• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

גדר של שמן עמוק

בס"ד, ‏כ' אדר תש"פ, 852-2/תש"פ



לכבוד

היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה מאור זיקרי נ"י



שלום רב,



לשאלתו בדבר המטגן פרוסת לחם שאין בה כזית שמברך בורא מיני מזונות, האם הוא דוקא שמטגן בשמן עמוק, או אפי' בשמן מעט,

הנה מדברי המגן אברהם (סי' קס"ח סע"ק ל"א ל"ו) משמע שהמטגן באילפס מחבת בשמן רדוד שמברך המוציא, אולם בספר אבן העוזר האריך להשיג ע"ד המג"א והעלה להלכה דאין לחלק בזה, וגם טיגון באילפס אם אין כזית מברך מזונות, והסכימו עמו הבית מאיר, והמגן גיבורים. וכן מוכח מביאורי הגר"א, ועל כן גם אם מטגן הלחם במחבת טפלון ששמים מעט שמן, אם אין בפרוסה כזית מברך מזונות.

ואמנם בספר "פשט ועיון" ברכות כתב הרב משה שטרנבוך שליט"א שאם מטגנין במעט שמן לא דמי לבישול, וברכתו המוציא, וכך היה מנהגם, אך מדברי המשנה ברורה (סע"ק ע"ח) וכף החיים (סע"ק קי"ג) משמע שגם בשמן מועט מברך מזונות ע"ש. ותמוה שלא חשש לסב"ל, כדרכו.





בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא הרבנות הראשית לישראל​
 
ובגדר שמן מועט, ראה במחצית השקל שכתב דהוא מועט עד כדי שאין מבטלה מצורת לחם, ע"ש. ובספר אשרי האיש (ברכות, עמ' רכט) כתב דשמן הרבה הכוונה בכמות כזו שמוסיף טעם או צבע לתבשיל ומעט שמן היינו שלא ישרף התבשיל דינו כאפיה, ע"ש. ובמקום אחר ראיתי שמביאים הגדר הוא שמן שמטגנים בו 'חביתה' הוי שמן מועט ושמן שמטגנים בו שניצל הוי שמן מרובה.שו"ר בערוך השלחן (שם סמ"ז) שכתב, במעט משקה לא מקרי משקה, דזה עושין כדי שלא ישרוף הפת וכו', ע"ש. וראה בערך לחם למהריק"ש שם שכתב, 'אין בו שמן כי אם כדי משיחה בעלמא, לא כדי לטגן', ע"כ. ולדבריו הגדר הוא כדלעיל. וביתר ביאור יש לומר שמכיון שהשמן לא צף עליהם אלא מעט א"כ אינן נטגנות בשמן רק נאפות מרתיחת המחבת ודינו כדבר אפוי. ועי' בשו"ת אור לציון (ח"ב עמ' שב) שכתב על סמבוסק מברכים 'בורא מיני מזונות' והיינו טעמא מכיון שמטוגן בהרבה שמן ולכן ברכתו במ"מ ולא דמי ללחמא בעז'ין שמברכים עליו 'המוציא' וכמבואר התם בעמ' צח בבאו', ע"ש.
 
ובגדר שמן מועט, ראה במחצית השקל שכתב דהוא מועט עד כדי שאין מבטלה מצורת לחם, ע"ש. ובספר אשרי האיש (ברכות, עמ' רכט) כתב דשמן הרבה הכוונה בכמות כזו שמוסיף טעם או צבע לתבשיל ומעט שמן היינו שלא ישרף התבשיל דינו כאפיה, ע"ש. ובמקום אחר ראיתי שמביאים הגדר הוא שמן שמטגנים בו 'חביתה' הוי שמן מועט ושמן שמטגנים בו שניצל הוי שמן מרובה.שו"ר בערוך השלחן (שם סמ"ז) שכתב, במעט משקה לא מקרי משקה, דזה עושין כדי שלא ישרוף הפת וכו', ע"ש. וראה בערך לחם למהריק"ש שם שכתב, 'אין בו שמן כי אם כדי משיחה בעלמא, לא כדי לטגן', ע"כ. ולדבריו הגדר הוא כדלעיל. וביתר ביאור יש לומר שמכיון שהשמן לא צף עליהם אלא מעט א"כ אינן נטגנות בשמן רק נאפות מרתיחת המחבת ודינו כדבר אפוי. ועי' בשו"ת אור לציון (ח"ב עמ' שב) שכתב על סמבוסק מברכים 'בורא מיני מזונות' והיינו טעמא מכיון שמטוגן בהרבה שמן ולכן ברכתו במ"מ ולא דמי ללחמא בעז'ין שמברכים עליו 'המוציא' וכמבואר התם בעמ' צח בבאו', ע"ש.
יישר כח
 
הפשטות היא שמעט שמן - הוא כל מצב בו הלחם / מלווח / שניצל נאפים מחום המחבת [נעשה בעיקר למנוע הידבקות למחבת. הדוגמא הקלאסית - חביתה].
הרבה שמן [או שמן עמוק] - הוא כל מצב שבו הנ"ל נאפים מכח חום השמן. [הדוגמא הקלאסית - טיגון שניצל, ואין צורך כמות שמן כטיגון צ'יפס...]
 
חזור
חלק עליון