• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גילוח שיער הגרון בתער

יואח

Active member
אני יודע שהשו"ע כותב שטוב לא להעביר תער על זקנו כלל, אבל בפועל אני רואה היום שהציבור נוהג להקל בזה. גם בני תורה.
אשמח אם מישהו יודע מקורות בפוסקים להקל
ובפרט מה דעת מרן זיע"א ושליט"א בעניין?
 
זה במקומות בפנים שנחלקו האם הם אחת הפאות או לא אך עיין בבית יוסף שכותב בהדיא שהמקןם הזה בכלל לא פאה.. מוכיח ששבולת זה הסנטר ולא הגרון.. וגם במאירי מבואר דנהגו לגלח את הגרון בתער.. וכן הכריעו כמה אחרונים בזמנינו להתיר כרגע איני זוכר בעל פה מי הם..
 
זה במקומות בפנים שנחלקו האם הם אחת הפאות או לא אך עיין בבית יוסף שכותב בהדיא שהמקןם הזה בכלל לא פאה.. מוכיח ששבולת זה הסנטר ולא הגרון.. וגם במאירי מבואר דנהגו לגלח את הגרון בתער.. וכן הכריעו כמה אחרונים בזמנינו להתיר כרגע איני זוכר בעל פה מי הם..
שלחו בעבר בפורום הנ"ל, שיעור של הרב ללוש בזה, ונטה להחמיר מחמת מחלוקת.
 
הרב ללוש תלמיד חכם עצום ובוודאי שאיני בא לחלוק עליו, אך כתבתי תשובה ארוכה על זה שלצערי אין לי אפשרות להעלות אותה, אך בעיקרון כל הראשונים חוץ מרבנו חננאל סוברים שהגרון לא בכלל פאות הזקן, וגם את רבנו חננאל הבית יוסף כותב בהדיא שלא סובר ככה בכלל אלא רק חלק מהראשונים סוברים כך בדעת רבנו חננאל, והמאירי כותב בהדיא שנהגו לגלח את הגרון בתער, והגרא להלכה גם פוסק לא כרבנו חננאל , ולכן העלנו להקל בזה מצד ההלכה . מכל מקום ודאי שהמחמיר תבוא עליו ברכה
 
הרב ללוש תלמיד חכם עצום ובוודאי שאיני בא לחלוק עליו, אך כתבתי תשובה ארוכה על זה שלצערי אין לי אפשרות להעלות אותה, אך בעיקרון כל הראשונים חוץ מרבנו חננאל סוברים שהגרון לא בכלל פאות הזקן, וגם את רבנו חננאל הבית יוסף כותב בהדיא שלא סובר ככה בכלל אלא רק חלק מהראשונים סוברים כך בדעת רבנו חננאל, והמאירי כותב בהדיא שנהגו לגלח את הגרון בתער, והגרא להלכה גם פוסק לא כרבנו חננאל , ולכן העלנו להקל בזה מצד ההלכה . מכל מקום ודאי שהמחמיר תבוא עליו ברכה
אשמח מאוד אם תשלח לי את התשובה במייל שלי,
הוא פה למטה
 
לבני ספרד הדבר מותר כפי שמבואר בבית יוסף בהדיא..
לבני ספרד זה אסור כפי שמבואר בב"י, בהדיא
פירוש: הרי הבית יוסף הביא כמה דעות בראשונים והעתיק את דעת ר' חננאל שהביא הטור ורק חלק עליו מיהו בעל דעה זו, ומ"מ אחר שהזכיר דעה זו בב"י, פסק בלשונו הטהור בשולחן ערוך (יו"ד סי' קפא) מכיוון שרבו הדעות במקום פאות הזקן (כולל גם את שיטת ר"ח או הרא"ש שהיא בגרוגרת - גרון) ירא שמיים לא יעביר תער על 'כל' זקנו - דהיינו כל השיטות.
וראה עוד באריכות רבה בספרי "אוצר השיער".
 
לבני ספרד זה אסור כפי שמבואר בב"י, בהדיא
פירוש: הרי הבית יוסף הביא כמה דעות בראשונים והעתיק את דעת ר' חננאל שהביא הטור ורק חלק עליו מיהו בעל דעה זו, ומ"מ אחר שהזכיר דעה זו בב"י, פסק בלשונו הטהור בשולחן ערוך (יו"ד סי' קפא) מכיוון שרבו הדעות במקום פאות הזקן (כולל גם את שיטת ר"ח או הרא"ש שהיא בגרוגרת - גרון) ירא שמיים לא יעביר תער על 'כל' זקנו - דהיינו כל השיטות.
וראה עוד באריכות רבה בספרי "אוצר השיער".
מחילה מכבודו, כתב בפירוש בבית יוסף ששבולת הזקן שכתב רבנו חננאל זה בסנטר ולא בגרוגרת וממילא לדעת הבית יוסף ליכא מאן דסבירא להו הכי, ובפרט שהגרא פסק שפאת הזקן היא כשיטת רשי, ובפרט שלדעת הרמבם זה בוודאי לא פאה וכידוע שכאשר אנו מסופקים מה דעת השוע כתבו אחרונים רבים ללכת אחר שיטת הרמבם, ובפרט שהמאירי כתב בהדיא שהמנהג לגלח שם בתער..
לכן אחר המחילה הדבר מותר לבני ספרד מעיקר הדין
 
הבית יוסף פשוט הביא את הטור שלמד כן בדעת רבנו חננאל ודחה דבריו היינו לשיטת הבית יוסף אין מי שסובר שהגרוגרת היא פאה
לאחר עיון בב"י:
אני מסכים שדעת הב"י נוטה לפרש כל הראשונים כפשוטם, אבל:

א. הב"י לא דחה את הטור לגמרי. הוא כתב : "אינם לשון דברי ר"ח ממש", הוא נדחק בהבנת לשון הטור ,והכל בעקבות מה שהרא"ש הביא המשנה של "עד פיקה של גרוגרת", ואדרבה יש לו צד שהרא"ש עצמו יפרש בכל הראשונים לפניו שהגרוגרת היא פיאה! ונשאר בצ"ע על לשון הטור.
ונשמע, שאע"פ שהב"י נוטה להסבר הפשוט בראשונים וכדבריך, מ"מ לא משמע שדחה הרא"ש והטור לגמרי, וממילא הגיוני מאוד שחשש להם. וכמ"ש @לאסוקי שמעתתא

ב. בקוביה הבאה בב"י ,מפורש שכוונתו ש"יר"ש יצא חובת כולם" גם לשיער הגרון: לר' יונה משום "לא ילבש", ולר"ת משום שלפעמים מושך אליו עור הפיאה, וכמובן גם משום הרא"ש, ע"ש היטב שעליו קאי כל הדיבור המתחיל. היינו שמשמע מהמשנה שהביא הרא"ש, שאצלו "עד פיקה של גרוגרת" הוי פיאה, ויש צד לב"י שהרא"ש למד כן גם בשאר הראשונים!

וכידוע שכאשר אנו מסופקים מה דעת השוע כתבו אחרונים רבים ללכת אחר שיטת הרמבם
מחילה מכת"ר, שפוט שזה לא במקרה שהשו"ע מצטט להדיא את לשון הרא"ש.

אשמח שתאיר את עינינו בעניין, אני ממש אשמח להיתר ברור.
 
לאחר עיון בב"י:
אני מסכים שדעת הב"י נוטה לפרש כל הראשונים כפשוטם, אבל:

א. הב"י לא דחה את הטור לגמרי. הוא כתב : "אינם לשון דברי ר"ח ממש", הוא נדחק בהבנת לשון הטור ,והכל בעקבות מה שהרא"ש הביא המשנה של "עד פיקה של גרוגרת", ואדרבה יש לו צד שהרא"ש עצמו יפרש בכל הראשונים לפניו שהגרוגרת היא פיאה! ונשאר בצ"ע על לשון הטור.
ונשמע, שאע"פ שהב"י נוטה להסבר הפשוט בראשונים וכדבריך, מ"מ לא משמע שדחה הרא"ש והטור לגמרי, וממילא הגיוני מאוד שחשש להם. וכמ"ש @לאסוקי שמעתתא

ב. בקוביה הבאה בב"י ,מפורש שכוונתו ש"יר"ש יצא חובת כולם" גם לשיער הגרון: לר' יונה משום "לא ילבש", ולר"ת משום שלפעמים מושך אליו עור הפיאה, וכמובן גם משום הרא"ש, ע"ש היטב שעליו קאי כל הדיבור המתחיל. היינו שמשמע מהמשנה שהביא הרא"ש, שאצלו "עד פיקה של גרוגרת" הוי פיאה, ויש צד לב"י שהרא"ש למד כן גם בשאר הראשונים!


מחילה מכת"ר, שפוט שזה לא במקרה שהשו"ע מצטט להדיא את לשון הרא"ש.

אשמח שתאיר את עינינו בעניין, אני ממש אשמח להיתר ברור.
אני מבין אותך איך למדת, אבל אדרבה תקרא את הבית יוסף שוב ותראה שהבית יוסף מסבחר שהטור למד ככה ברא"ש בדעת רבנו חננאל וליה לא סבירא ליה, אלא מעמיד את הרא"ש עצמו כשאר הראדונים שהביא לפני שזה בסנטר, והשולחן ערוך סובר שזה לא נכלל בפאות הפנים כלל ולכן מובנת הגהת הרמא שאפילו תחת הגרון דהיינו הרמא בעצמו מבין שהשולחן ערוך סובר שלא נחשב מתחת לגרון, וכאמור שאר הראשונים כלל לא הביאו את המשנה בנגעים והמאירי בהדיא פסק שכן המנהג וכן בהגהות הגרא הכריע בכלל כדעת רש"י, ובפרט שיש לומר כאן ספק ספיקא שמע כשאר הראשונים שכתבו בהדיא שגרוגרת לא בכלל הפאה ואם תמצי לומר הלכה כרבנו חננאל שמא לשיטתו הסנטר זה הפאה התחתונה ובצירוף שכן מעיד המאירי שכך המנהג ושהגרא פוסק בהדיא לא כרבנו חננאל בהחלט אפשר להקל מעיקר הדין
 
כמובן אני מבין גם את מי שירצה ללמוד אחרת אך כאשר רואים שחוץ מרבנו חננאל כל הראשונים לא סוברים שהגרוגרת בכלל פאה, ואף בדעת רבנו חננאל יש ספק איך ללמדו , ויש לנו מאירי שמעיד שהמנהג לא כרבנו חננאל וגאון מוילנא שפוסק בהדיא לא כמוהו, ובצירוף שיטת הרמבם שבהדיא לא מונה את הגרוגרת כפאה ולהרבה אחרונים כשמסופקים בשיטת השולחן ערוך רשאים לפסוק כהרמבם בהחלט נראה שכך עיקר הדין, והבוחר יבחר.
 
חזור
חלק עליון