• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גרמא

מרפסן איגרי

Well-known member
כבר הרבה זמן תמהתי על פסק מרן רבינו הגדול זיע"א שגרמא מותר לכתחילה.
ביביע אומר ח"ט וחזון עובדיה שבת (ח"ד וח"ו) פסק שגמרא מותרת. ונימוקו עמו, שהרבה ראשונים סתמו דבריהם וכתבו גרמא שרי בלי שום מגבלות
אך בחלק ו' עמוד קמג' כתב לעיין בשו"ת נחלת לוי מה שהאריך בנידון הגרמא. וכשעיינתי נפלאתי מאוד, שהרב נחלת לוי הרחיב בנושא זה, והביא שרוב הראשונים אוסרים גרמא לכתחילה, וגם דחה סברא זו שחלק מהראשונים סתמו דבריהם, כיוון שכולם כתבו שגמרא שרי במקרה של שרפה, ועוד שמרן השו"ע לא כתב גרמא שרי, אלא גרם כיבוי מותר.
א"כ על אף שמרן הרב ע"ה ראה דברים אלו בכל זאת פסק שגרמא שרי לכתחילה.
מדוע בכל זאת נטה קו להתיר לכתחילה?
 
ב"ה
שלום וברכה,
לא עיינתי בגוף דברי הרב נחלת לוי כעת, אולם לפום ריהטא נראה שיבוארו הדברים ע"פ המבואר במסכת עדויות פ"א משניות ד-ו, ובמפרשי המשנה שם, עי' עליהם. (וראה כיו"ב בשו"ת יביע אומר ח"ד חאו"ח סי' ט אות ז מה שביאר ע"פ משנה זו. ושו"ר מ"ש מכבר בפתיחה לשו"ת יבי"א ח"א לקראת סוף אות י להסתייע ממשנה זו, ע"ש, ואוקי באתרין).

בברכה רבה
 
אם הבנתי את כוונת הרב, שעל אף שמרן זיע"א הזכיר את דבריו בכל זאת ראה לפסוק אחרת.
מ"מ עדיין קשה לענ"ד. שעיקר השאלה היא לא רק מדוע הרב התעלם מתשובת נחלת לוי. אלא עצם הראיות שלו- ראשית, המציאות היא שר' יואל הוא לא יחידי כמו שחשבו, אלא יש הרבה ראשונים כתבו כן, דגרמא אסורה מדרבנן ומותרת בשעת הדחק. ולעומת זאת יש מיעוט ראשונים שכתבו שגרמא שרי לכתחילה.
ועוד, הרב זיע"א לא הסביר מה כוונת הטענה של סתמות הראשונים שכתבו גרמא שרי, הרי כולם כ"כ רק בנידון של שריפה. ועוד שמרן השו"ע כלל לא כתב שגרמא שרי, אלא גרם כיבוי (בשריפה) שרי
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון