• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת מרן בר״ת - חומרא או לכתחילה?

לביא

Well-known member
לא היה לי זמן להעמיק בזה יותר מדי עקב תפילות יוה״כ, השאלה עלתה לי כמעט בהרף עין כשראיתי את הפסק של מרן בזה בין העליות.

בחזו״ע שבת ח״א בפסק שבו מרן כותב על ר״ת הוא כותב לשון ״נכון להחמיר״. בפשיטות נראה, שמעיקר הדין הלכה לא כר״ת אך יש להחמיר.
לעומת זאת בחזו״ע ימים נוראים אחרי שמביא את ר״ת ושהשו״ע פוסק כמותו הוא כותב ״ואין להקל אלא למעוברות [וכיו״ב] וכו׳״. בפשיטות נראה, שלכתחילה יש לנהוג כר״ת. ואולי זה אפילו לא בגדר חומרא. ורק מעוברות וכיו״ב יש להקל.

לא יצא לי לעיין בפנים התשובה, אז רק אניח את השאלה כאן. אולי עד שיגיבו כבר יצא לי לראות בפנים. (אלא״כ מלאכת בניית הסוכה תעמיס עלי ...)
אין לי בעיה לומר ״יום כיפור חמירא טפי״ בגלל שהאוכל הוא בכרת, אבל ה״ה גם למלאכה, ובשבת מלאכה היא בסקילה. ובפשיטות לא נראה לחלק.
 
במקורות כתב להדיא: "ראוי להחמיר כן גם במוצאי יוהכ"פ דהוי איסור כרת, שאין לאכול עד שיעבור ע"ב דקות מן השקיעה. אמנם גם זה לבריא ולא לתשושי כח, ולא למעוברות ומניקות, שלא יבאו לידי סכנה".
ועוד כתב: "וא"כ בודאי שבני תורה ראוי להם להחמיר בזה בכל מוצאי שבת, ועובדא היא שמשעה שפרסמתי הדברים בשיעורי תורה ובישרתי צדק בקהל רב, זיכני ה' שיהיו דברי נשמעים לרבים מישראל, התחילו רבים וכן שלמים לנהוג להחמיר בכל מוצ"ש ובמוצאי יוהכ"פ כדברי רבינו תם, אשריהם ישראל, השומעים לקול מורים. אבל מעולם לא מחיתי ביד הנוהגים להקל, רק דברי באו להסביר בדרכי נועם דברי רבותינו הקדושים, ועל צבאם מרן הקדוש. ואשרי המדבר על אזן שומעת, וכל שכן על אזנים קשובות המחבבים את דברי התורה הקדושה"
 
חזור
חלק עליון