקו עפי ספרים ולא סברות אך איז מנהג מחייב כלל

בברכת התורה
 
גם אני אחדד שאתה כתבת שכך נהגו אבותינו וזה המנהג שחייבים להמשיך ועניתי שכל עוד שלא מצינו כזאת וכל הפוסקים הספרדים הסתמכו גל על האשכנזיים וכן להיפך והבאתי ראיה מג גדולים ספרדים שלא חששו לזה כלל ויש עוד רבות וגם האשכנזים לא חשו להיפך בהכרח שאין כזה מנהג יתכן שאולי אצל הספרדים יותר פסקו עפי ספרים ולא סברות אך איז מנהג מחייב כלל

בברכת התורה
לצערי, כנראה שאני קשה הסברה......
שוב, אין קשר בזה שמסתמכים על פוסקים אשכנזים, וכן להיפך, הרבה פסקים של מרן זצוק"ל מוכרעים על ידי אשכנזים, ואין זה סותר את דברי כלל.
כוונתי, שבדרך כלל זה כך, שספרדים ההכרעה לרוב מבוססת על פי פוסקים אחרים, ולאשכנזים ההכרעה מבוססת לרוב על פי סברתם.
אין זה אומר שאי אפשר לפסוק על פי הסברא, ודאי וודאי שצריך סברא! אלא כוונתי שעדיף להשען על הפוסקים שנשענו על פוסקים אחרים, מאשר להשען יל סברא של פוסק אחר.
שאתה כתבת שכך נהגו אבותינו וזה המנהג שחייבים להמשיך
לא כתבתי דבר כזה.
 
ספרדי לא צריך לפסוק כמו הרב הספרדי, נכון מאוד.
אך כוונתי היא שהפוסקים הספרדים יותר מסתמכים על ספרים מאשר סברות, וכך היה נהוג מאז ומעולם ברוב מקומות הספרדים, ולכן גם אבותיך ואבות אבותיך ואבות אבותיך פסקו בדרך הזו.
אתה רוצה לשנות? בבקשה! אני בטוח שמי שיפסוק כמותם, וגם מי שיפסוק כמו הספרדים, ילך לגן עדן.....
אבל עיקר כוונתי שכך נהגו הספרדים, וכל הרוצה לשנות, ידו על התחתונה.
אני ישאל בתמצית
האם ספרדי צריך לפסוק כפי דרכי הפסיקה של הפוסקים הספרדים?
 
נערך לאחרונה:
אני ישאל בתמצית
מאם ספרדי צריך לפסוק כפי דרכי הפסיקה של הפוסקים הספרדים?
אני הבאתי ראיה מג' רבנים בבא סאלי בבא אלעזר ולהבדיל בין החיים לחיים רבי דוד שליטא שאצ כלל ולכתחילה יכול לפסוק כדרכי האשכנזים אם יש רב שסובר אחרת תביאו מקורות

בברכת התורה
 
לא חייב.
אך כך פסקו אבותיך ואבות אבותיך.
אם אתה יותר חכם מהם-בבקשה.
לא חייב
אבל האם יש עניין ?
וביותר אני ישאל כיון שנראה מדבריך לעיל ששיטת הספרדים עדיפה האם אשכנזי שרוצה לפסוק כהגר''ע האם בזה ילך אחר מנהג אבותיו או דלמא שיטת הספרדים עדיפה.
 
אני הבאתי ראיה מג' רבנים בבא סאלי בבא אלעזר ולהבדיל בין החיים לחיים רבי דוד שליטא שאצ כלל ולכתחילה יכול לפסוק כדרכי האשכנזים אם יש רב שסובר אחרת תביאו מקור
אפשר לטעון שלבבא סאלי זה היה הרב הכי קרוב לביתו
ואפשר שאם היה ספרדי באזור ברמה שלו היה שואל אותו
 
לא חייב
אבל האם יש עניין ?
ודאי.
וביותר אני ישאל כיון שנראה מדבריך לעיל ששיטת הספרדים עדיפה האם אשכנזי שרוצה לפסוק כהגר''ע האם בזה ילך אחר מנהג אבותיו או דלמא שיטת הספרדים עדיפה.
בדבר שנהגו אבותיו שימשיך במנהג אבותיו.
אך בדבר שלא קשור לזה, אה"נ, לדעתי (בלבד!) עדיף לפסוק בזה כמו מרן זצוק"ל. (אגב, זה גופא מה שהרב פעלים אומר, שעדיף לפסוק כך).
 
אכן, ע"ז אינני חלוק עליך.
רק שכוונתי שעדיף לפסוק כמו מישהו שפוסק כמו שאבותינו פסקו.
ולפי'ז אשכנזי עדיף שיפסוק כמו רבותיו האשכנזים שכך מנהג אבותי.
בדבר שנהגו אבותיו שימשיך במנהג אבותיו.
אך בדבר שלא קשור לזה, אה"נ, לדעתי (בלבד!) עדיף לפסוק בזה כמו מרן זצוק"ל. (אגב, זה גופא מה שהרב פעלים אומר, שעדיף לפסוק כך).
ולפי''ז אשכנזי ג''כ צריך לפסוק כהספרדים
לכאורה יש סתירה בדברך.
 
ולפי'ז אשכנזי עדיף שיפסוק כמו רבותיו האשכנזים שכך מנהג אבותי.

ולפי''ז אשכנזי ג''כ צריך לפסוק כהספרדים
לכאורה יש סתירה בדברך.
אכן, לא דייקתי בדברי כל כך.
כוונתי בדבר שכבר נהגו כך האשכנזים, בזה ודאי שימשיכו.
אך בדברים המחודשים של הדור, לדעתי (האישית!) עדיף כמו הספרדים.
 
אכן, לא דייקתי בדברי כל כך.
כוונתי בדבר שכבר נהגו כך האשכנזים, בזה ודאי שימשיכו.
אך בדברים המחודשים של הדור, לדעתי (האישית!) עדיף כמו הספרדים.
נמצאנו למדים שבדברים המחדשים [כמו עשיית כלי] אין מנהג כלל
אלא שאתה סבירא לך ששיטת הפסיקה של הספרדים עדיפא
וכנראה האשכנזים סוברים ששיטתם הכי טובה
ובוויכוח הזה לא קשור מנהג וכל אחד יעשה כפי שיוצא לו מהסוגיות וכיו''ב
ולא קשור מי הפוסק האם ספרדי הוא או אשכנזי.
ו
 
נמצאנו למדים שבדברים המחדשים [כמו עשיית כלי] אין מנהג כלל
אלא שאתה סבירא לך ששיטת הפסיקה של הספרדים עדיפא
וכנראה האשכנזים סוברים ששיטתם הכי טובה
ובוויכוח הזה לא קשור מנהג וכל אחד יעשה כפי שיוצא לו מהסוגיות וכיו''ב
ולא קשור מי הפוסק האם ספרדי הוא או אשכנזי.
ו
אכן כך.
דברי הובנו היטב!
 
חזור
חלק עליון