"הרב יצחק יוסף מתאמץ לשמור על עולם התורה הספרדי - שאביו זצ"ל הקים"
דברי סנגוריה מיוחדים מהרב יגאל לווינשטיין
לשמיעה והורדה:
תמלול מחשב מההקלטה:
סיכום השיחה
הרב לויינשטיין מגן על דבריו של הרב יצחק יוסף בנוגע לגיוס בני ישיבות. הוא מסביר שהרב יוסף פועל כדי להגן על עולם התורה הספרדי, שהוקם מחדש על ידי אביו, הרב עובדיה יוסף, לאחר שכמעט ונמחק עם קום המדינה.
הדובר טוען שיש הבדל מהותי בין הציבור החרדי האשכנזי, הנהנה מגיבוי קהילתי ומשפחתי רחב, לבין הציבור הספרדי, שבו למשפחות רבות אין רקע תורני מוצק. לכן, גיוס בכפייה של אברך ספרדי עלול לנתק אותו מעולם התורה, שכן אין לו את אותו מערך תמיכה.
הדובר מדגיש שהרב יוסף אינו נגד הצבא או החיילים, אלא חושש מקריסת עולם התורה הספרדי. הוא מפרש את האמירה על "ירידה מהארץ" כביטוי נחרץ לכך שהם לא יוותרו על לימוד התורה, גם אם יצטרכו לעזוב. לבסוף, הדובר טוען שהמהלכים הנוכחיים לגיוס הם פוליטיים ומטרתם להפיל את הממשלה, וקורא לדיאלוג והבנה במקום כפייה.
תמלול
הדברים של הרב יצחק יוסף, תלמיד חכם עצום, גאון עולם, אני שמעתי את השיחה שלו.
מה שאני שמעתי זה דברים מאוד ברורים, הוא מסביר את הכל בטוב טעם.
הוא אומר שהוא מגן על הציבור הספרדי כי המהפכה שהתחיל אביו
לבנות את עולם התורה הספרדי שנמחק
בהקמת המדינה על ידי העולם החילוני, נמחק כל עולם התורה הספרדי.
לא רק האנשים הפשוטים, הרגילים שאיבדו את התורה ויראת שמיים, אלא עולם התורה כולו נמחק מעל פני האדמה.
המהפכה האדירה שעשה הרב עובדיה יוסף לפני 40, 50 שנה,
החזרת התורה ליושנה,
זה להקים את עולם התורה החרדי ספרדי.
העולם התורה הספרדי.
היה צריך להתחיל מאפס ממש.
ועשה מהפכה שאין לה אח ורע.
רוב המנדטים של ש"ס, ה-10, 11 מנדטים,
זה הציבור התורני הספרדי שלומד בישיבות וגדל בישיבות. אלא,
שלציבור הזה, הוא אומר יש הבדל בינו לבין הציבור האשכנזי.
במה?
וזה נפקא מינה לכל המאבק התקיף שלו.
אומר, העולם האשכנזי, גם אם יכפו על אברך פלוני אלמוני ללכת לצבא,
זה לא יעזור לחילונים כלום, לא לצבא, ולא לבית משפט ולא לאף אחד. כי יש לו גיבוי רחב ביותר,
ויש מאחוריו משפחה, חברה, קהילה, עיר שלמה שעומדת מאחריו ותגן עליו ותתמוך בו, גם אם הוא יושב בכלא, ולא יכנע ולא ירתע ולא יחת.
אבל הציבור הספרדי, הוא אומר, כל אברך יש לו משפחה.
המשפחה היא לא בהכרח תורנית, יכולה להיות מסורתית או פחות מזה.
האחים, האחיות, לא בהכרח תלמידי חכמים או אנשים שהם חזקים מבחינת התורה.
ואם יבואו בכוח לאלץ אותם להתגייס בכוח,
אז לא יהיה להם כוח לעמוד נגד הכפייה הזאת, והם יקחו את התלמידי חכמים הספרדים, אחרי שבנה עולם תורה בחירוף נפש, ויקחו אותם לצבא והם לא יוכלו להתמודד לבד.
כי אין להם שום תמיכה רחבה משפחתית,
והם, עולם התורה הספרדי יחרב ככה.
לכן הרב יצחק יוסף ממשיך את דרכו של אביו, להמשיך לשמור על עולמה של דרב. זה גם אומר הביטויים שהוא אומר לרדת מהארץ. כן, אם המשמעות לשמור על עולם התורה הספרדי,
כי בארץ יחליטו להחריב אותו,
אז אנחנו נרד מהארץ. זאת אומרת, בעצם הוא אומר, אני לא מתכוון לוותר על הדבר הכי גדול שאבא, זכר צדיק לברכה, הרב עובדיה, הקים פה, את עולם התורה הספרדי. זה לא עניין פרטי, זה עניין כלל ישראלי, זה לא בגלל אבא שלו, בגלל שאבא שלו חולל מהפכה בעולמה של תורה והחזיר עטרה ליושנה. עולם התורה הספרדי חי 2000 שנה בגלות במסירות נפש.
ועיין את המאמר של הרב קוק לשני בתי ישראל, שהרב אומר אלה שני עמודי התווך של כל עולמה של תורה, האשכנזי והספרדי.
והרב עובדיה החזיר חזרה את מה שהיה נחסר מאיתנו.
ולכן, כל מי שמנסה לערער את עולם התורה הספרדי בנימוקים כאלה ואחרים, לא משנה, כאלה ואחרים,
אז הרב עובדיה לא מוותר לו, הרב, סליחה, הרב יצחק יוסף לא מוותר.
מצד אחד. ולכן אתה שומע ביטויים חריפים, גם נגד חילונים, וגם נגד רבנים בציונות הדתית שמנסים לשכנע את הציבור הספרדי להתגייס בנימוקים של תורה שיכולים לבלבל ולהחליש גם את הציבור הספרדי, כי אין לו את כל הגיבוי הרחב מסביבו.
אז הרב יוצא להתקפה כנגד המחלישים למיניהם.
מעבר לכך הוא אומר במפורש,
הוא לא נגד הציונות הדתית, הוא לא פוקע את, מחליל את כולם.
הוא אומר יש בתוכם כאלה וכאלה. יש כאלה שמבינים היטב את ערכה של תורה, ומעלתה של תורה, וקדושתה של תורה,
וכמה התורה יקרה, והיא סייעתא דשמיא ללוחמים. וצריך גם כן אלף מתה, אלף מתה, ואנחנו לא חולקים על זה שבזמן מלחמה צריך תלמידי חכמים שיתפללו וילמדו בשביל המלחמה. גם אנחנו מאמינים בזה.
מצד שני הוא אומר, שאני מתפלל על החיילים, ומברך את החיילים, ואני חושב שהחיילים זה דבר חשוב. הוא לא נגד חיילים, הוא בעד חיילים, הוא אומר אבא זכר צדיק לברכה היה מתפלל על החיילים, ומחזק את החיילים, וגם הוא מחזק ומתפלל.
אז כל הוויכוח הוא לא האם צריך גם תלמידי חכמים שילמדו תורה בשביל המלחמה, וגם
חיילים. צריך את שניהם, הוא לא חולק, וגם אנחנו לא חולקים על זה.
רק כיוון שיש לו מאבק אחר, אז הוא אומר בציונות הדתית יש כאלה, מה שהוא קרא שם אפיקורסים או כן, שמה יהנו לרבנן, זה גמרא שאומרת חכמים, תלמידי חכמים לא מועילים כלום.
אומר יש באופן כללי, בציבור בכלל, הוא לא מחלק מי, והוא לא אומר מה, שלא מבינים את הערך הזה, אבל בהם אנחנו לא מתחשבים, במי שלא מבין את הערך של לימוד תורה.
הוא אומר בציבור הדתי ציוני יש כאלה שמבינים היטב את הערך של זה ואת המעלה של זה.
לכן אני חושב שצריך כל הזמן להפסיק להתפעל מכל מיני רעשים וכל מיני זה,
שעושים מיד מלחמות בין היהודים.
צריך לחרדים, החרדים, הדרך להתמודד עם הגיוס שלהם זה לא ילך בכוח, וזה לא ילך בכפייה,
אלא זה ילך בהדרגה, מתוך אמון, ומתוך רצון באמת, מוכנות לעשות שינוי אמיתי, גם בצבא.
ואמון מול החברה, ולא ניסיון לכוחו. אני חושב שמה שהפצ"רית עושה זה, זה בכוונה.
לא פצ"רית, יועצת משפטית לממשלה שאומרת לשלוח צווים, ומחייבת לשלוח צווים
לאברכים.
זה רק בשביל להדליק את המדורה, כי יש מטרה אחת, להפיל את הממשלה, ליצור סכסוך
בין הליכוד ובין ה...
חרדים ובין הציונות הדתית ובין החרדים, כדי שתיפול הממשלה.
אני חושב שאסור ליפול לבור הזה.
ואני מציע לכל אחד לחיות ב... להאמין במה שהוא עושה ולהיות... ולא להיות עסוק ב... לדאוג לאחרים מה הם יעשו, לא יעשו.
אנחנו לא מחנכים את החרדים, החרדים לא מחנכים אותנו.
ואם רוצים שהחרדים יתגייסו, צריך לראות להכיר את החברה ואת הראש שלהם,
ולמצוא את המנגנון שגם הם ירצו להתגייס לצה"ל.